SAAB 96 Deluxe -62 (Rolig TT)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 Deluxe -62 (Rolig TT)

  • Detta ämne har 133 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-31 20:17 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 134 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #107248
    benny
    Deltagare

    blinkersen ok, bytte spak till en annan jag köpte på Öland försäljningen.

    Återstår vibrationerna, inga hjullager iaf, inga spindelleder, utan förmodligen yttre eller inre knuten som är kass? rostat fast?

    Fick förresten mina grejor idag av Erik Randa.
    Samtidigt köpte jag nya stift, fanns hemma på hyllan hos en lev i staden!
    Inte illa!

    #107251
    pelle s
    Deltagare
    B-400 wrote:
    Återstår vibrationerna, inga hjullager iaf, inga spindelleder, utan förmodligen yttre eller inre knuten som är kass? rostat fast?

    Det är inte så ovanligt att drivaxels splines sitter fast i den innre knuten. Det kan nog ge vibrationer om båda sitter fast. Dåliga drivknutsgummi kan nog också ge liknande symptom.

    Pelle

    #107254
    benny
    Deltagare
    Pelle S wrote:
    B-400 wrote:
    Återstår vibrationerna, inga hjullager iaf, inga spindelleder, utan förmodligen yttre eller inre knuten som är kass? rostat fast?

    Det är inte så ovanligt att drivaxels splines sitter fast i den innre knuten. Det kan nog ge vibrationer om båda sitter fast. Dåliga drivknutsgummi kan nog också ge liknande symptom.

    Pelle

    Ska titta på det ikväll, kör jag rakt fram är det nästan helt tyst, minsta lilla jag svänger framförallt mot höger så kommer ”skavandet”, låter nästan som när skivbromsar är slut, kanske ett bromsband eller nåt sitter löst, nåja jag löser det nog inte vid datorn, men en bit på vägen iaf.

    Jag kunde byta morgondagens bes med sambons bes nästa fredag, så vipps har jag en extra vecka :duck:

    #107312
    saab99-69
    Deltagare

    Hej!
    Jag besiktade min 96 -70a idag och fick bara nedslag på ojämn broms fram + en skadad bromsskiva.
    Det är ja bra för en bil som stått sen -94!
    I och för sig så har jag fixat med den en del före…

    Hoppas det går lika bra eller bättre för dig nästa vecka!!

    Mvh. Christer

    #107492
    benny
    Deltagare

    I Söndags var jag o hämtade en ”ny” inredning, visserligen inte orginal färg men nästan nyskick.
    Fick även tag på en drivaxel extra.

    har som sagt problem med missljud, det bankar metaliskt när jag svänger höger eller vänster, ju mer jag belastar ju mer ljud/slag i ratten.

    Jag fick en stund över igår och skruvade ner förarsidans inre drivknut, gummina så ok ut, och allt löpte.
    Inget glapp i hjullagerna känns.
    Jag har inte skruvat ner en ”så” gammal bil innan, någon som har en sprängskiss o lägga upp?
    Sökfunktionen här på forumet har ju en del o önska…

    Va tror ni? Hjullager som bankar eller drivaxel?

    #107494

    Varför inte köpa verkstadshandbok och reservdelkatalog på CD av klubben för tillsammans 100:- 🙂

    #107495
    benny
    Deltagare
    Sten-Arvid Larsson wrote:
    Varför inte köpa verkstadshandbok och reservdelkatalog på CD av klubben för tillsammans 100:- 🙂

    just det, skall beställas! ,men jag har en bes på fre vilket får mig o få lite lätt panik…

    #107503
    saab99-69
    Deltagare

    Hjullager som är dåliga brukar bli ett skavande ljud men drivknutar som är dåliga
    låter mer som slagljud..

    /Christer

    #107621
    benny
    Deltagare

    Hej på er..

    Kommer från bes med ett BLANKT papper i handen! Mycket tillfredställande,
    Bromsarna tog mycket bra.
    Ang missljudet fram kunde bes mannen inte heller svara till 100% men tippade starkt på drivknut yttre.

    imorgon bär det av till festivalen, dock utan saaben, känns lite vågat 35mil med det missljudet.

    #107622
    pelle s
    Deltagare

    Grattis!

    Härligt med en ljusblå TT till på vägen!

    Pelle

    #108335
    Molte
    Deltagare

    Hej!

    Hittade en bild på en drivknut i arkivet. Hoppas att den kan vara till nytta!

    Lycka till med felsökningen.

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #108338
    benny
    Deltagare

    Perfekt!!
    har nämligen letat efter en sådan bild då min verkstadsmanual tar från 65-68 och då fanns ju inte dessa.

    Tusen tack!!

    #111105
    benny
    Deltagare

    Hej igen,

    Vart lite sparsamt med Saab under sommaren…
    Men har iaf kört lite o hittat en o annan go-bit..
    ”Råkade” köpa på mig ett reedpaket, så nu måste man ju bygga maskin… :worshippy:

    #111229
    benny
    Deltagare

    Jahå, eftersom man köpte reeds måste man ju ha en motor till det, så ramlade över 66 block, +V4 låda.
    Första steget blir o måla golvet i garaget för att sedan bosätta saaben där om några månader,
    Vidare skall förgasare skaffas eller spjällhus kanske :confused: 😀

    #111230
    pelle s
    Deltagare

    Gôtt!

    Har du åkt något med bilen än? Hur ser den ut utan rost?

    Du behöver en kopplingskåpa från en fyrväxlad tvåtaktare också. Hittar du en från en 65-68 TT kan du flytta kopplingsarmen från en äldre treväxlad låda så fixar du vajerkoppling.

    Passar inte spjällhuset från någon ford V6:a tro… Jag har läst om det någonstans, återkommer om jag hittar det.

    Pelle

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 134 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng