Saab 96 -68 (Rullande förädling)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -68 (Rullande förädling)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -68 (Rullande förädling)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 3, 2012 at 19:56 #6620

      Börjar med en liten sammanfattning. För ett antal år sen fick jag på det här forat höra om att det fanns en -68 till salu i Karlstadstrakten för överkomliga pengar. Jag har alltid velat ha en sextiotalare, t.o.m. byggt om några av mina sjuttiotalare för att få mer av det stuket på dem. Visserligen hade bilen i fråga stått sill rätt länge, dessutom utomhus, men jag tänkte att det skadar ju aldrig att titta.

      Så jag tittade. Visserligen var bilen ett år för ny för att vara riktigt vacker (älskar -67:ans låga rutor ihop med V4:an!), men den var verkligen…

      Nej, inte fin! Ett ganska sorgligt mattvitaktigt lik med omfattande bruna rinningar från varje karosskarv. Bromsarna fick värmas isär och en motor som gick runt men verkade fullständigt livlös. Men den var till min stora förvåning solid i karossen. Fick reda på att säljaren gått med injektionsspruta med Dinitrol varje skarv innan den ställdes undan (därav de bruna rinningarna), så inte ens många år på en gräsplan hade rått på plåten. Och jag hade ju ändå ett dubbelgarage på Hammarö med en ledig plats, så jag köpte den!

        september 3, 2012 at 20:06 #47153

        Å sen då!? Nu blev jag nyfiken! Mer…

          september 3, 2012 at 20:09 #47154

          Vaa?! Är det du som bor där?? 😮
          Jag trodde nästan du hade lämnat länet så tyst som det blev kring dig.
          Välkommen tillbaka in i matchen!

            september 3, 2012 at 20:11 #47155

            Med lite baxande, hamnade Saaben till slut i mitt frostfria och avfuktade garage. Förgasaren åkte av (säljaren trodde att gammal bensin hade geggeat igen den) och gicks igenom inne vid soffbordet. Efter återmontering, pumpades fräsch bensin in med en båthandpump, och plötsligt sparkade den igång. Liket levde! Visserligen med en del fläktlagerljud och ett öronbedövande ventilsmatter, men den gick fint på tomgång. Iaf så länge bensinen i flottören räckte. Lite nöjd med mig själv, tänkte jag att nu skulle den snart ut på vägen igen. Började t.o.m. att ge mig på den osannolikt matta lacken med Autosol och såg att det fanns hopp om att få lite glans på projektet trots allt.

            Sen hände inte så mycket mer. Livet gjorde sig påminnt och ställde till det mesta, Saaben blev bara stående. Till slut var jag en hårsmän från att sälja den, trots att den i sitt sorgliga skick knappast borde ha inbringat ens det förvisso låga pris jag själv gav för den.

            Men jag har kört Saab sen jag fick mitt körkort. Jag kunde inte ge upp! Fick en bra deal på garagehyran och närde en förhoppning om att kunna rädda drömbilen trots att det mesta av allt det andra föll sönder…

              september 3, 2012 at 20:34 #47157

              Tidig sommar 2012. Det började bli dags. Endera skulle bilen flyttas eller säljas. Jag hade varit och dragit lite i den i det trånga garaget, den rullade iaf fint trots att den inte varit i trafik sen 96. Så innan jag hyrde bilsläp för en dyr 27-milsfrakt, baxade jag med visst våld ut liket på garageuppfarten. Med nyladdat batteri, fick jag gott om tid på mig att gå igenom all el som vägrade funka. Vågade mig inte på tidigare ägarens (han är elektroingengör) ganska omfattande modifieringar, utan koncentrerade mig på det som behövdes för en eventuell besiktning. Och till min stora förvåning, räckte det med nya säkringar och lite allmänt putsande på kontaktytor för att få allt (utom tutan) att fungera.

              I elfte timmen — jag behövde verkligen få bort bilen — fick jag en idé om att köra den igenom en besiktning. Kanske kunde jag t.o.m. köra de 27 milen till Saabens framtida förvaringsplats, inte behöva skamligt släpa upp den? Motorn gick fint så länge jag pumpade bensin rätt i förgasaren, men varje försök att koppla in ordinarie bränslerör slutade med ond, kall död. Till slut drog jag på en lång slang på tillröret, öppnade tanklocket och började blåsa. Försökte… Hårt… Riktigt hårt! (Och jag är blåsmusiker!) Tills det svartnade för ögonen…

              Och så släppte det! Hällde i några liter bensin som egentligen skulle varit till gräsklipparen för att späda ut den femtonåriga soppan, sen lunkade motorn på som om den hade gått som bruksbil tills igår. Jag stängde av. Startade igen. Jovisst gick den! Tog några fullgasrundor med följande tvärnit på cykelbanan för att motionera igång bromsarna. Utan servo får man trampa hårt, men stannade gjorde den! Så jag ställde mig i kö för en besiktningstid, på gott och ont!

                september 3, 2012 at 20:38 #47158

                Ha! Jag stod och beundrade bilen på Herrhagen igår!

                P

                  september 3, 2012 at 20:54 #47159

                  Härligt kämpat! :AP Lycka till!

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    september 3, 2012 at 21:00 #47161

                    Så, sista inlägget av denna sammanfattning. Nu när geting inte funkar längre, är det ju en bild per inlägg som gäller. Ber om ursäkt att det blivit onödigt många inlägg!

                    Fick nedslag på bromsarna på en bakhjulet bland annat. Min hovmekaniker (jag har haft många V4:or…) fixade det enkelt och billigt, men när jag hämtade bilen hade de sista spåren av koppling lagt av. Jag har aldrig renoverat den gamla typen av huvudcyllinder förut, men det gick riktigt bra det med. Nu är Saaben godkänd för de kommande två åren och den har redan tagit sig ett par varv mellan Karlstad och Rättvik, där den numera bor.

                    Men så var det det där med lacken. Mattvit med bruna rinningar överallt. Främre vänstra kromlisten satt inte fast alls, så jag plockade bort den innan jag riskerade att tappa bort den. (Den kommer tillbaka! Så småningom…) Två tuber Autosol och två polermaskiner senare, så kommer den likförbannat inte vinna några priser. Men den är betydligt snyggare än någon Saab jag ägt tidigare! På lite håll är den rentav nästan snygg! Och så länge man blåser ren bränsleröret emellanåt, går den som en klocka. Med hyfsat rätt ställda ventiler, går faktiskt de gamla silvermotorerna otroligt mjukt och fint!

                    Jag har nog redan hunnit med bortemot 150 mil med mitt “lik” i sommar, trots att jag kom igång sent. Det kommer bli mer, det är trots allt min enda fungerande bil just nu. Men i vinter får den sova! Har det gått så här bra hittills, tänker jag inte utsätta den för Trafikverkets saltlake så länge jag kan undvika det!

                      september 3, 2012 at 21:24 #47162

                      Planer då? Jo, de finns de också!

                      Däcken är en katastrof! Men jag vill inte köpa nya smaldäck. Älskar att ha åtminstone 185/65 på de här bilarna, men det kräver nya fälgar. Har hittat nitade tvåtaktsfälgar som kommer få släppa ifrån sig sina centrum till nya “Hotrodderfälgar”. Ride height måste ner ordentligt också! Har bytt dämpare runtom till roligare saker och har fräscha, kapade framfjädrar att sätta bak (de kommer behöva kapas mer!). Framfjädrarna ska självklart också bytas och kapas till lagom (låg!) höjd. Har redan börjat fixa med inredningen för att få en äldre look, kanske finns det lite att göra med utvändiga detaljer också.

                      I vedboden står en 1740 som rimligtvis borde ge bortemot hundra kusar. Den ska självklart i förr eller senare, ihop med en låda som inte sjunger arior varje gång man lägger i en ny växel! Men frågan är vad man gör med Eberspächern? Den går tyst, mjukt och fint, men jag har inte vågat koppla i bensintillförseln än. Och elsystemet? Den tidigare ägaren har byggt allt han orkat! Jag har automathalvljus, intervalltorkare och en handgjord mätare (bl. a. varvräknare) som jag inte ens egentligen vet vad den gör! Vågar jag ens koppla på strömmen till centralenheten som hanterar allt detta? Eller ska jag bara riva bort alltihop och börja om från början?

                      Dessutom finns det fler idéer. Men de innefattar en migsvets, vilket jag inte äger just nu, så vi kan väl lämna dem därhän för ögonblicket. Det här kommer inte hålla Hotrodders tempo!

                        september 3, 2012 at 21:35 #47163

                        Dicst!
                        Jaså, du känner igen garaget? Inte helt förvånande! Jag har dreglat efter din 95:a, och ännu mer efter din räserkortnos, mer än en gång ute på Hammarö! Men det är sant, jag bor inte ens i Värmland längre. Egentligen…
                        Men allvarligt, har du sålt din räsersaab? Den grå grymma kortnosen?

                        Pelle S:
                        Jaså, du hann se den där? Efter två dagar med polermaskin, skämdes jag nästan för hur den såg ut efter 27 mil över skogen. Men kul att den syntes! Den gick för övrigt precis lika mjukt och fint hela vägen tillbaka till Dalarna på söndagen. Efter 15 år i dvala. Saab kunde verkligen bygga bilar för 44år sen! Har hört en del negativt om silvermotorerna, men de går fantastiskt fint! Iaf den jag har! 😀

                          september 3, 2012 at 21:55 #47165

                          Kul bil, -67 och -68 är riktigt snygga! Takräcket du har passade in klockrent på bilen!

                            september 3, 2012 at 22:07 #47166

                            Takräcket följde med när jag köpte bilen. Håller med, det är jättesnyggt på en gammal Saab! Men det tar vind när man kör! Så för ögonblicket ligger det lite vid sidan av. Men när jag väl fräschat upp det, ska det på igen. Åtminstone så länge jag inte behöver köra långt!

                              september 4, 2012 at 06:59 #47172

                              Du kan laste inn flere enn ett bilde pr innlegg.
                              Bare å gå på “Ladda upp en bilaga” på nytt.

                              Så, sista inlägget av denna sammanfattning. Nu när geting inte funkar längre, är det ju en bild per inlägg som gäller. Ber om ursäkt att det blivit onödigt många inlägg!

                              Been a Saab owner since 1987.
                              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                              Today I have:
                              1960 93F
                              1967 96 Monte Carlo 850
                              1975 96 V4
                              1989 900i 8V 5 dørs
                              1992 900S 5 dørs
                              2009 9-3 SC tid

                                september 11, 2012 at 18:18 #47425

                                Efter ett par problemfria finturer mellan Rättvik och Karlstad, skulle jag bara ta en tur in till byn en kväll. Kom bara ett par km innan Saaben plötsligt tappade all kraft och stannade för mig. Jag är ju väl bekant med problemet, gammal rost från tanken har satt igen bränsleröret för mig förut ett par gånger. Så jag stannade i vägkanten, lossade slangen mellan pump och bränslerör, anslöt min reservslang och blåste tills det åter började bubbla i tanken. Nöjd med mig själv, skruvade jag ihop allt igen, förvissad om att nu skulle den gå 50-100 mil till innan jag behövde göra om det hela. Det har ju alltid varit så förut.

                                Jag kom ett par hundra meter. Stannade igen, skruvade isär, blåste ren. Kom några hundra meter till…

                                Ett par timmar senare fick jag till slut tag på någon som kunde bogsera hem liket. Sen har den fått stå och skämmas ett par dagar på gårdsplanen. Men ikväll fick jag till slut energi att gå ut och öppna tanken. Tankgivaren, som jag trott bara kärvat fast, var en sorglig rostklump. Och när jag började pumpa ur bensinen med handpump, hamnade en skaplig hög med rost och gammal gegga i trattens sil. Så här i efterhand, är det helt otroligt att den har gått öht!

                                Hade hoppats att det skulle räcka med att tömma ur det sista skräpet via bottenpluggen, men tankens insida är rejält rostig så det fylls nog på ganska fort igen. Vill jag ha en pålitlig bil (och det vill jag VERKLIGEN, det är den enda bil jag har just nu), är det väl bara lyfta ur hela tanken och göra en ordentlig rengöring. Och jag som hade hoppats få börja med det där roliga småpillet istället, nu när den gått igenom besiktningen och allt.

                                  september 11, 2012 at 20:32 #47446

                                  Köp en båttank på Biltema och en slangnippel med rätt gäng på Hydroscand! Det gjorde jag till min 95:a när det visade sig att tanken var vansinnigt otät. Det funkade så bra som tillfällig lösning att jag är inne på 4:e året nu… Men nu blir det en tank i rostfritt istället!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.