SAAB 96 Deluxe -62 (Rolig TT)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 Deluxe -62 (Rolig TT)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 Deluxe -62 (Rolig TT)

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 134 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 22, 2008 at 10:13 #130726
      Jonas E wrote:
      har precis samma problem med skrapande missljud då jag svänger höger i låg fart, fick du reda på problemet?, var det den yttre drivknuten ?

      Nej, inte ens 3st på Bilprovningen kunde avgöra vad felet satt,
      Jag byte sedan till V4:ans iom 4-vxl samt skivbromsar, och har inte brytt mig om att forska mer i dom gamla.

        december 17, 2008 at 09:47 #132035

        Nu gäller det o komma igång inför kommande säsong..

        För o kunna kapa minst 5sek på superstage samt ge Stefan W o Kortnos en anledning o fila ytterligare 😉
        Så filen kommer o hälsar på blocket och tomten lovade Grupp 1 -66
        Kanske lockar det fram 60hk?
        Bromsbänk finns 5km hemifrån..

          december 18, 2008 at 17:57 #132111

          Hehe rätta takter:P

          Men är inte 60hk mkt för Gr1?

            december 18, 2008 at 20:22 #132115
            2takt_nicke wrote:
            Men är inte 60hk mkt för Gr1?

            njaa..Grupp 1 66 har vassare porttider än ex Monte carlo på 55hk, så 60 tycker ja vore rimligt.

            Jag filade dock spolportarna med vinkel uppåt, vilket sägs inte va bra, men merparten av motorer jag sett har dom filat just så. Hur gjorde du?

              december 18, 2008 at 22:01 #132119

              okej:)

              Verkar som om det är rätt oundvikligt att Inte rikta dom svagt uppåt, och säkert därför man förlorar mycket lågvarvskraft på trimmade tt motorer bara för att spolvinklarna är lite lustiga:P .

              Frågan är ju om det finns tillräckligt med matrial vid kanalerna för att vinkla dom rakt in i cylindrarna?, jo kanske om man inte tar så många mm…

                december 19, 2008 at 10:02 #132128

                Det där med vinkeln på spolportarna är två (eller flera) olika skolor som naturligtvis beror av en massa kringfaktorer. Men det absolut viktigaste om man börjar peta på detta är att bägge sidor/alla portar blir lika! Där har man den största utmaningen.

                  december 19, 2008 at 11:52 #132132

                  Och där kommer ju din hemsida http://www.rost-o-rok.com in i bilden,
                  testade på samma sätt som du med lampan, fungerar ju kanon.

                  Enligt den testen ligger dom rätt, sen har man ju efter bästa förmåga fösökt o få exakt samma vinkel på dem.

                    december 24, 2008 at 00:55 #132346

                    Vad är det för broms skivor du använder?

                      december 24, 2008 at 09:42 #132352
                      2takt_nicke wrote:
                      Vad är det för broms skivor du använder?

                      V4 var tänkt med vent skivor , hade det nästan klart (förra våren) men gjorde en tankevurpa så smälde dit org v4 så länge.

                        december 24, 2008 at 10:53 #132359

                        vad är de för ventilerade skivor som är på bilden som svarvas?

                          december 24, 2008 at 11:16 #132361
                          2takt_nicke wrote:
                          vad är de för ventilerade skivor som är på bilden som svarvas?

                          Toyota Camry 88-90?
                          Kolla Pelle`s tråd. Finns lite fler bilder där..

                            december 26, 2008 at 02:54 #132433

                            När ska den filade motorn monteras ihop då? … vi ligger rätt lika med trimningen nu, jag har också en filad maskin som ska ihop men har inte lyckats hitta nån våg till att vikta kolvarna.

                              januari 23, 2009 at 23:05 #134254

                              Lite färg har blocket fått nu, expansionskammare är på gång.

                              Skall kolla på Postbilsstöd imorgon, kopiera o tillverka ett,
                              önskvärt att denna motor fresta lite mer på motorfästerna 🙂

                                februari 8, 2009 at 19:30 #135099

                                Tog ledigt hemmifrån och hälsade på ett Saabgarage i grannbyn för o hjälpas åt och tillverka några postbildstöd, så nu har nåt klart. Tack

                                Ang motor så har ju nu räknat o mätt på komp..7,3 lite högt va?
                                Visserligen ska ja köra med programerbar tändning men kommer nog börja med fördelare.

                                Någon som åkt så högkompatt eller ska man försöka ta ner den till 7 jämt?
                                Avgasporten är låst, så isåfall får man fila ur i kupolen då squisen ligger ok nu.

                                  april 8, 2009 at 20:52 #138437

                                  Dags o börja sätta igång igen från div andra projekt, lite sen som vanligt, men 2 Maj måste den va på vägarna, då är det ju Saab träff i byn.

                                  fortfarande säger räkenskaperna på högt komp, får ser först va kompressionstrycket blir innan jag dömmer ut o får slipa ur förbrännigsrummen.
                                  Tips på hur?

                                  Har syrat golvet o bagagerummet, blir grundat så länge i väntan på riktig lack.

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 134 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.