SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 527 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 14, 2013 at 22:06 #53358

      @fuling wrote:

      Kolla lite, min bil har ca ca150->170mm mellan sparklåda och mark. Std 235
      Diff 65->85mm ca 20 är däck. kvar 45-65mm
      Min geometri är helt ok
      Går jag på med og900 spindel tål den mer sänkning, ca ca ca 20mm till.
      Skall väll tilläggas att geometrin är sjuk i std höjd, hmm om jag nu inte gjort någon riäl tankerurpa någonstans.
      Samma sumarum så flytta upp båda bärarms infästingrna 75mm låter inget vidare i mina öron.
      Men men skall man bara åka runt kormmojen spelar det ingen roll 😉

      Har desvärre inte nog kunskap nog att diskutera detta med dig. Vet att du har stenkoll på styrgeometri, hjulupphängning och fjädring. I tråden på rejsa.nu har du bytt eller byggt om i stort sett allt av hjulupphängning både fram och bak i din 95a. Detta skalll du ha cred för. Vet att detta bygge inspirerar många i SAAB-miljön och är otrolig bra PR för 95/96or.

      Mitt mål är en så låg 96a som möjligt. Fabriks look med tvärställd wankel motor, 5-växlat och luftfjädring som är gatlegal. Dvs en klassisk sleeper. Aldrig gjort tidigare så här blir det mycket learning by doing. Jag tänker nog inte åka på extrema lågprofil utan håller mig till standardsulor och eventuelt breda lättmetal för show. Möjligen med något mindre rullomkrets än original. Sänkt till ett tröskelmått på 17-19cm har man de undre bärarmarna i ca 0 grader. Vill man gå lägre kommer bärarmarna att peka uppåt. 1: man måste kapa i bilen för att sänka mer. 2: Undre bärarmar som pekar uppåt är något som SFRO avråder i från. Om uppflyttningen blir 7,5 cm eller mindre får vi se när jag har wankel, drivaxlar och annat på plats. Kan säkert vara att mina idéer är helt fel och att detta går käpprätt åt…. men lite sent att backa nu… time will tell…

        mars 14, 2013 at 22:30 #53360

        Slog till på dessa aluminium hubbarna från TS-EN efter lite dialog med SFRO. Kan godkännas på mitt projekt om spårvidd hålls under 1253 mm och bilen i övrigt uppför sig bra. Ser otroligt proffesionella ut och 300 EUR för att slippa uppfinna hjulet igen, tycker i alla fall jag är helt ok.

          mars 14, 2013 at 22:54 #53362

          Om någon vill veta mer om bromskittet/hubbarna skicka en mail till:Tero Setälä: tero.setala@ts-en.fi
          Finns bromskit som passar framme också.

            mars 14, 2013 at 23:35 #53364

            Min bil:
            Geometrin fram är i prinsip std. Har inte flyttat några infästongspunkter i karrosen i huvudtaget.
            Varken fram eller bak.
            Fram är bara bärarmana förlängda.
            Flytta insfäringspunker så jag ingen vists med.
            Bak är fortfarende insäsingspunkterna std, men upphäningaen av bakaxen är helt omgjord.
            Men prinsipen hur axen rör sig är som std.

            Vart bärarmara pekar har invidulet är helt ointresankt, det är vad som händer när man rör dem som är intresnakt.
            Får du problem med SFRO så säg till så löser vi det.

            ps
            Grund prinsip 1, ändra inget innan man är 100 på att det är nödvändigt.

              mars 15, 2013 at 00:14 #53365

              @fuling wrote:

              ps
              Grund prinsip 1, ändra inget innan man är 100 på att det är nödvändigt.

              Håller med fuling helt å hållet. 😎
              En mycket bra princip.

              / Kenth

                mars 15, 2013 at 06:03 #53366

                @fuling wrote:

                Min bil:
                Geometrin fram är i prinsip std. Har inte flyttat några infästongspunkter i karrosen i huvudtaget.
                Varken fram eller bak.
                Fram är bara bärarmana förlängda.
                Flytta insfäringspunker så jag ingen vists med.
                Bak är fortfarende insäsingspunkterna std, men upphäningaen av bakaxen är helt omgjord.
                Men prinsipen hur axen rör sig är som std.

                Vart bärarmara pekar har invidulet är helt ointresankt, det är vad som händer när man rör dem som är intresnakt.
                Får du problem med SFRO så säg till så löser vi det.

                ps
                Grund prinsip 1, ändra inget innan man är 100 på att det är nödvändigt.

                Tja… helt säkert smart att lyssna på dig och Saabcustom. Ni har ju erfarenhet och har varit hyggliga och gett mig viktiga tips så långt i projektet. Kan inte lova att jag följer alla till 100%, men jag lyssnar…

                Principen verkar smart.. Har ju inte svetsat fast allt ännu, så det går fortfarande att ändra fixa till en del…

                  mars 25, 2013 at 23:26 #53858

                  Efter hel del tänkande och många goda tips från saabcustom har jag bestämt mig för luftfjädringssystem… Skall guppa över atlanten, så det tar nog lite tid innan paketet kommer…

                    mars 27, 2013 at 20:57 #53922

                    Hämtat växelådan…

                      mars 28, 2013 at 08:40 #53942

                      Härligt projekt! Det är nog fler än jag som är väldigt nyfikna.

                        mars 30, 2013 at 13:56 #54022

                        @Vidar wrote:

                        Härligt projekt! Det är nog fler än jag som är väldigt nyfikna.

                        Tack 🙂

                        En liten uppdatering… lagade delarna till golvpucklar under tornen…




                        En första koll på drivlinan… här står utmaningarna i kö… mötte liksom väggen i går… Har breddat motorrum med 10 cm, men tornen tar i luftpump höger sida och växellåda vänster sida … ca 10 cm för mycket…Inte alls bra… Kan informera om att det var ganska tungt i går :bh

                          april 2, 2013 at 16:50 #54096

                          Har det mesta av plåt och har modifierat mycket till motorrummet… väntar nog lite (eller länge…) innan jag svetsar dit allt… måste vare säker på att drivlina går att skohorna ned… Svetsat golvpucklarna som skall vara under tornen i 2 mm plåt…Blir några cm högre för att passa med drivaxlar och för att sänka karossen…







                            april 3, 2013 at 01:13 #54115

                            Ja du har ju det du gör. :ID

                            Fantastiskt jobb du lägger ner för övrigt. :race

                              april 8, 2013 at 14:25 #54280

                              @ReinO wrote:

                              Ja du har ju det du gör. :ID

                              Fantastiskt jobb du lägger ner för övrigt. :race

                              Tack tack…

                              En liten update från helgens eskapader…

                              Hoppas att jag inte tråkar ut er med allt plåtarbete… det måste bara fixas för att få plats med wankel och få rätt stance på bilen…

                              Klippte ut 2 bitar i 1,5 mm plåt för att återskapa original plåt…

                              Jobbade vidare med “breddningen” som jag vill få så lik fabrik som möjligt. Kollade tjockleken på originalgolvet verkar som det är gjort i ca 1,5 mm, men jag har 2 mms plåtar så detta måste ju bli bättre… 😉

                              BAK MOT TORPEDVÄGG

                              FRAM

                              Blir en hel del tänkande och testande. man har liksom inte lust att klanta till det med plåtbitarna nu när man lagt in en och annan timma. Har fortfarande tron på att wankel och låda skall få plats med ett nödskrik mellan tornen 🙂

                              Alltid lika intressant när man kryper omkring runt bilen och testar, alltid några nya vinklar att ta hänsyn till för att få det att passa bra. Här var jag tvungen att bocka upp lite i bakkant för att få det att passa.

                              Tja… antingen så småslarvar man lite eller… Skall försöka att få hela motorrummet så snyggt som möjligt…

                              Tog en välförtjänt paus och tog en skidtur på mina nya lagg…

                              Inte så lätt att se på denna bilden, men nu är det inte så långt kvar till att golvplåtarna passar.

                              Förra veckan beställde jag också gummibussningar till bärarmarna fram och till länkarmarna bak. Slog också till på en glasfiberhuv hos RP Glasfiber… Har faktiskt öppet till kl 22 på kvällen… bra för oss biltokar som meckar på kvällen… Vill gärna banta bilen lite i nosen…

                                april 8, 2013 at 20:17 #54289

                                Åååh, gu va gött det är med färsk ny plåt istället för gammal sk!t att laga! :weld

                                Det blir fint, men glöm inte att tvätta bort alla tuschstreck sen. Vore tråkigt om de lyser igenom lacken i ditt fina motorrum som alla kommer att titta i. :bh

                                  april 8, 2013 at 21:36 #54294

                                  Ja tusch är riktigt j*kla bra på att migrera! Något som mången mattläggare har fått erfara, det man ritar eller skriver på den gamla mattan vandrar efter ett tag igenom den nya.

                                  Kanonfint jobb, blir riktigt sugen på att svetsa när jag ser allt det här!!

                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 527 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.