SAAB 96 Deluxe -62 (Rolig TT)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 Deluxe -62 (Rolig TT)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 Deluxe -62 (Rolig TT)
- Detta ämne har 133 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-31 20:17 av 2takt_nicke.
-
FörfattareInlägg
-
Man kan tror att den där lilla växelllådas kudden till v4 inte ska göra någon skilland men det gör faktiskt de, hade väldiga vibbrationer med orginalfästet o mycket, men inte allt för försvann med v4, men den där plåttvålkoppen på skallrar dock fortfarnade (men har isolerat framför den o nu hör man inte ljudet längre)
Jag lurade av Johan “fuling” en då bilskrotarna börjar få ont om v4… fredrik ekendahl har väl??? han har ju allt annat bråte 😀 han kan väl posta till dig
topplocksfästet byte jag även till v4. Den ska tydligen har tjockare gummi. (Många bäckar små) när man fick dom inre drivknutarna från v4 så hittade jag en mängd nya vibrationer 😉
En fråga. När du byte till 4 växlad, byte du växelföraren hela vägen? När jag bytte till 4 växlat för nått år sedan så lämnade jag den där “böjleden” mellan låda o växelförare från den 3 växlade kvar. Den funkar jätttebra med orginal 4 växlade lådan men när jag fick ditt en sp1 låda började 4 hoppa ut för mig…otroligt irriterande
“En fråga. När du byte till 4 växlad, byte du växelföraren hela vägen? När jag bytte till 4 växlat för nått år sedan så lämnade jag den där “böjleden” mellan låda o växelförare från den 3 växlade kvar. Den funkar jätttebra med orginal 4 växlade lådan men när jag fick ditt en sp1 låda började 4 hoppa ut för mig…otroligt irriterande”
Då är det nog lådan, jag har inga problem med detta på min bil.
Nej efter en del mekande så försvann problemet (tro inte det det va ett “gå till sig” problem) samt att vi fick bukt på vibrationerna. Sen så fick jag lite merhör från växellådsfolket att det kan ställa till problem, treväxlade böjen är snävare i växlingen än den 4 växlade
Tackar för synpunkter o tips.
Fixat bakre v-låds fäste och även ett par V4 sidostag, så det gamla söndriga får nog bli en del av ett postbilsfäste med tiden.
I helgen skulle ja pressa isär en 850 kortnos maskin som jag handlade till fyndpris av en raggare i grannbyn som inte tyckte den passade på hans garage golv :duck:
Satt så in i h*lvete så lyckades inte, skam den som ger sig,
1 liter syra i ett par dygn skulle nóg fräta bort det mesta,men icce.
Så igår brände vi nästan ihål på kolvarna,3 man pressade o slog sig trötta, men tillslut gav den sig, men att kolvar kunde sitta så trode ja alldrig.
imponerade blev alla berörda av att kolvarna tog emot så mycket stryk.Äntligen en kväll med Saaben :jobbar:
Blästrat o syrat länkarmarna, pressat ur för nya bussningar,
Även lagerhusen har fått sig lite ompysslig med färg o nya packboxar.
En kompis Daniel “piltan” rotade även fram splitt nya SKF hjullager ur sina gömmor :angel: :hug:
Nya dammasker kändes lika bra,
Ventilerade bromsskivor skall inhandlas.Dags o :sleep:
januari 26, 2008 at 10:44 #117554Hej.
Det ser onekligen bra ut med syrabehandling, kan du berätta mera om hur du gör, erfarenheter av behandlingen, måste man neutralisera syran på något vis, har hört om syrabehandling förut men att syran fortsätter att verka om man inte får bort allt.Jag har en deluxe -64 o undrar om og900 bussningar passar även på den årsmodellen?
Är det flera bussningar/delar som passar från og900,tex bussningar bak?
Var har du köpt yttre drivknuts damaskerna?Micke.
Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50
örnen wrote:Hej.
har hört om syrabehandling förut men att syran fortsätter att verka om man inte får bort allt.Var har du köpt yttre drivknuts damaskerna?
Hej, jo man måste pedantiskt skölja det efteråtoch mellan syrorna, jag börjar med saltsyra, avslutar med fosforsyra.sköljning emmelan.
Yttre dammasker kommer från Autoexperten eller Mekonomen,tror det va autoexperten. Typ 130-140kr.
Har svarvat till skivorna ikväll för o komma ikapps Pelle`s försprång 😉
Sen vart jag o ett par saabtokar på utflykt i Lördags..Fint väder fika o bagaget fylldes med Saab grejor, bla fick jag tag på 66 förgasare med block o vev, kan va bra o ha till sommaren då man inte hinner med den riktiga motorn.
februari 7, 2008 at 21:50 #118041Ännu en liten ittrig sak att sätta portningsverktygen i 😀
Du vill inte sälja motorn? 😉Pelle S wrote:Ford ok! Det låter spännande! Vad har du hittat?Pelle
Nicke: Nja..kan va bra o ha..har ju snöat in på 2t :crazy:
Pelle:
Ford escort, sierra, scorpio,
Vart nere i fooordgaraget(även dom ryker ju olja :grin:) där dom öste över mig ok,
Och berättade för mig att Audi skall man passa sig för :nono:Nej men Audi o ford är väldigt lika, lite mindre byglar bara.
+ att Fordens finns med flera olika kolvstorlekar vilket tilltalar mig,
Ø60mm kolv är det största jag sett i vanliga ok, borde passa bra till våra tungtrampade huvudcylinder.
Just nu ligger det 1stØ54mm samt 1stØ60mm ok hemma, skall jämföra ikväll, för det är förmodligen samma byglar, så kan man byta till vilket som stämmer bäst (så det inte blir för långt slag med pedalen med Ø60 kolvar.Så..Nu har det blivit lite gjort…
Lite på efterkälken är man tidsmässigt, men nu börjar det röra på sig.
Har fått en garagekompis som skruvar med sin 93:a vilket har gett både
värdefulla tips + hjälp samt en spark i rätt riktning (även om desto fler fikapauser tillkommit…
:cake2:Nåja:
Skulle ju svetsa i lite V4 T-förstärkning delar,
Men på inråda från just garagekompisen bockade vi till lite andra plåtar vilka satt på kortnosarna på tiden dom hoppade på skogsstigarna.Och mycket riktigt hittade vi givetvis en spicka 😮
Kortnosägare: Har ni stag innerskärm/torpedvägg-fjädertorn? :confused:
Se bild, bilen med stag är en 93b-59Vidare har en Z-profil till kylarbalk tillkommit.
Även liknande som V4 har org runt fjädertorn/länkarmsinfästning.Kommentarer,erfarenheter ang förstärnkningar?
mars 24, 2008 at 20:44 #119722Hej
Ja på min 58 93b sitter det staget,verkar som det alltid gjort det också.
Kolla med Sten Arvid eller B. Åkesson om förstärkningar,har för mig att nån av dom
hade ett inlägg med sånna,rally prylar etc.Hittade det nu men duger inte till att kopiera hit det.Sök på förstärkningar v4 rally.Mvh Björn
B-400 wrote:Idag blev premiär turen 😀Bromsar tar bra, även handbromsen, ev lite mer broms på bakhjulen.
Annars är det 3 saker kvar o fixa,
blinkers, inget liv, tror det sitter i spaken,
Tuten tyst, inte mätt än om spänning kommer fram.
ett missljud som när man svänger höger och även lite mot vänster från fram hjulen?
Skrapande ljud,
Ska på att imorgon igen.lika förvånad varje gång man kör TT hur bra dom ligger på vägen.
har precis samma problem med skrapande missljud då jag svänger höger i låg fart, fick du reda på problemet?, var det den yttre drivknuten ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.