Saab 96 – en elbilskonvertering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 – en elbilskonvertering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 – en elbilskonvertering

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 22, 2011 at 10:55 #30046

      Kanon!
      Tackar för den infon
      Jobbar lite med kontakter/spons 😛

      @Sulo wrote:

      @Rickard735 wrote:

      Hur ser det ut besiktningsmässigt

      Jag har inte själv snackat med Bilprovningen, men vad jag har läst så ska det inte vara något jätteproblem att regga om en äldre bil som elbil.

      2. skaffa en bil oftast äldre än –98 utan COC (helfordonsgodkänd)
      skaffa intyg om EMC eller CE märkning på dina komponenter – motor, controller, kontaktor, laddare, etc., Gör en byggbeskrivning registrera den som ändrat fordon då kan du få igenom den utan större problem.

      Källa: http://www.ev-elbil.se/atttankapa.html

        juli 23, 2011 at 13:49 #28092

        Det blir inget problem med ändrad slutvikt eller liknande vid regbesiktning?

          juli 31, 2011 at 18:50 #30391

          @Christian Haugsöen wrote:

          Det blir inget problem med ändrad slutvikt eller liknande vid regbesiktning?

          Njae, vette tusan. Originalmotorn väger ca 90 kg + avgassystem, bensintank osv. Elmotorn, med kontroller & tillbehör, väger inte alls mycket. Batteripacket väger ca 200 kg (beror lite på vad jag köper, har inte bestämt exakt än). Räknar med knappt 100 kg extra vikt. Kan det bli problem?

            juli 31, 2011 at 22:07 #30402

            Kul projekt !
            När det gäller vikten så blir det knappast nåt problem sålänge du håller dej inom de maxvikter som gäller för respektive axel. Och det bör inte vara något som helst problem såsom du beskrivit det. Data på detta finns i SFRO-handboken och på respektive bilprovning. Har tyvärr inte SFRO-boken här, nu.

            En regbesiktning innehåller alltid (tror jag) en vägning av objektet,

            Ett råd är att ta kontakt med den station som du tänker reg-besiktiga hos. Snacka med nån av deras besiktningsingenjörer och presentera projektet och fråga vad de tycker. De är (numer) vanligtvis mycket serviceinriktade och deras råd kan bespara dej mycket strul / omkonstruktion i slutet av projektet. Du kommer behöva prata med dem förr eller senare i vilket fall. Bättre förr, i detta fall.

            Hur tänkte du fixa kupé-värme / defroster ? Det senare måste man nog ha i en bil med tak.

            Kör hårt och lycka till, jag följer, i likhet med många andra, projektet med stort intresse :AP :AP

            / Kenth

              augusti 1, 2011 at 08:48 #30410

              @saabcustom wrote:

              … Ett råd är att ta kontakt med den station som du tänker reg-besiktiga hos. Snacka med nån av deras besiktningsingenjörer och presentera projektet och fråga vad de tycker. De är (numer) vanligtvis mycket serviceinriktade och deras råd kan bespara dej mycket strul / omkonstruktion i slutet av projektet. Du kommer behöva prata med dem förr eller senare i vilket fall. Bättre förr, i detta fall.

              Mycket bra idé, det ska jag göra. Vad jag förstått så finns det bara en station för reg-besiktning av elbilar i Stockholmsområdet, bortåt Huddinge/Haninge nånstans. Ska leta på & ringa upp dem. Tack!

              @saabcustom wrote:

              Hur tänkte du fixa kupé-värme / defroster ? Det senare måste man nog ha i en bil med tak.

              Kör hårt och lycka till, jag följer, i likhet med många andra, projektet med stort intresse :AP :AP

              / Kenth

              Har ärligt talat inte riktigt tänkt på det än. Målet är först & främst att få bilen att rulla, sen ska resten på plats. Sökte lite på värmare till elbilar och hittade lösningar med allt från hårfönar till strippade brödrostar. http://www.amphibike.org/index.cgi?page=pages/3_wheels/mr2/ev_electronics/heater 😆

              Bästa lösningen verkar dock vara denna: http://www.e-carsupplies.com/heaters/fluid-heaters-type-rm3-and-rm4/. Det är batteridrivna värmare som är fyllda med vatten (och glykol?), de går loss på ca 2,5k och här är ett exempel på hur de kan monteras: http://www.metricmind.com/ac_honda/heating.htm.

              Tusen tack! 🙂

                augusti 3, 2011 at 06:20 #30460

                Har bloggat lite kort om det senaste arbetet med min konvertering: http://saab96.se/

                Det är inte så mycket om själva konverteringen egentligen, utan mest bilder på en väldigt tom Saab. I slutet av augusti ska elmotorn & prylarna från USA komma, då ska jag följa upp med en massa bilder & info om det. Till dess hoppas jag vara klar med tömningen av bilen & rostlagningen.

                  augusti 28, 2011 at 09:13 #31411

                  Går med liknande planer och funderar på elkonvertering av min V4 -79’a. Har varit till registreringsbesiktning i Danmark för bilen finns på en synnerligen miljövänlig seglarö och jag har en viss erfarenhet av elfordon. Det är en begränsad tid som man får köra med svenska nummerplåtar. Den danska staten vill gärna ha in skatter och avgifter. Vilket är väl okey.

                  En Saab V4 väger i standard-skick 910 kg och beskattas därefter. Bilen vägs vid den danska tull- och utvidgade regbesiktningen. För att hamna i närmaste lägre skatteklass får den väga högst 800 kg. Viktklassen därunder är 600 kg, osv.

                  Det där med bilens vikt är således inte helt “oviktigt”. I förrådet har jag ett gäng litiumjärnfosfatbatterier som lätt kan kopplas ihop till ett batteripack om 96v. De har betydligt högre prestanda och håller längre än blybatterier, förutom att de väger hälften så mycket. Tekniken är lovande. Med alufälgar och lågprofildäck klipper man också en hel del vikt.

                  Att lämplig gummiblandning kan minska rullmotståndet och påtagligt öka slitstyrkan tvivlar jag inte en sekund på. En del intressanta prov har gjorts här på ön.

                  Att jag siktar på att banta V4’an till 600 kg med eldrift och batterier går nog att förstå. För då blir det plötsligt väldigt billigt att köra bil i DK. Lätt kan jag minska bilens vikt med drygt 100 kg genom att elkonvertera, men vad med resterande kilon? För att minska vikten ytterligare på elmotorerna görs de i kompositmaterial vilket har en mängd fördelar.

                  Det enda som jag har emot den hastiga utvecklingen av elfordonsteknik är att nästan allt sker i Asien. Varför inte i Trollhättan?

                  På ön finns det redan gratis laddstationer. Ærø är en 30 km lång avsmalnande ö. Lokalbussarna är gratis. Världens största solenergianläggning finns i Marstal. Vindkraften ger ett anseligt energitillskott och ön är per årsgenomsnitt sett självförsörjande med grön energi, ett seglarparadis.

                  Inför eldrivna EU-moppar ställde sig f-bolagen häromåret frågande. De visste inte riktigt hur de skulle försäkras. Vilket också kan vara ett bekymmer att bena ut i.

                    augusti 28, 2011 at 10:47 #31414

                    @Sulo wrote:

                    @Christian Haugsöen wrote:

                    Det blir inget problem med ändrad slutvikt eller liknande vid regbesiktning?

                    Njae, vette tusan. Originalmotorn väger ca 90 kg + avgassystem, bensintank osv. Elmotorn, med kontroller & tillbehör, väger inte alls mycket. Batteripacket väger ca 200 kg (beror lite på vad jag köper, har inte bestämt exakt än). Räknar med knappt 100 kg extra vikt. Kan det bli problem?

                    Jag har tll och från själv lekt med tanken att elkonvertera en Saab och tänkte jag ta axlarna från en Saab 95 som har ca 200kg högre totalvikt än 96an och “bottenplattan” är väldigt lika förutom stötdämparfästerna bak.

                      augusti 28, 2011 at 11:03 #27203

                      @ingemargavle wrote:

                      @Sulo wrote:

                      @Christian Haugsöen wrote:

                      Det blir inget problem med ändrad slutvikt eller liknande vid regbesiktning?

                      Njae, vette tusan. Originalmotorn väger ca 90 kg + avgassystem, bensintank osv. Elmotorn, med kontroller & tillbehör, väger inte alls mycket. Batteripacket väger ca 200 kg (beror lite på vad jag köper, har inte bestämt exakt än). Räknar med knappt 100 kg extra vikt. Kan det bli problem?

                      Jag har tll och från själv lekt med tanken att elkonvertera en Saab och tänkte jag ta axlarna från en Saab 95 som har ca 200kg högre totalvikt än 96an och “bottenplattan” är väldigt lika förutom stötdämparfästerna bak.

                      Högre vikt totalt sett, eller starkare? Vad är poängen med bottenplattan från en 95’a?

                        augusti 28, 2011 at 17:46 #31436

                        Jag har tll och från själv lekt med tanken att elkonvertera en Saab och tänkte jag ta axlarna från en Saab 95 som har ca 200kg högre totalvikt än 96an och “bottenplattan” är väldigt lika förutom stötdämparfästerna bak.[/quote]Högre vikt totalt sett, eller starkare? Vad är poängen med bottenplattan från en 95’a?[/quote]
                        poängen med axlar från en 95 skulle vara att kunna utnyttja den högre totalvikten de är godkända för. I besiktnings samanhang kan det vara ett pluss att kunna visa att bilbygget tål den högre tjänstevikten en elbil får. Själva bottenplattan på 95an tror jag inte skiljer i styrka mot en 96.

                          april 29, 2012 at 00:42 #42900

                          Det har varit tyst i denna tråden FÖR LÄNGE :WH
                          :h :wrench :weld eller :CH :DR ??

                          :TY :WH tack

                          / Kenth

                            april 29, 2012 at 08:06 #42910

                            @saabcustom wrote:

                            Det har varit tyst i denna tråden FÖR LÄNGE :WH
                            :h :wrench :weld eller :CH :DR ??

                            :TY :WH tack

                            / Kenth

                            Håller med föregående talare!

                              april 29, 2012 at 09:49 #42915

                              Behövs kanske en förlängningssladd… ? 😉 :ROLF

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                april 29, 2012 at 11:10 #42920

                                Ni har så rätt. 🙂 Det har varit tyst eftersom jag saknar garage och inte haft möjlighet att arbeta något med detta projekt i vinter. Men snart så…

                                  maj 5, 2012 at 22:23 #43219

                                  Hejar på dig!!! :CH

                                  Blir jätteroligt att se hur det går med projektet, skall bli jätteSPÄNNANDE att följa fortsättningen. 😉
                                  (Blö, jag är lika fjollig som vanligt)

                                  Johan


                                  I am here: http://tapatalk.com/map.php?oyw3os

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 47 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.