SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 527 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 24, 2013 at 19:54 #51609

      En en gång tack för alla förslag och inlägg om växellådor…

      Då, har jag efter mycket funderande fram och tilbaka bestämt mig för att gå för tvärställt. Inte ett lätt beslut och risky business när jag inte har lådan ännu. “All in” för Volvo S80 låda. Vi får hoppaså att detta inte är en återvändsgränd. Wankel är ju inte direkt konstruerad för att monteras tvärställt och en passande låda för längsmonterat har jag inte funnit ännu, som passar för det korta motorrumet och som kan godkännas,

      Lite så här…

      Trångt så in i h… för drivknutar. Här måste det till magi…

      Satt igång med att modifiera höger hjulhus. Planen är fabrikslook. Förstärkningstorn blir svetsade när motor och drivknutar är på plats. Här är bilder från några pass verkstaden…















        januari 24, 2013 at 20:54 #51622

        …wow…

          januari 24, 2013 at 23:58 #51626

          @Per-Erik wrote:

          …wow…

          Mannen är ju rent “hialös” som mina släktingar skulle uttrycka sig.

          Keep on. Ska bli mycket spännande att se fortsättningen.

          / Kenth

            januari 25, 2013 at 09:13 #51633

            @saabcustom wrote:

            @Per-Erik wrote:

            …wow…

            Mannen är ju rent “hialös” som mina släktingar skulle uttrycka sig.

            Keep on. Ska bli mycket spännande att se fortsättningen.

            / Kenth

            E man såning så e man… 🙂

            Ganska intresserad själv av fortsättningen 🙂 Inte direkt bolt on

              januari 26, 2013 at 11:46 #51688

              Vilket arbete du lägger ned alltså. När man renoverar till originalskick så vet man ju någorlunda hur det ska se ut så man kan efterlikna det så bra man kan, men i ett sånt här projekt är det ju väldigt mycket egentänkande och klurande, men när du gör det ser det ju snudd på fabriksgjort ut!

              All respekt till dig!

                januari 27, 2013 at 14:42 #51714

                Några bidler från gårdagskvällens pyssel med höger hjulhus…

                Var väldigt osäker om jag fått till med avsamlingen, men jodå ser ju ut til att vara riktig

                Avkortat stötdämparfäste…

                Bra att man har det gamla hjulshuset att plocka lite plåt från…

                  januari 27, 2013 at 16:23 #51717

                  Imponerande! Det är sånt här jag brukar referera till när elevera undrar varför man ska ha metallslöjd i skolan 😉

                    januari 30, 2013 at 16:12 #51842

                    @Vidar wrote:

                    Imponerande! Det är sånt här jag brukar referera till när elevera undrar varför man ska ha metallslöjd i skolan 😉

                    Så bra… Vi sitter allt för mycket bak skärmen nuförtiden… Blir alltid så impnerad av folk som kan laga och fixa saker själv..

                      januari 30, 2013 at 16:20 #51843

                      Bilder gårsdagens pass…

                      Lite småfiks för att få til fabrikslooken. Blir en del pusslande…

                      Klippt ut plåtbitar från de gamla hjulhusen…

                      Slipning og inpassning…

                      Bytte gasflaska. Kommer att behövas…

                      I gång med svetsningen. Kommer nog att ta en stund…

                      En första jämförelse…

                      To be continued…

                        februari 3, 2013 at 12:04 #51967

                        Några bilder från två nya pass med projektet. Har blivit några timar med svetsen och jag har nu svetsat alla fogarna på fram och baksidan av det ena hjulhuset, Fortfarande en del arbetet kvar, förlänga några cm i bakkant och underkant, inpassning av förstärkningstorn och utklippt plåt, fixa förstärkning på toppen av hjulhuset att fästa förstärkningtornet mot.


                        Har också börjat med det andra hjulhuset, men det blir en repris av det jag tidigare skrvit, så det skall ni slippa…

                          februari 15, 2013 at 16:12 #52349

                          Hmm… vad har skett här… saknas visst 2 cm…

                          upp på operationsbordet och fixa…

                          Fas 1 med båda hjulhusena klart… Avsmalnade 5 cm “Fabriks look”.

                            februari 16, 2013 at 11:59 #52378

                            SAAB sport och rallyförstärkningar zink sprayade och fastsvetsade… säkert overkill då jag inte tänker och hoppa omkring i skogen med bilen…



                              februari 16, 2013 at 13:14 #52382

                              Riktigt kul att se sånt seriöst arbete! :AP

                              Längtar efter att se hur nya motorpaketet kommer funka. :race

                                februari 17, 2013 at 16:01 #52430

                                @ReinO wrote:

                                Riktigt kul att se sånt seriöst arbete! :AP

                                Längtar efter att se hur nya motorpaketet kommer funka. :race

                                Då är vi två som är spända på motorpaketet 😉 Gansla skaraj at jag saknar några centimeter på bredden för att skohorna ned…

                                En första test med att montera tilbaka höger hjulhus… en skön känsla… men fortfarande en del luft att täta… använde mycket av kvällen till att fundera… antingen måsta styrningen flyttas ned eller så får jag ta en från min og900…


                                  februari 17, 2013 at 17:19 #52434

                                  :AP :AP :AP Det är nog fler som längtar efter att se motorpaketet i!!!

                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 527 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.