Saab 96 -65 (Projekt effektökning)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -65 (Projekt effektökning)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -65 (Projekt effektökning)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 122 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 1, 2008 at 17:08 #119905

      Till helgen blir det att skotta lite snö för att göra en väg genom kohagen fram till ladan där min käre -65 har vilat någon månad.
      Tänkte besiktiga bilen med motorn som sitter i nu( en lite filad -66 maskin), för att senare kunna stoppa i denna motor som jag bygger nu.

      versonen av styr box som jag valt är ms 2 verson3.

      La in en bild på motorn som sitter i just nu, ev kommer den att säljas men de blir ett senare porblem.

        april 6, 2008 at 19:09 #120070

        Ja, då va de söndag igen då!!

        Bilen lyckades jag få fram men någe skruvande blev de mindre av.( Renoverar hus på helgerna Men lite inredning och sånt som tar onödig vikt försvann ut ur bilen i allafall.

        Sedan kar det tillkommit ett xp lättat svänghjul med en tillhörande solfjäder koppling
        till mitt projekt, tror inte man vill veta vad motorn kommer att kosta när den blir klar.

          april 6, 2008 at 19:28 #120072

          Image00005.JPG (8 nedladdningar)
          Beskrivning: Lite hjälp.

          Vicken kille 🙂

            april 6, 2008 at 20:21 #120076

            Vad är det sp, saknas nu när du har fått svänghjulet?
            Det är ett riktigt intressant projekt. Lycka till!

              april 7, 2008 at 10:43 #120097

              Det här är rysligt intressant. Men som den klåpare man är så fattar man inte allt för mycket :banghead:
              MÅSTE skaffa en reservmotor och börja smygtrimma. :hammer:
              Men det blir nog svårt att bygga en bra trimmad, bruksvänlig maskin med de vänner jag har kring mig. Då ska det väl sluta med turbo, kompressor och direktinsprutning innan alla är nöjda :banghead:

                april 7, 2008 at 15:00 #120101

                Det som saknas är mycket tid till övers.

                Sedan är det ett stort portnings arbete som väntar. på det blir det att räkna pipor och pyslet att passa ihop dessa 3 i saaben så det ser någorlunda ut.
                Men det lär ju inte bli den sista motorn man bygger ;).
                kommer ju alltid nya planer!

                Sedan grenar varje litet steg man gör ut sig och blir många små bekymer men jag kommer inte att ge mig.

                  april 10, 2008 at 17:32 #120271

                  Inte så mycket nytt på saab fronten men en fikarast och lite övertid på jobbet så fick vevaxeln plats. fick göra en specialare för att slipa ur motorblocket för vevstakens plats.


                  Ett rundstål 2 ramlager och lite fantasi…

                    april 28, 2008 at 15:44 #120850

                    Nytt ryck

                    Tog och slipa på insuget lite sänkte de en hel del och smalna bomen lite grann, för lite stöd vill man ha åt kolven.
                    Mycket matrial ar borta men det är inte klart ännu!!


                    Bli till att ha [color:#FF0000]tunna[/color] pakningar.


                    Har breddat insuget nu men hadde ingen bild på det.

                    satte i lite 900 saker, bilderna är tagna med mobil så bilderna blev int så bra.

                    Klurar just nu på den tredje spolporten, finns ju inte så mycket gods att tilgå ovan insug men men…

                      april 28, 2008 at 19:54 #120874

                      öhhh tror du verkligen på toppresultat med dylik portning? I mina ögon ser det nästan ut att vara moget för att bli plogskär eller nåt det där blocket……Stora hål är sällan lösningen på trimning och särskilt inte tvåtaktare.

                        april 28, 2008 at 20:27 #120877

                        Blir nog besvärlig på låga varv…..
                        Håller med Stefan.
                        Stora hål in och ut är inte alltid lösningen. (Lagom är bäst). Den tilltänkta volymen måste kunna hanteras! Du vill väl ha lite drag innan varvräknaren går i topp; eller…..
                        Kolla med vår vän XP… han kan!

                          april 28, 2008 at 20:50 #120878

                          Det är nog portat med tanke på strömningsmotståndet i reedventilerna men “flaskhalsen” är ändå spolportarna. Att höja vevhuskompet är nog bra, det sker ju om man strokar, men risken är att det blir sån fart på gasen att den inte stannar kvar i cylindern utan åker ut i grenröret så långt att det inte hjälper med avstämt avgas. Hur som helst så ska det bli intressant att följa projektet. :racesmile:

                            april 29, 2008 at 05:43 #120883

                            Tror inte folk ska oroa sig så mycket…..

                            Det finns väl kunnskap nog att tillgå både i trakterna, och sen skulle man väl gissa på att han fått reda på ett och annat när han investerat i kolvar och vevaxel, eller?

                              april 29, 2008 at 05:44 #120884

                              + att det är inte första reed motorn han bygger….
                              🙂

                                oktober 5, 2008 at 17:55 #128365

                                Dags för uppdatering,

                                Motorn är nu borrad 74 mm 1018cc 😉 de börja likna någe nu.

                                Blocket är färdig portat ska bara putsas lite.
                                undre vevhuset är nu anpassat efter vevaxeln och stake.
                                Har monterat en tps på spjällaxeln.
                                Men en ny spjällaxel ska göras eftersom jag flyttat ihop husen.

                                Ingen som har lite bilder på hur man löst sig med 3 överströmmare?
                                kommer själv att ha en extra ovan vän insugsporten.

                                Ur fräst vevhus.

                                Plats för staken.

                                Verktyg för bearbetning vevhus.

                                tps.

                                Har vart en del att göra på sistonde jag rasade kopplingen på min motor som sitter i nu så de blev en kväll på jobbet de med.

                                motor

                                ihop mont insug med inj.

                                I morgon ska jag bromsa motorn som sitter i nu ska bli kul att se skilnaden när nya motorn kommer i!!!

                                EDIT: Ändrade så att sista bilderna funkade.. Snyggt jobb förresten! 😉 Gillar de gröna verktygen å.. 🙂 // Emul

                                  oktober 5, 2008 at 19:04 #128367

                                  Waaaow äntligen update=D

                                  1018cc är uppkåtande mycket cc….

                                  Va är de för trim på den motorn som ska bromsas först?..
                                  sen med 3dje överströmms kanal.. de har väl Dicst? kolla på http://www.rost-o-rok.com

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 122 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.