SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 527 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 9, 2013 at 05:28 #54295

      @Dicst wrote:

      Åååh, gu va gött det är med färsk ny plåt istället för gammal sk!t att laga! :weld

      Det blir fint, men glöm inte att tvätta bort alla tuschstreck sen. Vore tråkigt om de lyser igenom lacken i ditt fina motorrum som alla kommer att titta i. :bh

      Kan inte vara mer enig. Trodde inte det skulle vara så stor skillnad mellan gammal och ny plåt. Det där med tuschen har jag inte tänkt på, men skall se till att det tvättas bort.

      @Christian Haugsöen wrote:

      Ja tusch är riktigt j*kla bra på att migrera! Något som mången mattläggare har fått erfara, det man ritar eller skriver på den gamla mattan vandrar efter ett tag igenom den nya.

      Kanonfint jobb, blir riktigt sugen på att svetsa när jag ser allt det här!!

      Om jag kan inspirera någon annan att börja svetsa är det ju toppen. Det är faktiskt väldigt kul när man lärt sig någorlunda. Kom i håg att detta är mitt första projekt och jag har aldrig tatt i en svets innan… Kan jag kan säkert flera… Mitt tips är dock att köpa en bra svets från de erkända tillverkarna… Finns mycket begagnat… Det gjorde jag och det har jag inte ångrat…

        april 14, 2013 at 09:26 #54484

        Etter ännu ett litet kvälls/natt pass fick jag svetsat fast de båda “nya” golvplåtarna. Blev ganska okey. Skall dubbelkolla, kontrollmäta och palla upp bilen 99% plant så att det blir så bra som möjligt. Blir nog helsvetsning först efter växellåda och wankel är dockade 100%. I detta projekt är varje millimeter viktig.

        Har kollat lite på nätet och det verkars om RX7 FC Wankel Turbo hade lösa kopplingshus på växellådorna. Skall kolla lite mer, men om det är så kan man kanske svetsa fast det på S80 lådan.. Inte jag då, men någon som kan…

          april 27, 2013 at 08:53 #55018

          Blev ett par timmar med lite måttande, bankande pch noppande. Verkar nu som golvet ser ok ut. Började att byta ut lite handbankat 1,25 mm till nybockat 2 mm. Känns bättre på något sätt. Fixade ocså till lite plåt som saknas ut med kanterna.

          Har också köpt ett RX7 kopplinghus och bultar på Ebay USA, Så om ett par veckor har jag förhoppningsvis alla delarna för att få dockat wankel med växellådan. Ett must innan jag kan svetsa fast hjulshusena igen.

            april 27, 2013 at 22:23 #55036

            Funderade just på hur det går för dej. Kul att se att du fortfarande är på gång ! :h :weld :wrench

            / Kenth

              maj 1, 2013 at 22:05 #55204

              @saabcustom wrote:

              Funderade just på hur det går för dej. Kul att se att du fortfarande är på gång ! :h :weld :wrench

              / Kenth

              Tack.. jag kämpar på…

              En liten update från några nya pass…

              Patentlösning för att jacka upp så att plåtarna passar samman

              Lite pill med ändbitarna

              Check om allt verkar ok

              Stagat upp så att jag kan lyfta upp och svetsa under

              Mycket svets blir det

              Slipat under

              Svetsade det sista undertill

              Tog bort förstärkninsplåten och svetsade i framkkant

              Var tvungen att rulla fram fälgarna för att hålla motivationen uppe

              Motorrums golv klart. Breddat 10 cm och förlängt 10 cm. Slog sig på några ställen. Några smarta förslag på hur det kan fixas?

              Det var allt för denna gången…

                maj 2, 2013 at 09:52 #55213

                Du e flitig du. Verkligen kul att se detta växa fram. Rörande plåtar som slår sig så är det väl bara vanlig bilplåtslagerikonst som gäller :h

                Mitt problem var att jag inte hade nåt sätt att krympa plåten. Man kan iofs lägga några MIG-svetssträngar där man vill krympa men det känns som en obra metod, av flera orsaker.

                Så, jag gjorde som följer: (saxat ur min projekttråd på gamla forumet).


                …….När bakskärmarna skulle spacklas så “hittade” jag en “buckla” som skulle må bra av att utsättas för lite (plåt-)krympning. Under lite surfande efter en krymp-pistol som jag såg användas i Bilfixarna så hittade jag istället en “crimp-disc” vilken skulle monteras på vinkelslipen. Av min mekaniske son beställdes en “slipskiva” utförd i 2mm stålplåt, (naturligtvis svarvad för bästa balans).

                Men den monterad på vinkelslipen samt en sprayflaska med såpvatten så skred jag till verket och “slipade” området som skulle krympas. Efter att ha “slipat” på en yta av en enkrona i c:a 30 sekunder så sprayades såpvatten på stället. Proceduren upprepades 4-5 gånger så att området som skulle krympas blev “behandlat”. Döm om min förvåning. Metoden fungerade alldeles ypperträffligt. Bucklan var borta :AP Den metoden skulle jag vetat om tidigare. En alldeles utmärkt metod att krympa plåt om man inte har t.ex. gassvets.

                Detta är en bra metod att ha i beredskap. Kan kanske vara till nytta nu, för dej ?

                mvh / Kenth

                  maj 5, 2013 at 13:21 #53011

                  Tack för tipset Kenth, verkar ju smart, får se hur och när jag tar tag i detta…

                  En ny liten update..

                  Hämtat glasfiberhuven. Mycket lättare 😀

                  Dags att plocka styringen från 900an. Bultarna satt fast så in i h-e. Fick lossnat bultarna med av hjälp lång momentnyckel och ett 2 meters rör…

                  Något saknas…

                  En liten jämförelse mellan gammal rattstång och lite nyare…

                  Styrväxel är dessvärre för lång. Ett litet bakslag. Osäker om man kan kort ned styrväxelhuset. Någon som vet? Annars måste jag hitta en annan lösning

                    maj 6, 2013 at 00:14 #55328

                    Jag tror att ditt styrväxelproblem är av “allvarligare art”. Du måste välja en styrväxel där inre styrstagsleden ligger på den linje som går mellan övre och undre länkarms rotationscentrum eller dess parallellförskjutning bakåt.. Detta är nödvändigt för att du och SFRO skall bli glada. Du kommer få bump-steer annars (Fuling nämnde begreppet tidigare i din tråd). Nå, jag tror att du skall vända blickarna till Volvo 440 som jag tror har en passande styrväxel. Det är nu man upptäcker (igen) att SAAB95/96 är en smal bil…

                    BTW, skrotar du en bil som bara gått 790mil ??? :sad

                    / Kenth

                      maj 6, 2013 at 14:42 #55340

                      Hej Kenth,

                      Tack för tips. Det där med rotationsriktning måste jag kolla upp. Men jag skall inte ha bumpsteer. Vet at SFRO har mycket stor fokus på styrningen. Så här skall jag göra det så bra som möjligt. Har tänkt kolla upp allt så att styrningen blir ruktig, när jag dockat wankel och växellåda.

                      Snokade lite på nätet igår och såg att Gustaf i SFRO nämde en styrväxel från de sensre Opel Kadetterna som också är bra.

                      Skall följa upp den och Volvo 440 styrväxelen. Enig att bilen är smal. Egentligen på gränsen för det jag tänker göra. Ändå har jag breddat med 10 cm.

                      Mätartavla ljuger. Den bytte jag för 2 år sedan. Bilen har gått ca 17000 och är ganska risig. Kräver ny lack, ny inredning, rostlagning etc. Inte värt pengar eller tid att fixa. Hade det varit en Turbo så kanske…

                      // Peter

                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                        maj 6, 2013 at 18:17 #55353

                        Kuggstång från og 900 har varit poppis i rodkretsar i 30år för att de går att kapa på bredden. Kolla något rodforum och sök 900kuggstång så får du säkert svar!
                        Mvh Jocke

                          maj 12, 2013 at 11:17 #55539

                          @jocke.p wrote:

                          Kuggstång från og 900 har varit poppis i rodkretsar i 30år för att de går att kapa på bredden. Kolla något rodforum och sök 900kuggstång så får du säkert svar!
                          Mvh Jocke

                          Tusen tack, men har inte hittat något matnyttigt på nätet ännu, (Har också skickat PM til dig)
                          Om du vet mer får du gärna skriva lite i tråden. Säkert fler som är nyfikna // Peter

                            maj 12, 2013 at 11:24 #55540

                            Hämtat ut tre mycket trevliga paket… ACCUAIR eLevel med Slam RE6 och lite annat trevligt…
                            Köpt här http://www.newmaticsinc.com
                            Luftank är på väg…

                            Nya bussningar til bakaxelen…

                            Bultar till RX7 kopplingshus…

                              juni 9, 2013 at 14:15 #56460

                              Har väl egentligen inte hänt så mycket den senaste månden pga extremt mycekt jobbande, men här är en liten mini update…

                              Bakre bromsok för SAAB 9000 är inköpta…

                              Lufttanken har kommit…

                              En första koll på hur det kommer att se ut…

                              Fixade en pappersmall för att kolla om kopplingshuset kan passsa…

                              Inte 1:1, men kan kanske funka. Har fått tips om en kille som är duktig på att bygga om växlellådor…

                                juni 9, 2013 at 14:52 #56463

                                Jäklar vad du sliter!! Kul att se att det går framåt!
                                Har du löst problemet med styrningen än??

                                Vet du hur många meter svetstråd du har gjort av med??

                                  juni 9, 2013 at 16:54 #52136

                                  Tycker själv projektet stoppat upp lite. Är inne på 4e 5 kg rullen. Hur många meter ver jag inte… Men många… Skall prova att ta beslutt i veckan när det gäller styrningen. Just nu lutar det åt en sen Opel Kadett styrning. Omnämnd i SFROs bygghandbok. Eller en Og900 om jag finner ut hur den kan kortas.. Inte funnit något hittills dock

                                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                                Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 527 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.