Saab 96 – en elbilskonvertering

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 – en elbilskonvertering

  • Detta ämne har 46 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-10 17:50 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43236
    markus a
    Deltagare

    Ja.. Hjärtat slår en VOLT när man läser om sånt här.

    /M

    #59535
    saabcustom
    Deltagare

    Okej Sulo, nu är det upp till bevis. Vem är snabbast ut på gatan med en godkänd elbil ? Du eller NEVS ??

    Gentlemen, place your bets !

    / Kenth

    #59539
    Jonathan
    Deltagare

    Haha, det är ett vad som jag inte kommer anta. Detta projekt har stått still sedan mitt garagetält rasade förra vintern och tryckte in taket på bilen då. Har dock nyligen fått tag i nytt, riktigt, garage och börjat flytta elbilsdelar dit.

    Det är lång väg kvar innan denna bil rullar.

    Men det finns en eldriven Saab 96 i Stockholmsområdet. Har haft kontakt med dess ägare några månader. Väntar på att han ska regga sig här.

    #59560
    saabcustom
    Deltagare

    Det där med taket var ju trist. Det lade väl lite sordin på projektet :sad
    Hur är planen nu ? Sparka ut eller byta tak ? Eller rent av en liten taksänkning samtidigt. Det sänker ju luftmotståndet och får dina batterier att räcka längre 😉 Och nu när du inte har nåt avgassystem så kan du ju sänka ner hela bilen mot backen rätt ordentligt. Men det har du kanske redan planerat. Allt för att minska luftmotståndet !

    …there is no ride like a low ride !

    Hursom, hoppas det fixar sig med taket. Jag tyckte / tycker att detta är ett riktigt roligt projekt, helt rätt i tiden. Ser verkligen fram mot fortsättningen. Blir lite sugen på att starta ett själv, rent av :wrench :h

    / Kenth

    #60946

    Såååååååååååååååååå. Jag är nyfiken!

    #60947
    rally
    Deltagare

    Denna sprang jag på i USA i höstas

    /Fredrik

    #60950
    saabcustom
    Deltagare

    Jamen Fredrik, du kan ju inte bara visa bilderna. Du måste ju berätta lite mer om skapelsen….
    Antar att du förhörde ägaren och/eller studerade vehikeln mer ingående ???

    / Kenth

    #60951
    Morten S.
    Moderator

    Ser ut til å være denne bilen;

    http://www.saabsunited.com/2009/06/saab-96-electric-car.html

    Her er et annet prosjekt_
    http://www.saabhistory.com/2010/03/17/mark-kandutschs-1972-electric-saab-96-project/

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2007 9-3 SC tid
    2008 9-3 SC tid

    #60955
    rally
    Deltagare

    Tyvärr så var denna elbil inte det som intresserade mig mest på denna Saabträff även om jag pratade en stund med ägaren. Har för mig att det var ett gammalt bygge & det var tyvärr ingen utav de 2 Morten länkade till.

    Denna var vit & en 72:a vill jag minnas. Fint skick hade den också.

    /Fredrik

    #59415
    Morten S.
    Moderator

    Denne da? http://www.saabhistory.com/2007/12/17/a-1972-saab-96-electric-vehicle/

    @Rally wrote:

    ….

    Denna var vit & en 72:a vill jag minnas. Fint skick hade den också.

    /Fredrik

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2007 9-3 SC tid
    2008 9-3 SC tid

    #59403
    rally
    Deltagare

    Borde vara denna eftersom man kan se på min bild att det sitter långnos front på.

    Bra jobbat Morten

    /Fredrik

    #60960
    Jonathan
    Deltagare

    @Christian Haugsöen wrote:

    Såååååååååååååååååå. Jag är nyfiken!

    Det har inte hänt så mycket med detta projekt.

    Har kämpat i några månader med att försöka få ordning på kopplingen på min vanliga V4. Köpte helt ny huvudcylinder och slang, som inte alls funkade med V4:an (från veteranshop.se) trots beställning av specialadapter från Ebay osv. Köpte då ny slavcylinder och slang igen (första nya slangen gick sönder) samt renoverade den gamla huvudcylindern. Nu är allt monterat och trots många idoga försök till luftning, enligt konstens alla regler (cykelpumpar osv), så får vi inte till det. :sad

    Måste få bort (läs: sälja) min vanliga V4, för att göra plats för elbilen i garaget (där min 99 står nu). Till dess kan jag bara göra det jag gjort sedan senast med detta projekt, dvs. flytta över elbilsdelar till garaget emellanåt.

    #60979

    Nu får nån se till att köpa Sulos v4 så han kan komma nån vart med elbilen! Vill ju se den färdig!

    #59351
    Jonathan
    Deltagare

    Nja. Bäst är ju om jag kan få kopplingen fixad, så jag kan få bränna lite V4 i vinter & sälja bilen till vårpris. 😉

    #78010

    Kul projekt! Jag bökade själv med mindre elfordon (moped, mopedbil) för kanske 20 år sedan och hade en flirt med föreningen ELFIR. Blev några halvdana prototyper och till sist en tvåhjulig moped/mc som gick ca 45 km/h i 3-4 mil på fyra fritidsbatterier.
    Att bygga om en gurka till ren elbil och samtidigt klara mitt krav på aktionsradie skulle bli svindyrt men om inte bagage- och passagerarutrymme är kritiskt kan en genväg till fullvärdig konvertering vara en hybridtillsats med batterierna under baksätet och en eller två elmotorer i reservhjulsbaljan. Drivning sker via ett eller två tiotumshjul mellan bakhjulen. Drivhjulen är naturligtvis individuellt avfjädrade och kan lyftas upp elektriskt.

    Enligt min mening inte värt att lägga jättejobb och besiktningspengar hos både SFRO och bilprovningen för Ombyggt Fordon för att spara bort den bensinslukande 100-kilosklumpen när man så enkelt kan ”svartåka” med batterierna under baksätet, elprylarna som ”last” i bagaget och dessutom ha en fossilmotor att starta upp i nödfall när man överskattat elkraftens uthållighet. Med en riktigt fläskig generator (via vevaxeln, inte via balansaxeldrevet) kan man också stödladda batterierna under färd. Billigast är kanske en lite större 230V-generator från ett elverk men effekten behöver kanske inte vara lika hög som elmotorernas. Det elektriska drivaggregatet behöver heller inte vara så stort och starkt, det kan räcka att det klarar stadstrafikens 50-gräns. Kan ca 5kW räcka? Vid besiktningen vartannat år kan man om man är orolig lyfta ur elmotorn/elmotorerna och täcka hålen i reservhjulsbaljan med luckor, annars har ju SBP med åren blivit ganska toleranta med rosthål. 😉

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 47 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng