SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 516 totalt)
  • Författare
    96GT
    Deltagare

Tack Kortnos…

Detta med VW Busslåda har jag aldrig tänkt på…

Min erfarenhet så långt är att det är inte helt lätt att hitta måttuppgifter på de olika växellådorna. Det var ungefär det samma för wankel motorn. Alla hävdade att den var liten, men nästan omöljigt att få fram några måttuppgifter. Slutade med att jag beställde en havererad från USA, bara för att ha något att mäta på. Men att köpa en massa ”mock up lådor” har man ju inte pengar til 🙂

Sammanfattat en liten översikt så långt. Har inte lust att kapa upp kupen och ha lådan inne i bilen. Vill inte heller ha längre nos. Dyker därför upp showstoppers hela tiden, så Ingen given vinnare ännu. Förklarar säkert varför det är så otroligt sällsynt med wankel och framdjuldrivet. NSU och Mazda byggde ju några med wankel och lådan bakom, men för övrigt är det väl knappt några alls ombyggda. Jag har knappt hittat något matnyttigt på nätet i alla fall. Men huromhelst måste jag nog gambla bestämma mig snart så att projektet kommer vidare.

kortnos
    Deltagare

Du får göra lite stökresor till lokala bilskrotar och mäta dig fram

96GT
    Deltagare

@Kortnos wrote:

Du får göra lite stökresor till lokala bilskrotar och mäta dig fram

Nog ingen dum idé 🙂

96GT
    Deltagare

@Andreas Hermansson wrote:

Humm fanns väl 5 petare i 112hk caravel eller vad dom nu hette med sportiga lägen 1an neråt. Men det är kanske fel låda? Det fans ju även radfyror som tex diesel varianter men det kanske blir helt fel…

Kan det vara en porsche låda. 1 neråt är väl deras signum…

magnumr
    Deltagare

Jag kan ta de måtten du vill ha på både AAP-lådan (VW T3 112i) och UN1-lådan (Renault, dock har jag gett bort kopplingskåpan så det sitter en annan där idag). Det roliga är det att VW-lådan är mindre och skulle troligtvis få plats i befintligt motorutrymme utan att det inkräktar allt för mycket på utrymmet i kupén, nackdelen med den lådan är att den är ganska klen. Vad det gäller Reanultlådan så gäller det motsatta. Jag är inte säker men som JAG har fattat det så är en Subarulåda med bortkapat hus för mellandiff ganska så kort i längsled.

AAP-lådan (samt en likadan som heter AAR som har diffspärr) från VW-transporter T3 är förresten den enda växellådan ifrån den transportergenerationen som är 5-växlad och bilar med den lådan såldes bara på den Europeiska marknaden. Hittar man en femväxlad sådan låda i USA så är den privatimporterad ifrån Europa. Jag har skruvat lite VW-buss så denna detalj har jag koll på 🙂

Renaultlådan i fråga finns i flera olika bilar, lättast att hitta i Sverige är ifrån Espace 1993 – 1997 (tror jag) med V6-motor. Renault 21 är ovanliga här och ännu ovanligare är det att hitta dom med V6:a.

Renaultlådan samt Subarulådorna finns det grejer till för att ändra rotationsriktningen så man kan experimentera med att sätta motorn bakvänt mot kupén (om man accepterar att bli av med en del benutrymme samt att styrväxeln måste hamna framför framvagnen (ombyggnad av framvagn). VW-lådan är sådan orginal och så vitt jag vet så finns det inga kit att köpa för att ändra rotationsriktningen på dessa för att få motorn framför.

magnumr
    Deltagare

Förlåt om jag låter som en Messerschmitt :duck

:race Tänk va roligt det blir när det finns så många olika idéer, tankar och kunskap innom detta forum! Själv har jag väldigt dålig koll på allt annat än…hrm..Saab 99or…

jimbo
    Deltagare

annars lägger man lådan upp och ner och bygger separat smörjning.
    har sett detta i nogra mittmotor bubblor.
    då vänds rotationen på lådan om jag förstod det rätt.

96GT
    Deltagare

@MagnumR wrote:

Förlåt om jag låter som en Messerschmitt :duck

🙂 Helt ok för mig. Du verkar veta vad du snackar om… sen får vi se vag jag hittar på…

96GT
    Deltagare

@hawtai wrote:

annars lägger man lådan upp och ner och bygger separat smörjning.
    har sett detta i nogra mittmotor bubblor.
    då vänds rotationen på lådan om jag förstod det rätt.

Helt rätt! Att surra lådan för att byta rotationsriktning funkar fiinfint när du längsmonterar, men dessvärre inte för tvärställt.

96GT
    Deltagare

@MagnumR wrote:

Jag kan ta de måtten du vill ha på både AAP-lådan (VW T3 112i) och UN1-lådan (Renault, dock har jag gett bort kopplingskåpan så det sitter en annan där idag). Det roliga är det att VW-lådan är mindre och skulle troligtvis få plats i befintligt motorutrymme utan att det inkräktar allt för mycket på utrymmet i kupén, nackdelen med den lådan är att den är ganska klen. Vad det gäller Reanultlådan så gäller det motsatta. Jag är inte säker men som JAG har fattat det så är en Subarulåda med bortkapat hus för mellandiff ganska så kort i längsled.

AAP-lådan (samt en likadan som heter AAR som har diffspärr) från VW-transporter T3 är förresten den enda växellådan ifrån den transportergenerationen som är 5-växlad och bilar med den lådan såldes bara på den Europeiska marknaden. Hittar man en femväxlad sådan låda i USA så är den privatimporterad ifrån Europa. Jag har skruvat lite VW-buss så denna detalj har jag koll på 🙂

Renaultlådan i fråga finns i flera olika bilar, lättast att hitta i Sverige är ifrån Espace 1993 – 1997 (tror jag) med V6-motor. Renault 21 är ovanliga här och ännu ovanligare är det att hitta dom med V6:a.

Renaultlådan samt Subarulådorna finns det grejer till för att ändra rotationsriktningen så man kan experimentera med att sätta motorn bakvänt mot kupén (om man accepterar att bli av med en del benutrymme samt att styrväxeln måste hamna framför framvagnen (ombyggnad av framvagn). VW-lådan är sådan orginal och så vitt jag vet så finns det inga kit att köpa för att ändra rotationsriktningen på dessa för att få motorn framför.

Otroligt hur mycket kunnskap du har om detta tema och som de delar med oss andra. Tror dessvärre jag måste hålla vinkelharryn utanför kupen. SFRO har tidigare sagt att transportstyrelsen då lätt klassar bil som amatörbyggt.

Måttet på UN1 lådan tror jag jag fått tidigare av dig. Men om det inte är alt för mycket jobb att checka längdmåttet T3 så kan det vara intressant. Säkert också för flera på forumet…

kortnos
    Deltagare

i ljuset av att v4 lådan påstås klara 150 hk så finns det ett altenativ till

mellan 1966-1989 tillverkades warburg i nästan oförändrat skick, dom har en trecylindring tvåtakare på nästan 1000 cc. Tyskarna trimmar dom som tokar än och finnarna körde rally med dem på 70 talet.

Fördelen med en warburg låda är att den är bara 15 cm längre än en saab låda, har rattväxel, frihjul samt det finns massor av erfarenhet på nätet om dem, dom finns i femväxlad variant om man kan skruva lådor. Femman hamnar på ett ledigt ställe i lådan. Surfade runt på nätet för några år sedan o fick tag i svenska wartburg skruvare, fick köpa två lådor för noll o ingenting. Båda är fyrväxlade och tanken är att dom ska bilda en låda som blir fem växlad. Ena lådan är lägre växlad än den andra så tanke är att den höga lådans fyra blir en femte växel, den hamnar dock på konstig ställe, sök på Melkus så kommer du förstå.

Dessa lådor är inte så svåra att få tag i egentligen. Iallfall dessa lådor borde rimligen tåla mer än saab v4 o då borde den klara din wankel då den inte leverar så mycket vrid, då får du rättväxel med på köpet o en minimal modifering o därmed slippa amatörbygge

96GT
    Deltagare

Tack MagnumR och Kortnos,

Skall kolla lite med SFRO vad kraven för växellåda och ev. dokumentation som krävs.

Val av a växelåda bromsar projektet just nu 🙂

jimbo
    Deltagare

finns små växelådor till trikar typ en vw låda i miniatyr som klarar 2000cc harley motorer.

96GT
    Deltagare

@hawtai wrote:

finns små växelådor till trikar typ en vw låda i miniatyr som klarar 2000cc harley motorer.

Blir ständigt överaskad av hur mycket kunskap det finns på detta forumet. Ytterligare ett spår att följa upp

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 516 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng