Saab 96 1962

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1962

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1962

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
      • maj 9, 2011 at 17:49 #27512

        Nu har det jobbats hela helgen med tvåtaktaren för att få den färdig någon gång, hade ju inga bromsar alls så motor och låda lyftes ur och huvudcyllindern honades ur och sattes ihop med nya packningar, sedan bytte jag packboxen i växellådan och hade i ny olja, passade även på att sätta i en orginalmotor (hade ju -65 motor ett tag) som jag gjort i ordning med ny vev och nya packningar, motorn går bra men remskivan liksom vobblar lite, funderar på om det är remskivan i sig som är felet eller vad tror ni?? så va de ju det här med bromsarna, trots att huvudcyllindern nu är renoverad så går pedalen i botten för att sedan bli hård andra gången man trycker, kanske var porer i den som jäklas nu, men om någon har en huvudcyllinder som funkar eller ett bra objekt utan porer i så köper jag den gärna!

        Mycket tacksam om någon kan säga mig vad det är med remskivan med som sagt! Vill ju så gärna få den körbar till i sommar men man får väl se! 🙄

          maj 10, 2011 at 18:25 #27554

          Tror på slitet hål i remskivan, har sett det på flera motorer.

          Hur har du justerat bromsarna, hade samma problem på min första TT, det visade sig att det att ja inte lagt efter beläggen så första trycket på pedalen blev mjukt då beläggen gick ut och nästa hårt för då låg de redan mot.
          Så det var inget fel 🙄

            maj 10, 2011 at 20:09 #27558

            ja faktiskt så var felet i justeringen som du säger, prata med en annan som varit med om det bak men jag hade ju ju inte justerat ut backarna fram tillräckligt, så efter att jag gjorde det nu i kväll så funkade det, det ända är att bromsarna bak tar lite dåligt, men kanske är lite mera luftning som behövs, och så slängde jag på en annan remmskiva, och även det med gått resultat, kanske var slitet hål i den gamla då som sagt. Så nu är det snart dags för besiktning efter 5 års kämpande, 😀 ska bara fixa torkarmotorn som inte vill gå tillbaka, ska se om jag kan göra som det står i saabfaktan på startsidan.

              maj 11, 2011 at 19:38 #27608

              Nu har jag försäkrat och ställt på bilen (första gången sedan 1977 😀 ) så man kan testa den lite mera, tror problemet med bromsarna bak ligger i backventilen under baksätet, blir lite dropp där, hjälper inte heller att dra åt rören, men jag fundera på om man kanske kunde skippa den, går det? Eller går det att renovera ventilen på något vis?

              Så har jag sökt lite på google angående vad besiktningen säger om lösa däcksidor som jag har monterade, vet att det var en tråd om det på gamla forumet, men jag kan inte hitta den!

                maj 12, 2011 at 16:32 #27644

                Grattis.
                Har inte haft nga problem med lösa sidor då ja besiktat iaf.

                  maj 14, 2011 at 21:06 #27726

                  tack, då behöver jag ju inte fundera på det, men så har jag lite svårt att få bromsarna bak att ta fullt ut, kann det va ventilen under baksätet som spökar eller? går den att ta bort kanske, såg i rephandboken att inte 95orna hade någon sådan!

                    maj 16, 2011 at 19:49 #27838

                    Nu är bilen äntligen besiktigad och godkänd, blankt papper blev det, visserligen fick jag inget papper då datorn var trasig, men får det på posten!! 😀


                    Så nu jäklar blir det tvåtaktåka av!! 😉

                      maj 16, 2011 at 21:03 #27842

                      Grattis!! 😀

                        maj 17, 2011 at 05:52 #27848

                        Grattis til topp resultat!

                        Been a Saab owner since 1987.
                        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                        Today I have:
                        1960 93F
                        1967 96 Monte Carlo 850
                        1975 96 V4
                        1989 900i 8V 5 dørs
                        1992 900S 5 dørs
                        2009 9-3 SC tid

                          maj 17, 2011 at 20:01 #27887

                          Tack ska ni ha!! 🙂

                            maj 17, 2011 at 20:27 #27890

                            Trevligt, passa på njut så ofta du kan. 😉

                              maj 18, 2011 at 16:58 #27908

                              ja absålut, nu ska den avnjutas!! 😉


                              Fick besiktningspappret idag, gämna och fina bromsar!! 🙂

                                maj 18, 2011 at 20:19 #27932

                                Bromsarna verkar ju ha varit perfekta! Justerade du lyset innan eller gjorde dom det åt dig?

                                  maj 18, 2011 at 20:38 #27934

                                  jo jag blev själv förvånad över hur gämna bromsarna var, det trodde jag inte, lysene ställde jag bara så dom låg i samma höjd, men de var så nöjda, så de gjorde inget med dem, lite tur där med! 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.