Saab 96 – en elbilskonvertering

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 – en elbilskonvertering

Detta ämne innehåller 46 svar, har 16 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-02-10 17:50.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4041

    Jonathan
    Deltagare

    Hej på er! Jag ska konvertera en Saab 96 från -74 (med delar från 65/68) till eldrift. Det innebär att förbränningsmotorn, med tillhörande avgassystem osv, ska ersättas av en elmotor, kontroller och (lithium) batterier.

    Målet är en helt eldriven bil med en räckvidd på 10 mil, vilket är vad jag behöver för att ta mig till/från jobbet varje dag.

    Några av er kanske känner igen bilen ifråga. Den är sedan tidigare ”hottad” av Fredrik i Eskilstuna, som har dokumenterat delar av arbetet på Garaget.org. Kudos till honom för en så cool stil! 🙂

    Jag har en blogg om elbilskonverteringen på http://saab96.se/, men jag ska försöka få med så mycket som möjligt därifrån här också.

    #27907

    Grattis till köpet. Nu ser Jag med spänning 😉 fram emot detta projekt. Bra initiativ.

    #27912

    phermansson
    Deltagare

    Man kan ju fundera på om Ström kan trimma din motor? 🙂
    Skämt åsido… är själv intresserad av elektronik och elbilar och sånt, så det ska bli kul att se hur detta utvecklar sig. Blir det färdiga komponenter eller ska du konstruera och bygga själv?

    #27915

    Roligt och intressant projekt. Ska bli kul att följa.

    Gillar stuket på bilen! 🙂

    #27961

    djungeltrumman
    Deltagare

    Awesome! 😀

    Har själv många gånger funderat på (OM) att sätta en fullt modern
    dieselmotor i en 96 V4 och snåltrimma allt som går utan att påverka dess yttre.
    😛

    Johan

    #27963

    @djungeltrumman wrote:

    Awesome! 😀

    Har själv många gånger funderat på (OM) att sätta en fullt modern
    dieselmotor i en 96 V4 och snåltrimma allt som går utan att påverka dess yttre.
    😛

    Johan

    OT men jag har för mig att det var någon som satte i en 3-cyl daihatsudiesel i en 96:a. Någon som vet mer?

    #27998

    svarvaren
    Deltagare

    Rickard i Nymölla har/har haft en 96a med Daihatsudiesel och här är det lite bilder.
    Ursäkta offtopic

    #27999

    svarvaren
    Deltagare

    Här finns en elkonverterad 96a

    #28229

    Jonathan
    Deltagare

    Jag är mycket riktigt inte ensam om att konvertera en Saab 96 till eldrift, har skrivit lite kort om min inspiration här: http://saab96.se/2011/05/27/inspiration-till-min-elbilskonvertering/ (med en video på en eldriven Saab 96)

    Den elektriska utrustningen har jag tänkt beställa från staterna, från ett företag som heter EV America (http://evamerica.com). De har tidigare erfarenhet av detta, bra manualer, erbjuder support och så är dollarkursen rätt så trevlig nu också. 😉

    För övrigt så håller vi just nu på att byta frambromsar på min svarta pärla. Har även beställt ett par bromsskydd från Saabklubbens reservdelsshop (men inte fått svar än). Och så har jag köpt en ny kopplingssats som ska på plats.

    #29962

    Jonathan
    Deltagare

    Även om jag inte har varit så aktiv här så har arbetet med min elbilskonvertering gått framåt riktigt ordentligt. Motorutrymmet är nu nästan helt tömt & bensintank samt avgassystem är bortplockat. Det var ett riktigt härke att få loss växellådan med den där jäkla tappen som skulle knackas rätt. Härnäst ska instrumentpanelen & ratten plockas ut, så jag kan få loss det sista i motorutrymmet. Därefter blir det till att storstäda & fixa lite smårost.

    Har även beställt & betalt för elmotor, kontroller, vacuumbaserade bromsar m.m. från min kontakt i USA. Hela kalaset, inkl frakt, gick loss på 52K. Håller tummarna för att Tullverket ska vara på gott humör när paketet kommer. Så fort jag har fått det så dyker det upp lite fler bilder & info om dessa leksaker här.

    Har en liten fråga också, som nån här kanske kan besvara. Elmotorn ska nämligen kopplas på den befintliga växellådan, med ett fäste på kopplingsskivan. Vet ni om det är en och samma skiva som gäller till alla årsmodeller av Saab 96/V4? Min kontakt i USA har nämligen en skiva, med 4 fjädrar, från en 68/70 årsmodell. Annars är jag tvungen att skicka över min kopplingsskiva till honom. Nån som har koll på detta?

    #29972

    enor
    Deltagare

    Ja, samma lamell (som är den gängse beteckningen på ”clutch disc” på svenska) på alla årgångar V4, och samma bultdelning på sprängkåpan (”bell housing bolt pattern”).

    /Magnus

    @sulo wrote:

    Även om jag inte har varit så aktiv här så har arbetet med min elbilskonvertering gått framåt riktigt ordentligt. Motorutrymmet är nu nästan helt tömt & bensintank samt avgassystem är bortplockat. Det var ett riktigt härke att få loss växellådan med den där jäkla tappen som skulle knackas rätt. Härnäst ska instrumentpanelen & ratten plockas ut, så jag kan få loss det sista i motorutrymmet. Därefter blir det till att storstäda & fixa lite smårost.

    Har även beställt & betalt för elmotor, kontroller, vacuumbaserade bromsar m.m. från min kontakt i USA. Hela kalaset, inkl frakt, gick loss på 52K. Håller tummarna för att Tullverket ska vara på gott humör när paketet kommer. Så fort jag har fått det så dyker det upp lite fler bilder & info om dessa leksaker här.

    Har en liten fråga också, som nån här kanske kan besvara. Elmotorn ska nämligen kopplas på den befintliga växellådan, med ett fäste på kopplingsskivan. Vet ni om det är en och samma skiva som gäller till alla årsmodeller av Saab 96/V4? Min kontakt i USA har nämligen en skiva, med 4 fjädrar, från en 68/70 årsmodell. Annars är jag tvungen att skicka över min kopplingsskiva till honom. Nån som har koll på detta?

    #28024

    Jonathan
    Deltagare

    @enor wrote:

    Ja, samma lamell (som är den gängse beteckningen på ”clutch disc” på svenska) på alla årgångar V4, och samma bultdelning på sprängkåpan (”bell housing bolt pattern”).

    /Magnus

    Ah, strålande! Precis det min amerikanska kontakt har talat om. Stort tack för hjälpen! 🙂

    #28005

    rickard735
    Deltagare

    Hur ser det ut besiktningsmässigt
    har hört att det är problem att få igenom
    och att man måste rega den som amatörbyggt fordon
    Men är kanske annorlunda med äldre bilar?

    #28066

    Jonathan
    Deltagare

    @rickard735 wrote:

    Hur ser det ut besiktningsmässigt

    Jag har inte själv snackat med Bilprovningen, men vad jag har läst så ska det inte vara något jätteproblem att regga om en äldre bil som elbil.

    2. skaffa en bil oftast äldre än –98 utan COC (helfordonsgodkänd)
    skaffa intyg om EMC eller CE märkning på dina komponenter – motor, controller, kontaktor, laddare, etc., Gör en byggbeskrivning registrera den som ändrat fordon då kan du få igenom den utan större problem.

    Källa: http://www.ev-elbil.se/atttankapa.html

    #30045

    enor
    Deltagare

    Jo, jag anade att det var dessa två faktorer som var intressanta för ett adapterplattebygge 😉

    @sulo wrote:

    @enor wrote:

    Ja, samma lamell (som är den gängse beteckningen på ”clutch disc” på svenska) på alla årgångar V4, och samma bultdelning på sprängkåpan (”bell housing bolt pattern”).

    /Magnus

    Ah, strålande! Precis det min amerikanska kontakt har talat om. Stort tack för hjälpen! 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng