SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

• Detta ämne har 501 svar, 52 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-01 15:33 av .
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 502 totalt)
  • Författare
    ingemargavle
    Deltagare

@96GT wrote:

Då har jag svetsat in en täckplåt. Tyckte det blev finare.

Funderar lite på den täckplåt du monterat. Jag misstänker att du kan få knäppljud ifrån en så pass stor slät plåt, jag hade falsat plåten då den både blir styvare och tystare då. I övrigt är jag imponerad av ditt projekt och önskar dig lycka till.

saabcustom
    Deltagare

@ingemargavle wrote:

@96GT wrote:

Då har jag svetsat in en täckplåt. Tyckte det blev finare.

Funderar lite på den täckplåt du monterat. Jag misstänker att du kan få knäppljud ifrån en så pass stor slät plåt, jag hade falsat plåten då den både blir styvare och tystare då. I övrigt är jag imponerad av ditt projekt och önskar dig lycka till.

…men nu när den redan är ditsvetsad så kan du, efter att ha målat den, sätta dit lite ljuddämpning på den. http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-369213/ funkar bra. Du behöver inte täcka hela. Det räcker med remsor om 5-10 cm på de största ytorna. Då blir det tystare. Det som blir över kan du sätta på nån annan otäck(t) plåtyta.

/ Kenth

96GT
    Deltagare

Tack för tipsen… Men med tanke på hur mycket jobb det var att få dit den f-ade plåten, tror jag ljuddämpning är grejen. Otroligt vad man lär sig av forum medlemmar när man bygger om en bil. Kommer säkert väl till pass i nästa projekt 🙂

Ân en gång tack för tipsen

Dicst
    Deltagare

@96GT wrote:

Fråga till forumet:

Funkar det att ta bort båda hjulhusen fram och låta golvet vara kvar. Eller går detta til h-e. Funderar å om det martaste är justera hjulhus när wankel motorn står i bilen. Verkar lättare, i alla fall i mitt huvud.Någraomed erfarenheter?

:hmmm: Hmm, hur menar du egentligen? :kopfkratz2:
    Tänkte du kapa bort bägge hjulhusen helt, eller bara de lodräta partierna?
    Oavsett skulle jag klämma dit förstärknings- och fixeringsstag tror jag, för framänden är ganska vek.

/D

96GT
    Deltagare

@Dicst wrote:

@96GT wrote:

Fråga till forumet:

Funkar det att ta bort båda hjulhusen fram och låta golvet vara kvar. Eller går detta til h-e. Funderar å om det martaste är justera hjulhus när wankel motorn står i bilen. Verkar lättare, i alla fall i mitt huvud.Någraomed erfarenheter?

:hmmm: Hmm, hur menar du egentligen? :kopfkratz2:
    Tänkte du kapa bort bägge hjulhusen helt, eller bara de lodräta partierna?
    Oavsett skulle jag klämma dit förstärknings- och fixeringsstag tror jag, för framänden är ganska vek.

/D

Tja, var kanske inte helt tydlig. Men tanken min var om man kan såga ut båda hjulhusen och bara låta golvet vara kvar. Detta för att passa in wankel, styrning mot hjulhusen etc. Men kanske inte så smart. Började i alla fall med att staga upp och såga ut det ena. Får se hur jag löser detta…

96GT
    Deltagare

Sågat ut främre puckel och knackat ny plåt för att få mera plats i motorrummet.

96GT
    Deltagare

En liten update…

Runda backspeglar US spec från 1969. i 1965 var backspeglar faktiskt tilval, så egentligen är det renare och mer riktigt utan, men med så mycket mera pulver tror jag det är smart med speglar. Har inte lust att kvadda bilen i onödan…

Böjt til lite ny plåt till motorrummet…

En liten test av ny plåt och bit plåt som jag tycker kan passa in fint som en liten ekstra förstärkning av golvet…

Sågat ut vänster förstärkningstorn. Flyttat på stängerna. Klart för lyfta upp wankel för en första koll om det överhuvudtaget är plats! Får se om jag hinner före jul…

vidar
    Deltagare

Spännande att se ditt bygge! Har du hunnit göra något under julen?

96GT
    Deltagare

@Vidar wrote:

Spännande att se ditt bygge! Har du hunnit göra något under julen?

Hej Vidar,

Dessvärre inget spännande. Bara städat verkstaden och slipat lite.

Hoppas på att lyfta upp motor för en första check om inte alltför länge. Lovar att lägga upp bilder med en gång.

96GT
    Deltagare

Första check med wankel…

Ser två alternativa sätt att montera wankel-puffran. Tips och kommentarer är välkommet.

1: LÄNGSMONTERAT

Med växellåda bak motor.

Fördelar
    Mest likt original
    Troligen enklast

Utmaning
    Finna en kort 5-petars växelåda < 49 cm som passar och som leverades för 150-160HK
    Vet at Audi har längsmonterat på V6:orna
    Subaru har några FWD-lådor

2: TVÄRSTÄLLT
    90-grader höger med wankel på förarsida. Detta för att kunna dra drivaxel. Krockar med grenrör om motor vrids andra vägen.

Utmaningar
    Mycket jobb med hjulhus som måste byggas om för att få mer bredd i motorrum
    Finna en växellåda som roterar medsols. Vet at Honda har haft växellådor på denna sidan, men dom motorerna går väl motsols.
    Kanske man kan ändra rotattionsriktning på en växlleåda. Någon som vet?

magnumr
    Deltagare

Du har inte övervägt RWD, svansmotor eller mittmotor ännu? Med de två senare alternativen så slipper du ju böket med att styrväxeln hamnar ivägen och att bygga kardan/växellådstunnel som tar upp en massa plats i en bil som redan från början är ganska smal.
    Känns ju inte rätt i en SAAB men har man inget alternativ så blir det ju svårt.

Kan hända att det går att det finns växellådor där man kan vända på diffen så att den hamnar på andra sidan dock eller att det finns någon som tillverkar reverserade kronhjul och pinjonger som t.ex den här snubben som tillverkar satser för att kunna använda en Subaruväxellåda som svansmotorlåda: http://www.subarugears.com/

96GT
    Deltagare

MagnumR,

Tack för svar

Bakhjulsdrivet är ju inte riktigt SAAB, men kan säkert bli tufft.

Har snöat in på framhjulsdrivet och vill helst behålla rattspaken också. Möjligen ett omöjligt projekt, men jag har inte gett upp idéen riktigt ännu. Tror också bil klassas som Amatörbyggt med bakhjulsdrift.

Det med reverserande kronhjul och vändbar diff kanske kan lösa problemet.

Googla lite i går natt och det verkar som
    Audi har längsmontertatvi sina A4or… Skall kolla upp detta mer…

magnumr
    Deltagare

En del Renault (Renault 21 med PRV-motor), vissa årsmodeller av Passat (slutet av 1990-talet) samt Subaru då har också detta. I fallet med Subaru så får man ju i så fall ”koppla bort” grejerna som går till drivningen bak. Men det har ju Subarugears grejer till.

kortnos
    Deltagare

Fördelen med Audi lådor är att dom är placerade som saab orginal, det stora nackdelen är att lådorna är så förbaskat stora, dom äter massvis med benutrymme inne i kupen, jag har själv mätt för min eget projekt och det var en heldel utrymme både bakåt och i bredd som försvann tack vara lådan och sen så kommer kåpan runt lådan äta en bit samt bakre fäste för låda. Jag gav upp på tanken med en audilåda, men delar av det beslutet låg även att ingenting fick heller plats framför lådan i en kortnos, men du har en långnos o slipper det problemet.

Ett altenativ du har när du har en långnos bil är att ta en folkbuss låda från 80 talet, typ 3 eller vad dom sista svanmotorbussarna hette. Folk som kör wankel i bubblorna brukar använda dom då dom tål mer stryk och funkar bra, då har du mycket redan löst, adapterplattor finns, erfarenheten från vw folket finns och om du känner att du har råd kan du beställa en specialllbyggd folka låda från usa med fem växlar, bra tålighet och vallfri utväxling för varge växel. Har forskat i ämnet när jag själv leta lämplig låda till mitt eget projekt, men det föll på att det var så förbannat dyrt, men har du en fet plånbok är det ett altentiv, kanske för framtiden om inte annat

Jag röstar för att du klämmer ned en folkbusslåda från 1980 talet över framvagn, adapterplatta som finns och köpa. Sen trär du på din wankel bakom mot torpeden, fina fisken 😀 Allt borde få plats, onödigt med mittmotor då du lagt ned så förbannat mycket energi på att breda motorutrymmet

Humm fanns väl 5 petare i 112hk caravel eller vad dom nu hette med sportiga lägen 1an neråt. Men det är kanske fel låda? Det fans ju även radfyror som tex diesel varianter men det kanske blir helt fel…

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 502 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng