Saab 96 -65 (Projekt effektökning)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -65 (Projekt effektökning)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -65 (Projekt effektökning)
- Detta ämne har 121 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-21 07:49 av 2takt_nicke.
-
FörfattareInlägg
-
mars 25, 2008 at 18:58 #17669
Projekt effektökning har startat!!
Min Ljusblå -65 ska åter igen få en ny spis.
Det blir den tredje motorn som den kommer att förbruka,
Grunden är en -66 motor som kommer att borras och
strokas. Kommer alltså över 1000cc 😀
Sedan kommer det att sitta ett programerbart insprut
som styr både bränsle och tändning.
Tanken på 3 separata avstämda pipor snurrar i huvudet med.platta för reedventiler är redan i full gång med
men i brist på fräsar så går det inte med hög växeln i lagd.Målet med denna motor är att komma över 80hk på motorn,
men mera krut gör ju inget, men man vill samtidigt att
den ska gå något sådär på mellan varven med.kommer att lägga upp lite bilder om jag kommer på hur man gör.
Men nånn fick ja nog till!mars 26, 2008 at 17:45 #119805Här kommer lite roliga bilder på div jag håller på att pysla med.
Det som kommer att göras nu är att slipa ur motor blocket för att
få plats med vevaxelen
😀
ingen som har någon komentar!Ahaaa… det här låter synnerligen intressant.
Jag måste verkligen börja plugga på “Trimma TT” så man kan få för sig att bygga en maskin.
Det som gör detta så intressant är att även jag gått och surrat om programerbart sprut. Har dock inte kollat något på vilka som klarar 3cyl 2taktSpännande!
mars 31, 2008 at 15:51 #119846Äntligen fungerar hemsidan igen!
Vevstakar: Ja det sitter sta i veven just nu men motorn sitter inte ihop än…
Insprutet jag valt att köra med är megasquirt om jag nu får någon ordning på det.
Megasquirtet beställde jag från usa i byggsats och fick löda ihop själv, å de va då inte de lättaste med alla dessa små komponenterna och 10 olicka sätt att montera ihop
beroende på hur man vill styra tändning och med vad.
Men jag valde att styra via trigger och som de ser ut nu blir de med fördelare.Men att komponera ihop en komplet tändspole från saabs v6 vore ju fint, för dessa har vell som alla andra en enskild spole för varje cylinder?
Fint!!!
Fina kolvar, va blir det för Øborr?
Venolia?Vet du om man kan ha inbyggda tändsteg i ditt Ms?
Saaben har separata spolar, på 4cyl kör man med wastespark, så man har inte separat trigger ingångar på varje spole. Dock går det bra att trigga utan tändförstärkare till Saab kasseterna.
är inte riktigt säker om man kör wastespark på V6:an, Disct kan nog komplettera med info…mars 31, 2008 at 18:47 #119855tändsteg vet jag inget om men jag vet att mina Venolia kolvar är 74mm
tändsteg?mars 31, 2008 at 20:24 #119860Du kommer få en väldigt fin motor:)
Vad för program ska du använda till att räkna ut piporna?, jag har några jag kan skicka om du vill….
Har du tänkt något på hur spridarna trivs med oljeblandad soppa?
Tändsteg, om du kan driva en tändspole direkt från sprutet?
Flera måste ha ett separat tändsteg mellan sprutet o tändspolen, Bla Vems har detta.Ang spridare o olja bör det inte blir problem,
ex Mecurys Efi maskiner, vissa av modelleran har vanliga Bosch spridare.B-400 wrote:Vet du om man kan ha inbyggda tändsteg i ditt Ms?
Saaben har separata spolar, på 4cyl kör man med wastespark, så man har inte separat trigger ingångar på varje spole. Dock går det bra att trigga utan tändförstärkare till Saab kasseterna.
är inte riktigt säker om man kör wastespark på V6:an, Disct kan nog komplettera med info…Hallå Boys!
MS i det utförandet som är på bilden (ursprungsmodellen uppfattar jag att det är) har inte tillräckligt med separata tändkanaler så det räcker till för en trecylindrig tvåtaktare rakt av. Den styr bara en spole via en IGBT-transistor med fördelare som distributor mellan cylindrarna. Däremot går det att bygga en annan variant av den modellen av MS som klarar upp till fyra separata tändkanaler, men då kan man inte köra sprut samtidigt. En modernare uppgraderad variant av MS finns som klarar massor av både sprut och tändkanaler, men komplexiteten ökar ju för varje variant som släpps. Plötsligt sitter man inte vid köksbordet och mekar längre…
Konstigt att så många Norrlänningar ska bygga med MS och sprut på samma vis, eller hur Micke J? (Jag såg nog att du läste i tråden… Din lille smygis! 😀 )
Själv har jag svårt att motivera nyttan kontra komplexiteten och kostnaden riktigt med att bygga insprutning. Ett par schyssta moderna förgasare med Power Jets gör samma nytta för mindre pengar så länge man inte börjar dribbla med trippelpipor. Fast det är klar, spännande teknik är ju alltid kul…!Däremot är det A och O med att ha ordning på tändningen!
En liten rättelse:
Det koncept som sitter monterat på Saabarna (Direct Ignition kasetterna) är en sk “coil-on-plug”-lösning, dvs en separat liten högeffektsspole på varje tändstift. Dessa matas med nära 400V från en gemesam primärkrets och levererar gott om energi när det krävs, nära 30kV. Varje cylinder kan triggas helst separat från ECUn (styrdatorn), så det finns ingen anledning att köra wasted spark på dessa motorer. Dels så pajar man isåfall jonströmsmätningen och dels så mister man massor av fin tändenergi som behövs någon annanstans vid det tillfället. Att släppa dubbelt så många gnistor som behövs är inte bra för varken värmeutvecklig, prestanda eller livslängd hos elektronik.Likadant med V6:an, separata triggingångar för varje cylinder. Det enda problemet som kan uppstå här med tvåtakten är att den jobbar dubbelt så ofta som en vanlig motor. Vid riktigt höga varvtal kan man därför få problem med att laddtiden mellan varje cylinder blir för kort och man tappar tändenergi. Detta beror på att det finns en tidslucka reerverad mellan varje cylinder där man ska hinna mäta jonströmen. Eftersom vi inte gör det på tvåtaktaren, så kan man luras lite och skjuta gnistan ändå, men en vanlig styrbox skulle tolka detta som ett fel.
Den som tänker laborera med Saabs tändkasetter och andra styrdon bör veta att styrsignalen är inverterad mot hur en IGBT-transistor för att styra en vanlig tändspole med jobbar. DI-kassetten ska jordas på ingången när man vill skjuta en gnista, medans en vanlig induktiv spole ska brytas från jord. Man kan inte koppla en tändkassett rakt på vilket styrdon som helst.
OBS! DET HÄR ÄR RIKTIGT FARLIGA SPÄNNINGAR VI PRATAR OM, SÅ LEK INTE MED DETTA OM DU INTE HAR KOLL PÅ DET DU GÖR!! :skull: :lecture: Vissa av tändkassetterna håller upp laddspänningen hela tiden, så man får inte bara en stöt, utan en hel skur av urladdnngar. Att skjuta högspänning ur tändspolen utan att ha belastning monterad (dvs tändstift i jordat gods) är absolut inget att rekomendera. Strömmen finner sin väg till jord ändå, tro mig!
Dicst wrote:Hallå Boys!
Dels så pajar man isåfall jonströmsmätningen och dels så mister man massor av fin tändenergi som behövs någon annanstans vid det tillfället. Att släppa dubbelt så många gnistor som behövs är inte bra för varken värmeutvecklig, prestanda eller livslängd hos elektronik.Men hur kan man tappa tändenergi genom wastespark när man har coil on plug?
Tappar man primärkraften?!
Att man kan förlora om man kör med wastespark (4cyl 2spolar) kan jag förstå men inte med coil on plug (waste med separata tändspolar dvs en per cyl)
Ang dubbelgnistor, tänker du på typ msd under 3000rmp?Är det möjligt att ställa insprutnings tidpunkten med MS? Om detta är möjligt kan ni använda spridare typ VW FSI alt. Mitsubishi GDI och spruta in bränslet efter att avgasporten stängt. Detta borde ge betydande bränsle besparing. Dock måste ett separat oljeinsprutningssystem installeras.
B-400 wrote:Men hur kan man tappa tändenergi genom wastespark när man har coil on plug?
Tappar man primärkraften?!Svar: Ja.
Att man kör “coil-on-plug” betyder inte att man har ett helt separat tändsystem för varje cylinder. Man delar en gemensam primärkrets som försörjer alla cylindrarnas tändspolar med 400V. Öppnar man två stycken cylindrars sekundärkrets samtidigt så får man ju bara halva mängden energi ut till varje stift. Däremot kör man en kort sekvens av wasted spark just i startögonblicket av lite andra anledningar.Nej, det var inte dubbelgnistfunktionen jag tänkte på. Vissa typer av tändkassett är byggda för att hålla upp laddspänningen automatiskt utan extern enable-signal från styrbox. Då får man inte bara en dj-vel om man tar i fel tråd…
Bollade över frågan om direkt-insprutning här:
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=78082#Post78082Hoppas ni inte misstycker att jag leker moderator.
Men det känns som det drar iväg med insprutning/tändning/direkt-insprutning.
Visserligen kanske trådskaparen här har intresse för viss diskution,
tycker ni jag har helt fel åt h*levte, lägg ett pm så plockar jag bort länken. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.