Saab 96 -64 Motorrenovering

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -64 Motorrenovering

  • Detta ämne har 60 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2009-05-11 20:31 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 61 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18664
    turbo-johan
    Deltagare

    Go afton!!
    Som många av er säkert känner till så ska man ju göra ett projektarbete i 3an på gymnasiet. Mitt projektarbete ska handla om en motorrenovering, men kanske av det lite mer udda slaget: en tvåtaktsmotor!!
    Denna motorn tillhör en 96a ifrån 1964 som har stått avställd sen 1977.
    Grundtanken med det hela är att plocka isär motorn, gå igenom den, åtgärda det som behövs, vässa LITE, plocka ihop och göra den startklar igen.
    Tips och kommentarer mottages tacksamt!! 🙂
    Bättre bilder och uppdatering kommer i helgen nån gång. Håll ut tills dess.

    http://imajr.com/IMG-1921-1226271
    http://imajr.com/IMG-1922-1226272

    #127468
    fredrik.a.
    Deltagare

    Ser ju ut att vara en fin motor! 🙂

    #127470
    turbo-johan
    Deltagare
    Fredrik.A. wrote:
    Ser ju ut att vara en fin motor! 🙂

    Ja, den ser ut att ha klarat sig riktigt bra iaf. Men som sagt så skadar ju inte en rejäl genomgång efter ca 30 år 😀

    #127471
    2takt_nicke
    Deltagare

    Verkar vara ett skitfint objekt. lycka till med renoveringen:)

    #127472
    turbo-johan
    Deltagare
    2takt_nicke wrote:
    Verkar vara ett skitfint objekt. lycka till med renoveringen:)

    Tackar tackar!!

    #127482
    2takt_nicke
    Deltagare

    Hur ska du lyckas lägga 100h på den motorn?:p

    #127554
    turbo-johan
    Deltagare
    2takt_nicke wrote:
    Hur ska du lyckas lägga 100h på den motorn?:p

    Får väl skriva långsamt 😀

    Konstaterade förresten i torsdags kväll att det är ett A-block.

    #127737
    turbo-johan
    Deltagare

    Så!
    Då var det dags ikväll att riva isär motorn.

    Som sagt så utlovades lite mer bilder på motorn och de kommer nu.
    Innan demontering såg den ut såhär:

    Insuget bortplockat. Här vart de en riktig tattarlösning, om man får uttrycka sig så. Någon har satt i M6-skruvar istället för tum-skruv, + att det fattades en. Förmodligen har de även använt sig av de gamla packningarna (på i stort sett hela motorn), men tryckt dit packningsklister! AJA BAJA!!! Blir till att rengöra noggrant och lägga dit nya packningar UTAN klister.


    Grenröret demonterat. Här verkade dock allt vara i sin ordning.

    Då var det dags att lyfta på toppen! Noterade efter demontering att det förmodligen blivit ett litet gjutfel i ena kanten. Men lite rengöring och uppfräschning så ska den nog gå att använda igen.



    Denna bilden togs bara för att jämföra TTns tändstift mot det mer vanliga stiftet.

    Cylinderloppen kunde dock sett bättre ut…

    Fördelaren åkte av som ingenting, bara att lossa klämskruven.


    Dags att vända motorn upp o ner för att fortsätta skruva.


    Började med att skruva väck startmotorn.


    Nästa steg var vevaxelns remskiva.


    Sen kom jag till svänghjulet. Lite mickel att få bort skruvarna eftersom motorn inte var låst, men det gick ändå förvånansvärt lätt och smidigt mot vad jag trodde.

    Motorfästena då..


    Nu var det äntligen dags att lyfta bort den undre vevhushalvan. Det var lite knöligt pga vevaxeln hade snurrat runt och satt sig i undre halvan, men med hjälp av far min så lyckades vi tillsammans få bort den. Inte undra på att den satt så hårt förresten, någon hade lagt lim på lagrerna… Sen var det även lite knepigt att lyfta bort vevaxeln pga en kolv satt sig ganska bra i loppet. Men till slut så gick det ju självklart.



    Veven verkar faktiskt vara ganska fräsch med inte så mycket glapp, det var en lättnad faktiskt. Men däremot var kolvarna i varierande skick, en var ganska skadad medans de andra två var ganska skapliga (en var förresten riktigt fin). Där satt två st AB-kolvar och en A-kolv.

    Trodde först att jag skulle kunna använda några av kolvarna, MEN!!. Vände man på kolven och tittade så möttes man av denna synen…

    Far min hade aldrig sett nåt liknande i en tvåtaktsmotor innan.

    Givetvis togs även föredelarväxelhusets lock tillvara med låsring och shims.

    Här ligger nu motorn i delar. Det tog sammanlagt ca 3 timmar att riva den, men vad spelar tiden för roll…Det är ju noggrannheten som räknas.

    #127738
    Lsoderlund
    Deltagare

    Goddamn, den ser ju ny ut, du kan inte ta dig an min istället! Den skulle nämligen behöva sig en uppfräshning.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #127744
    turbo-johan
    Deltagare
    Lars Söderlund wrote:
    Goddamn, den ser ju ny ut, du kan inte ta dig an min istället! Den skulle nämligen behöva sig en uppfräshning.

    Hehe, nja jag har nog projekt så det räcker faktiskt :whistle:

    #127757
    2takt_nicke
    Deltagare

    ser ut att vara i ganska fint skick. blir de nya beg kolvar eller nya?

    1,5cm kolvjackningar är ju race 😀

    #127795
    turbo-johan
    Deltagare
    2takt_nicke wrote:
    ser ut att vara i ganska fint skick. blir de nya beg kolvar eller nya?

    1,5cm kolvjackningar är ju race 😀

    Vet inte än. Lutar nog åt att försöka få tag i fina beg kolvar.

    #127973
    turbo-johan
    Deltagare

    Skruvade isär förgasaren igår. Den såg ut såhär:

    Det som ska göras är att den ska rengöras ordentligt på något sätt, huvudmunstycke ska bytas ut mot större och emulsionsmunstycket ska också bytas ut då det såg lite slitet ut. Funderar även på att svarva upp halsringen till 31 mm, vad tror ni om det? Vet att det finns nya att köpa men om det funkar så är det ju roligare att göra egen lösning.
    Jag tar gärna emot bra tips på metoder att tvätta med, jag menar lägga i nåt bad av nåt slag.

    #128133
    turbo-johan
    Deltagare

    Var hos en bekant ikväll som verkligen kan dessa motorer, han är i det närmaste expert om man frågar mig.
    Han tyckte inte det var någon större fara med blocket utan trodde helt klart att det gick att använda, bara man slipade till loppen lite och kanske gjorde en mindre honing. Plus att man gradar portarna, med tex en Dremmel med 20-25 graders vinkel. Har även fått fram 3 st skapligt fina AB-kolvar som förmodligen ska användas, beror på hur stora loppen blir efter bearbetning.
    Så nu blir det till att lämna in blocket för bearbetning då jag inte har möjlighet att göra det själv.

    #128138
    2takt_nicke
    Deltagare

    Jaha vad ska du ha för kolv spel då?, de behöver ju inte vara 100 exakt men verkar ju som om du är kräsen 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 61 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng