SAAB 96 Deluxe -62 (Rolig TT)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 Deluxe -62 (Rolig TT)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 Deluxe -62 (Rolig TT)

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 134 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 7, 2008 at 12:19 #116694

      Man kan tror att den där lilla växelllådas kudden till v4 inte ska göra någon skilland men det gör faktiskt de, hade väldiga vibbrationer med orginalfästet o mycket, men inte allt för försvann med v4, men den där plåttvålkoppen på skallrar dock fortfarnade (men har isolerat framför den o nu hör man inte ljudet längre)

      Jag lurade av Johan “fuling” en då bilskrotarna börjar få ont om v4… fredrik ekendahl har väl??? han har ju allt annat bråte 😀 han kan väl posta till dig

      topplocksfästet byte jag även till v4. Den ska tydligen har tjockare gummi. (Många bäckar små) när man fick dom inre drivknutarna från v4 så hittade jag en mängd nya vibrationer 😉

      En fråga. När du byte till 4 växlad, byte du växelföraren hela vägen? När jag bytte till 4 växlat för nått år sedan så lämnade jag den där “böjleden” mellan låda o växelförare från den 3 växlade kvar. Den funkar jätttebra med orginal 4 växlade lådan men när jag fick ditt en sp1 låda började 4 hoppa ut för mig…otroligt irriterande

        januari 7, 2008 at 13:40 #116696

        “En fråga. När du byte till 4 växlad, byte du växelföraren hela vägen? När jag bytte till 4 växlat för nått år sedan så lämnade jag den där “böjleden” mellan låda o växelförare från den 3 växlade kvar. Den funkar jätttebra med orginal 4 växlade lådan men när jag fick ditt en sp1 låda började 4 hoppa ut för mig…otroligt irriterande”

        Då är det nog lådan, jag har inga problem med detta på min bil.

          januari 7, 2008 at 16:22 #116699

          Nej efter en del mekande så försvann problemet (tro inte det det va ett “gå till sig” problem) samt att vi fick bukt på vibrationerna. Sen så fick jag lite merhör från växellådsfolket att det kan ställa till problem, treväxlade böjen är snävare i växlingen än den 4 växlade

            januari 8, 2008 at 07:58 #116715

            Tackar för synpunkter o tips.

            Fixat bakre v-låds fäste och även ett par V4 sidostag, så det gamla söndriga får nog bli en del av ett postbilsfäste med tiden.

            I helgen skulle ja pressa isär en 850 kortnos maskin som jag handlade till fyndpris av en raggare i grannbyn som inte tyckte den passade på hans garage golv :duck:
            Satt så in i h*lvete så lyckades inte, skam den som ger sig,
            1 liter syra i ett par dygn skulle nóg fräta bort det mesta,men icce.
            Så igår brände vi nästan ihål på kolvarna,3 man pressade o slog sig trötta, men tillslut gav den sig, men att kolvar kunde sitta så trode ja alldrig.
            imponerade blev alla berörda av att kolvarna tog emot så mycket stryk.

              januari 26, 2008 at 01:37 #117546

              Äntligen en kväll med Saaben :jobbar:

              Blästrat o syrat länkarmarna, pressat ur för nya bussningar,
              Även lagerhusen har fått sig lite ompysslig med färg o nya packboxar.
              En kompis Daniel “piltan” rotade även fram splitt nya SKF hjullager ur sina gömmor :angel: :hug:
              Nya dammasker kändes lika bra,
              Ventilerade bromsskivor skall inhandlas.

              Dags o :sleep:

                januari 26, 2008 at 10:44 #117554

                Hej.
                Det ser onekligen bra ut med syrabehandling, kan du berätta mera om hur du gör, erfarenheter av behandlingen, måste man neutralisera syran på något vis, har hört om syrabehandling förut men att syran fortsätter att verka om man inte får bort allt.

                Jag har en deluxe -64 o undrar om og900 bussningar passar även på den årsmodellen?
                Är det flera bussningar/delar som passar från og900,tex bussningar bak?
                Var har du köpt yttre drivknuts damaskerna?

                Micke.

                Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

                  februari 5, 2008 at 22:03 #117995
                  örnen wrote:
                  Hej.
                  har hört om syrabehandling förut men att syran fortsätter att verka om man inte får bort allt.

                  Var har du köpt yttre drivknuts damaskerna?

                  Hej, jo man måste pedantiskt skölja det efteråtoch mellan syrorna, jag börjar med saltsyra, avslutar med fosforsyra.sköljning emmelan.

                  Yttre dammasker kommer från Autoexperten eller Mekonomen,tror det va autoexperten. Typ 130-140kr.

                  Har svarvat till skivorna ikväll för o komma ikapps Pelle`s försprång 😉

                  Sen vart jag o ett par saabtokar på utflykt i Lördags..Fint väder fika o bagaget fylldes med Saab grejor, bla fick jag tag på 66 förgasare med block o vev, kan va bra o ha till sommaren då man inte hinner med den riktiga motorn.

                    februari 7, 2008 at 21:50 #118041

                    Ännu en liten ittrig sak att sätta portningsverktygen i 😀
                    Du vill inte sälja motorn? 😉

                      februari 8, 2008 at 06:28 #118047

                      Ford ok! Det låter spännande! Vad har du hittat?

                      Pelle

                        februari 8, 2008 at 07:53 #118049
                        Pelle S wrote:
                        Ford ok! Det låter spännande! Vad har du hittat?

                        Pelle

                        Nicke: Nja..kan va bra o ha..har ju snöat in på 2t :crazy:

                        Pelle:

                        Ford escort, sierra, scorpio,
                        Vart nere i fooordgaraget(även dom ryker ju olja :grin:) där dom öste över mig ok,
                        Och berättade för mig att Audi skall man passa sig för :nono:

                        Nej men Audi o ford är väldigt lika, lite mindre byglar bara.
                        + att Fordens finns med flera olika kolvstorlekar vilket tilltalar mig,
                        Ø60mm kolv är det största jag sett i vanliga ok, borde passa bra till våra tungtrampade huvudcylinder.
                        Just nu ligger det 1stØ54mm samt 1stØ60mm ok hemma, skall jämföra ikväll, för det är förmodligen samma byglar, så kan man byta till vilket som stämmer bäst (så det inte blir för långt slag med pedalen med Ø60 kolvar.

                          mars 24, 2008 at 19:38 #119714

                          Så..Nu har det blivit lite gjort…

                          Lite på efterkälken är man tidsmässigt, men nu börjar det röra på sig.
                          Har fått en garagekompis som skruvar med sin 93:a vilket har gett både
                          värdefulla tips + hjälp samt en spark i rätt riktning (även om desto fler fikapauser tillkommit…
                          :cake2:

                          Nåja:
                          Skulle ju svetsa i lite V4 T-förstärkning delar,
                          Men på inråda från just garagekompisen bockade vi till lite andra plåtar vilka satt på kortnosarna på tiden dom hoppade på skogsstigarna.

                          Och mycket riktigt hittade vi givetvis en spicka 😮

                          Kortnosägare: Har ni stag innerskärm/torpedvägg-fjädertorn? :confused:
                          Se bild, bilen med stag är en 93b-59

                          Vidare har en Z-profil till kylarbalk tillkommit.
                          Även liknande som V4 har org runt fjädertorn/länkarmsinfästning.

                          Kommentarer,erfarenheter ang förstärnkningar?

                            mars 24, 2008 at 20:44 #119722

                            Hej
                            Ja på min 58 93b sitter det staget,verkar som det alltid gjort det också.
                            Kolla med Sten Arvid eller B. Åkesson om förstärkningar,har för mig att nån av dom
                            hade ett inlägg med sånna,rally prylar etc.Hittade det nu men duger inte till att kopiera hit det.Sök på förstärkningar v4 rally.

                            Mvh Björn

                              april 2, 2008 at 19:57 #119968

                              Nu är förstärkningar i framvagnen på plats.
                              Mycket kul att inte behöva använda svetsen till rostlagning.

                              Nästa steg blir o fixa till bromsarna, o få dit framvagnen mm.

                              1:Maj ska den (helst) va på vägarna igen.

                                juni 23, 2008 at 17:58 #123191

                                japp…Då har man testat på riktig Superstage då.

                                Med 38hk!! lyckades ja komma under 2min, 1:57 faktiskt, hade knappt 100km/h på rakan.

                                Chassit va över förväntan trots orginaldämpare,
                                Lättkörd även på gränsen.

                                  november 19, 2008 at 20:40 #130608
                                  B-400 wrote:
                                  Idag blev premiär turen 😀

                                  Bromsar tar bra, även handbromsen, ev lite mer broms på bakhjulen.

                                  Annars är det 3 saker kvar o fixa,
                                  blinkers, inget liv, tror det sitter i spaken,
                                  Tuten tyst, inte mätt än om spänning kommer fram.
                                  ett missljud som när man svänger höger och även lite mot vänster från fram hjulen?
                                  Skrapande ljud,
                                  Ska på att imorgon igen.

                                  lika förvånad varje gång man kör TT hur bra dom ligger på vägen.

                                  har precis samma problem med skrapande missljud då jag svänger höger i låg fart, fick du reda på problemet?, var det den yttre drivknuten ?

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 134 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.