Saab 96 -64 Motorrenovering
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -64 Motorrenovering
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -64 Motorrenovering
- Detta ämne har 60 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2009-05-11 20:31 av turbo-johan.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 1, 2008 at 20:22 #128180Stefan W wrote:Du skriver att vevaxeln snurrat runt och satt sig i den undre halvan…. jag är inte riktigt med på vad du menar. Det lät ju inte riktigt bra..
Nä, jag var nog lite otydlig där. Någon klåpare hade använt lim när de monterat ihop motorn, det var det jag menade. Limmet hade helt enkelt fäst i undre vevhushalvan. Veven i sig är, som jag skrev tidigare, faktiskt förvånansvärt frisk.
Hoppas det klargjorde lite iaf 😉oktober 1, 2008 at 20:23 #1281812takt_nicke wrote:Jaha vad ska du ha för kolv spel då?, de behöver ju inte vara 100 exakt men verkar ju som om du är kräsen 😉Det får vi se då. Får väl läsa i verkstadshandboken för att se vad som rekommenderas, sen försöka justera så det blir någorlunda rätt iaf. Svårt när man inte har exakt rätt verktyg, är ju så fruktansvärt lite det handlar om.
Turbo-Johan wrote:Stefan W wrote:Du skriver att vevaxeln snurrat runt och satt sig i den undre halvan…. jag är inte riktigt med på vad du menar. Det lät ju inte riktigt bra..Nä, jag var nog lite otydlig där. Någon klåpare hade använt lim när de monterat ihop motorn, det var det jag menade. Limmet hade helt enkelt fäst i undre vevhushalvan. Veven i sig är, som jag skrev tidigare, faktiskt förvånansvärt frisk.
Hoppas det klargjorde lite iaf 😉Ok, då är jag med. Det där med limmet kan betyda att nån varit rädd att lagren ska snurra i lägena. Kolla parningsnumren mellan block och bottenlock så att de är samma, annars har nån bytt locket och då är det läge att tänka till lite. Delarna är parade mot varandra.
Man bör undvika tätningsmedel mellan halvorna annars kan detta fungera som ett schims mellan ytorna och då kan lagren i värsta fall snurra i lägena och då är man rökt..
Ytorna klarar tätningen om man oljar in dem innan monteringen.oktober 2, 2008 at 19:44 #128238B-400 wrote:Har du vart hos Lasse S 😉Kul o följa med lite bilder.
Inte ang ärenden med denna motorn iaf, men annars har jag varit där ett X antal gånger 😉
oktober 3, 2008 at 17:57 #128280Stefan W: Exakt var finns dessa nummer instansade? Kan du visa bilder som visar området rutn om lite bättre?
oktober 4, 2008 at 15:59 #128305Har blivit en del(!) ändringar i protokollet!
Det röda blocket har jag numera ställt åt sidan eftersom det delvis var ganska korroderat vid vattenkanal-mynningarna, men även så har någon smetat på ett TJOCKT lager med färg…Skulle se väldigt lustigt ut om det var renslipat på de plana ytorna, men fortfarande var färg kvar i alla skrymslen och vrår.
Har numera börjat skruva i ett A-block ifrån -62 istället. Förutom att det är väldigt skitigt så är det i bättre kondition faktiskt.
Rensade vattenkanalerna från rost…blev en liten hög
Efter en rejäl tvätt med bl.a både diesel och bensin blev resultatet såhär:
Så ligger det till just nu. Funderar just nu på vad jag ska ha för färg på motorn, funderade först på röd men vi får se.
Turbo-Johan wrote:Stefan W: Exakt var finns dessa nummer instansade? Kan du visa bilder som visar området rutn om lite bättre?Appropå färgen på blocket så lade jag ett block i kaustiksoda och vatten en vecka, sen var det inte mycket kvar av färgen. Lägg i n t e i nån aluminium i det badet, fräts upp.
Eller måla blocket med bromsolja 😀oktober 14, 2008 at 16:58 #128796Var ett tag sen de hände nåt, men har tagit det lugnt. Ikväll lämnades blocket och toppen iväg för honing och fin planslipning. Vet inte hur länge de tar innan de blir klart. Kan ta någon dag men även upp emot en vecka.
oktober 27, 2008 at 12:33 #129485Var och pratade med motorfirman idag, men de hade fortfarande inte gjort nåt med min kära lilla motor. Det var tydligen svårt att få maskiner lediga så de kunde göra det (plana och horna blocket, plana toppen). Men jag skulle kontakta dem igen i mitten på nästa vecka så skulle de försöka ta allt på samma gång tills dess.
oktober 29, 2008 at 11:25 #129565B-400 wrote:Är det Astander som borrar?Stämmer bra det. Jag var inställd på att det kunde ta längre tid än han först sagt. :whistle:
november 15, 2008 at 14:58 #130324Igår fick jag äntligen hem min motor, och det verkar ha blivit riktigt bra. Loppen är exakt 70,00 mm igenom allihopa, hade hoppats på mätvärden i tusendels-millimeter men det får duga ändå.
Sen har jag plockat loss kolvarna och nållagerna från vevstakarna och lagt dessa i bad av förtunning. Hör och häpna, alla tre nållager som satt i vevaxeln var märkta -3. Enligt vad jag hört så är inte -lager lika vanliga som +lager. En del kolvringar hade beckat fast och vissa ringspår var fulla med sot. Plockade även ihop fler nållager, som far hade på lager (de flesta -3 även här), för att man skulle kunna ha lite att välja på sen när man ska klassa samman allting igen. Får väl se vad som kommer gå åt sen när man plockar ihop allt igen, krävs +lager får man nog försöka skaffa de nånstans ;).
De aningen speciella kolvarna 😉
Veven
Ska det vara wokade kolvar och nållager till middag? 😀november 15, 2008 at 17:07 #130331Ser väldigt fint ut och med lite färg kommer de bli grymt najs! 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.