SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 515 totalt)
  • Författare
    Dicst
    Deltagare

…Är inne på 4e 5 kg rullen…

Herreminskapare! 😯 Du måste ha gjort över med gas för en förmögenhet vid det här laget!
    :weld :twocents: :twinkle: :twocents: :twinkle:

vidar
    Deltagare

Kan tänka mig att det känns lite tungt ibland, har gjort en husrenovering på samma nivå.
    Kul att du inte ger upp, det här kan ju bli hur tufft som helst!!

96GT
    Deltagare

@Dicst wrote:

Herreminskapare! 😯 Du måste ha gjort över med gas för en förmögenhet vid det här laget!

Ja… här flyger tusenlapparna… har nog bytt 20 liters flaskan 7-8 gånger… men va f-n det här projetet kosar ju skjortan hur som helst… ochg det dyraste är ju kvar… lack, inredning och motor… puh…

96GT
    Deltagare

@Vidar wrote:

Kan tänka mig att det känns lite tungt ibland, har gjort en husrenovering på samma nivå.
    Kul att du inte ger upp, det här kan ju bli hur tufft som helst!!

Tack… skall prova att komma vidare nu… måste bara ta några beslut rundt styrningen och få någon att gifta växellåda og wankel.. så skall det nog gå vägen…

stefan
    Deltagare

@96GT wrote:

@Dicst wrote:

Ja… här flyger tusenlapparna… har nog bytt 20 liters flaskan 7-8 gånger… men va f-n det här projetet kosar ju skjortan hur som helst… ochg det dyraste är ju kvar… lack, inredning och motor… puh…

7-8ggr på samma bil? skämtar du eller? Använder du gastrycket som fläkt mot sprutet eller vad? Jag har lagat en helt otroligt massa rost genom åren och även arbetat nåt år som bilplåtis men såna här mängder låter helt sjukt…………

96GT
    Deltagare

Nope… lågt ställt… Instruktionsboken på min svets säger 10-12 kör på 6-7 tror jag. Har faktiskt snackat med svetsfirman där jag hyr flaskan. De sa ca 8 timmars svetsning per flaska. Om du har läst tråden så är det ganska mycket som är rostlagat och som är byggt om på bilen… Har säkert svetsat de timmarna… Om det nu är 7-8 eller 5-6 flaskor vet jag inte säkert, då måste jag kolla kvittona, men så intresserad är jag inte…

Martin
    Deltagare

Härligt projekt!! Tänkte mig wankel i en TT96:a en gång i tiden. Det är ju en form av TT. Kul att du går från tanke till handling!! :AP

96GT
    Deltagare

Börjat småpyssla med bakaxelen…

Två möjligheter:

1) Svetsa fast rör på axeltappen för att montera luftbälgar.
    2) Svarva ny axeltapp. MEN hur får man bort den? Hittar inget i VHB.

96GT
    Deltagare

@96GT wrote:

Börjat småpyssla med bakaxelen…

Två möjligheter:

1) Svetsa fast rör på axeltappen för att montera luftbälgar.
    2) Svarva ny axeltapp. MEN hur får man bort den? Hittar inget i VHB.

Citerar mig själv…

Tänkte blästra bakaxlen snart…

Någon som vet om det går att plocka bort axeltappen? Och är det någon vits med det egentligen?

saabcustom
    Deltagare

Kan du inte bulta fast en platta med hjälp av överfall över axeltappens förlängning. Ungefär på samma sätt som det satt monterat när du hade spiralfjädrar ? Åsså bultar du fast bälgen i plattan. Då har du möjlighet att justera fästet så att det är horisontellt och fint när du har normalhöjd på vehikeln.

Eller så skaffar du en bakaxel från en 95a. Där ser det lite annorlunda ut med fasta fjäderkoppar. Där får du sätta fast en ”hjälp-platta också men det blir knappast enklare.

/ Kenth

kortnos
    Deltagare

Varför ska du bort med axeltappen, hade inte du köpt hubbar som var anpassade efter 96 axel???

96GT
    Deltagare

Håller mig till 96ans bakaxel. Det där med överfall är jag också inne på. Funderar på att svetsa/skruva fast hylsa med bussning med platta uppe på. Lite som og900 infästningen övre bärarm. Men skull gärna vilja vrida axeltapp lite så att den platta delen blir horsontal. Ev kan man kanske svetsa ett rör utanpå och sedan fästa hylsan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

96GT
    Deltagare

@Kortnos wrote:

Varför ska du bort med axeltappen, hade inte du köpt hubbar som var anpassade efter 96 axel???

Ja det är riktigt. Men jag skulle gärna vilja vrida axeltapp lite så den blir horisontal när bil står på ny åkhöjd. Ca 10 cm ned.

vinkel4
    Deltagare

Pressa i en hydraulpress borde funka. Hade en bekant som gjorde det och jag vill minnas att han bankade ut tappen med en slägga.

96GT
    Deltagare

Tack för tips… Får se vad jag gör…

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 515 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.