SAAB 96 -80 jubileum

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -80 jubileum

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -80 jubileum

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 7, 2007 at 23:10 #16319

      Nu kommer min nästa tråd. Och Mer Commer… Se senare i höst.

      Idag var jag och köpte min Jubbe och en bil till den. Den är i dåligt skick men bes. Men det var glapp i balansaxellagret 🙁
      Så jag köpte en bil till, med en bra motor men en dålig kaross. Så idag har jag och Mange (Molte) tagit ur motorn ur den gula 79an och lyft ur motorn ur jubben. puuh! Det första motorn gick på 4 timmar, den andra på tog det en timme. 😀 Men vad jobbigt det är att ta loss drivknutarna… Men värre var det när vi försökte ta in dem igen… En är inne men sen gav vi upp… Någon som kan hjälpa mig? Gärna att komma dit, Mange kan inte komma imorn, idag. Ring mig isf 0737-277647.

      Saknar tyvärr Ronalerna till den.
      Bilen skall nu ställas på och sen får jag se hur länge den går igenom bes., sen får det bli en helrenovering av den. Alla skärmar behöver bytas och det är många dåliga lagningar på den.

      Jag står i den förre ägarens garage, han har ett mekansik verkstad. Bättre kan man inte få!

      Efter 4 timmar!

      Ihålig bil!

      Sen rullades jubben in.

      Gamla motorn!

      Molte kollar läget!

      Det går framåt

      SAAB-vy:

      Jag måste jobba också!

      Snart dax.

      Andra motorn ute.

      Bilderna är tyvärr dåliga, använde min gamla och smidiga kamera… Kvalitet efter det.
      Måste tacka Mange (Molte) för hjälpen, det var jättesnällt att du kom upp, men det var inte obetalt. Du fick med dig lite delar hem också. :duck:

      Men återigen, hur skall man få i den j*vla drivknuten??? Jag bad snällt en gång och då gick det, skall fråga bilen igen idag!

        juli 8, 2007 at 07:41 #108741

        “Men återigen, hur skall man få i den j*vla drivknuten??? Jag bad snällt en gång och då gick det, skall fråga bilen igen idag”

        Har du løsnet neder kulbult? Hvis ikke så er det den letteste veien.(de to boltene i nedre bærearm). Da får du dratt hele drivakselen litt utover.

        Lykke til!og Grattis med en Jubbe!

        Been a Saab owner since 1987.
        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

        Today I have:
        1960 93F
        1967 96 Monte Carlo 850
        1975 96 V4
        1989 900i 8V 5 dørs
        1992 900S 5 dørs
        2009 9-3 SC tid

          juli 8, 2007 at 07:42 #108743

          Ja du, de där drivknutarna är inte roliga. Vad jag brukar göra är att se till att växellådan sitter i som den ska i det bakre fästet och dra i skruven där några varv. Sen hissar jag motorn i framkant “en bit” och så vaggar jag över den först åt vänster o pillar i den högra knuten (under batterihyllan) och sen samma procedur åt andra hållet. Det är inte lätt och inte roligt, och definitivt mindre svårt om man är två om det…

          En annan metod (som jag kommer använda när jag monterar ihop min jubbe) är ju att hissa bilen och plocka väck hjulen o drivknutarna, i med motorn, och sen i med knutar o allt igen. Då löper man ju betydligt mindre risk att skada lack och så i motorrummet, samt lagren på knutarna…

          Finns säkert många andra med bättre metoder, men så brukar jag göra 😉

            juli 8, 2007 at 09:30 #108746

            Lycka till! Börjar bli många bilar för dig nu?! 🙂

              juli 8, 2007 at 09:55 #108749

              Jag brukar aldrig ta med växellådan när jag tar ur motorn. Man lossar motorfästena och lyfter upp motor och låda maximalt tills växelförarhuset tar i styrväxeln. Då stoppar jag en träkloss under växellådan så att den bara sjunker ner något när motorn sänks igen. I detta läge är det lätt att komma åt undre startmotorskruven och täckplåten innanför svänghjulet. Vattenfördelningsröret som går runt överdelen på kopplingskåpan måste också bort.
              Har faktiskt någon gång lyft ur och i V4-motorn utan talja på detta sätt. 2 man med en 2×4 tums träregel tvärs över skärmarna fixar det lätt.

              Sabbe

                juli 8, 2007 at 13:41 #108757

                Hoppas det har gått bra för dig att få i drivknutarna idag Karl!
                De va trevligt att skruva v4.a igår och se så många saabar på samma gård 😉

                Tyvärr så va vi tvungna att byta växellåda också eftersom den som satt i jubben inte var så bra.

                Jag tackar för delarna jag fick. Nu är min komplett efter nästan ett års samlande av delar.

                Tyvärr blev många av bilderna jag tog suddiga så de är inget speciellt att visa upp 🙁

                MVH Magnus

                '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                  juli 8, 2007 at 14:40 #108758

                  Lite tips och trix vid motor lyft, se
                  http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/1/2238.html

                    juli 8, 2007 at 19:27 #108773

                    Den beskrivningen hade vi till hjälp. Funkade fin fint!
                    Den är ganska personlig om man säger som så, bara trevligt 😉

                    '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                      juli 8, 2007 at 19:55 #108777

                      Tack för alla tips, lite sent men det löste sig. 😀 😀 😀

                      Fuling: Hade redan skrivit ut din lista 😉 Och den var med!

                      När jag kom till garaget igen så bad jag bilen snällt att jag skulle få in drivknuten och den var i efter en halvtimme, men självklart krånglade dock starmotorn.

                      Lite experthjälp kom och hjälpte mig att få i växelföraren, han har den röda v4an. Den är i perekt skick. Går som i en dröm.

                      Motorn på plats.

                      Inte mycket kvar!

                      Och så var man färdig!

                      Dock var det flera sprickor i ljuddämparen, men det svetsade den förre ägaren ihop, tackar. Men spolarburken sitter inte där ännu och en kabel till strålkastarmotorerna gick inte att sätta dit, men vi testade de innan och båda fungerade!!!

                      Bilen startade på första varvet på startmotorn på första försöket. Men den varvar för mycket så förgasaren behöver ställas in och ventilerna tickade lite. Det fixar jag när jag kommer hem, kan trots allt inte köra genom halva Halland varenda gång man skall meka med bilen. 😀

                      Inredningen är lite sliten, men den duger.

                      Skärmarna är inte de bästa. Alla behövs igentligen bytas, men det blir vid en totalrenovering.

                      Lite kladigt lagat i bagerummet

                        juli 8, 2007 at 22:33 #108793
                        Mats Kadmark wrote:
                        Lycka till! Börjar bli många bilar för dig nu?! 🙂

                        Nu börjar det bli en del, men nu har jag fixat en lada! Får plats med 6 bilar, så det skall nog lösa sig, kanske kan få plats med en till… :duck:

                          juli 9, 2007 at 08:37 #108797

                          Vad härligt och Grattis Karl… Ser ju bra ut.

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            juli 12, 2007 at 16:09 #108984

                            Idag har min pappa och jag gjort en tur till Varberg och hämtat bilarna.
                            Jubben gick bra, det är verkligen skönt med GL-bilarna. Blivit bra kompis med förgasaren (även om jag måste ställa den mer exakt). Vilken enorm skillnad att köra en bil som har sköts och en som typ aldrig har smörjts. Bland annat styrningen är lätt som en plätt om man jämför med den tungstyrda 95an.
                            Men den gula 79an som åkte in ladan måste sett rolig ut på vägen, ingen front, men med en motor fastspänd framför den… Synd att man glömde kameran.
                            Gissa om min mamma var glad att få hem en bil till, var tvungen att säga att jag skulle sälja en annan…

                            Hemma!

                            Snygg?? Kanske inte, men häftig. (Tycker jag, fast det är bättre med en i lite bättre skick)

                            Smutsig… Det är intervalltorkare inkopplad på den, det behövs i detta vädret.

                              juli 25, 2007 at 16:30 #109480

                              Nu har jag äntligen justerat ventilerna. Började igår, men sedan kom regnet och då fick jag avbryta för jag står inte under tak. Men det var inte så enkelt som man kan tro… Det fanns två markeringar på remskivan?!? Funderade en stund, men jag ringde Matthias R och fick hjälp. Med det gick inte så bra, det blev ett enormt glapp när jag snurrade motorn ett varv. Det var bara att ringa igen, plockade då av fördelarlocket och kollade rätt punkt och det gick. Ett stort tack till Mattihas R. :worshippy:
                              Sen gick bilen jättbra, bilen hade en förmåga att dö på tomgång, men den försvann nu. 🙂

                              Fick lite hjälp av våran katt Spöket:

                              Passde på att tvätta bilen också, en liter avfettning hjälpte inte så mycket. Behöver rubbas rejält för att få tillbaka färgen.

                                juli 26, 2007 at 13:53 #109509

                                Satte in en sportratt som jag hade liggandes idag, det är betydligt skönare att ha den än originalratten. Tycker att det är mycket bättre känsla i den.
                                Åkte även en tur och vad tyst den gick nu, efter jag ställt ventilerna. Underbart att åka nu. Vill ut och åka lite till nu…

                                  augusti 6, 2007 at 18:52 #109979

                                  Bilen har varit på besiktning, men den fick några klagomål;

                                  1. Strålkastare halvljus, vänster, fastsättning lös.
                                  2. Däck, 3 st, mönsterdjup för litet.
                                  3. Avgassystem, fastsättning/upphängning bristfällig.
                                  4. Färdbroms bromkraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn
                                  5. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig.

                                  Mannen som gjorde bes. var petig och ville inte snacka, man kan snacka sig ur en del ibland… Allt var lätt, men bromsarna tog tid.

                                  Allt är nu åtgärdat och nu skall jag bara och släcka dem.

                                  Men jag hade problem med bromsarna, hittade inte först min morfars avdragare… sen satt hjulcylindrana fast. Så det var att åka in och köpa nya.

                                  Men jag kunde inte lufta systemet riktigt bra, det kom ingen olja??? Men det går att bromsa, så¨jag skall köra ett tag och se vad som händer.

                                  Men det blir snyggt med fräscha detaljer.

                                  Det är mycket snyggare med nya fälgar även om de inte är de som skall vara på. Får se när
                                  jag kan få tag på ronaler.

                                  Undra varför mamma tycker jag har lite för många bilar hemma… Det står ju bara en på tomten. De andra på grannarnas.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.