SAAB 96 Hjälp!!!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 SAAB 96 Hjälp!!!

  • Detta ämne har 56 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2006-09-10 19:09 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14661
    Molte
    Deltagare

    Hej!

    Jag köpte en 96:a igår och så började jag på monteringen idag. Jag har bakskärmarna kvar + blinkersen både fram och bak.

    1. Problemet är att jag inte vet hur jag ska få på den fram. Jag har en -79:a så det är med de stora glasen. I glasen sitter det 4 stora skruvar som ska fästas i skärmen men jag har inga hål till det. Har förra ägaren kanske satt på för gammla skärmar som skulle suttit på en bil med de små blinkersarna?

    2. Hur kommer man till torkarna? Min högra torkare har förmodligen ingen förbindelse med torkarmotorn för den är jätte lätt att föra runt. Den vänstra är fast. Hur ska man gå till väga för att komma åt och koppla på den igen? Är det instrumentbrädan som ska rivas ut?

    3. När man ger krafftigt med gas så smäller det i förgasaren och det kommer upp en rökstråle från den när luftrenaren är av. Vad beror detta på?

    4. På baksärmen som ska på sitter det ett tanklock med lås på. Tyvärr fick jag inte med nycklen till detta låset. Har ni något förslag på hur jag kan få av det utan att göra åverkan på skärmen.

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #97471
    gammsaaben
    Deltagare

    1. Hur menar du? Har du inga hål alls i framskärmarna?

    2. Höger torkare (passagerarsidan) kommer du åt ifrån motorrummet, bakom kupefläkten.
    Vänster torkare (förarsidan) kommer du åt inifrån kupén, du behöver inte demontera hela instrumentbrädan utan det räcker med att ta lös de stora mätarna, i första hand det s.k. kombinationsinstrumentet och i andra hand hastighetsmätaren.

    3. Det låter som att den baktänder pga att tändningen är felställd.

    4. Mitt förslag är att du borrar sönder låscylindern, rätt ner i nyckelhålet bara. Ta det försiktigt så du inte får metallspån ner i tanken.

    #97472
    Molte
    Deltagare

    Hej tack för tipsen!
    Så här ser min framskärm ut. Den är kanske till de små blinkersarna som fanns tom -77?
    Har ingen aning om hur jag ska få på blinkersen.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #97473
    stenling
    Deltagare

    Molte: Skärmen på bilden är för de små blinkersglasen. Skärmar till de stora har större hål, lika breda ungefär men ”djupare” så att säga.

    Mitt förslag är att leta reda på några mindre blinkers och montera, istället för att börja kapa i så fina skärmar som på bilden. Grattis till en för övrigt kanonfin bil!

    //Johannes

    #97474
    gammsaaben
    Deltagare

    Jag håller med Stenling. Synd att kapa i så fräscha skärmar och det är inte helt lätt att få det rätt. Även om du säkert vill ha orginal blinkers och skärmar så är det lätt att hitta dom små blinkersarna på skroten och köra med dom så länge. Det är förmodligen svårare att hitta fräscha skärmar för stora blinkers i rätt färg.

    Bilen ser verkligen ut att vara i bra skick på bilden. Min första V4:a var en -80 i samma färg!

    #97475
    Molte
    Deltagare

    Oj nej! De va som jag befarade. Visst vill jag ha bilen orginal. Men inte byter jag bort sprillans nya skärmar med fin lack mot några gammla med större hål. Det får bli att hitta små blinkers till den. Då gissar jag att det är svårt att få tag på de andra skärmarna med stora hål eftersom att de har valt de mindre. Den ända rosten jag har hittat på den är i stötdämpartornen bak. Men det är inte så mycket. Annars ser den fin ut. Kommer dock ta ett tag att få ordning på allt.
    Är det någon skillnad på bakskärmarna? Finns det både för stora och små bakljus eller det är samma skärm?

    Det är en fin färg tycker jag, men det är nog inte så många som håller med. Det är en riktigt 70-talsfärg. Retro ska det vara.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #97476
    stenling
    Deltagare

    Personligen tycker jag de mindre blinkersen dessutom är snyggare och som gammsaaben säger är de säkert lätta att hitta på närmaste skrot. Vad gäller bakljusen så ska det vad jag vet vara samma storlek på alla, men någon kanske vet bättre?

    Bilen ser kanonfin ut, bry dig inte om vad andra säger då jag själv kör runt i en ”bajsbrun/siennabrun” 96:a De som inte är saabfolk förstår ändå inte charmen.

    Lycka till med ihopsättningen!

    #97477
    alfamats
    Deltagare

    Hej ! Cool bil! Det verkar som det bara går att få tag i dessa skärmar med de små blinkersen.Kollar jag på klokkerholmen plåt så finns det bara dessa att välja på.Visst är den bruna färgen skön :-).

    #97478
    anonymous
    Deltagare

    Ställer mig även jag till gratulerar kören!

    Min första bil var inte alls i samma fina skick!
    Det är förresten inte någon av mina bilar när jag tänker efter

    Ha det!

    #97479
    exceller8
    Moderator

    Bilen ser kanonfin ut, bry dig inte om vad andra säger då jag själv kör runt i en ”bajsbrun/siennabrun” 96:a De som inte är saabfolk förstår ändå inte charmen.

    Min är också siennabrun! Såg ett par till (4 kanske av totalt 500??) med den färgen i Ljungbyhed, så det verkar vara en ovanlig färg! Väldigt 70-tal…en del nya bilar kommer ju också i olika brun/guld-aktiga nyanser så den ligger väldigt rätt i tiden!

    #97480
    Molte
    Deltagare

    Hej! Tack för er possitiva respons! Det behövs för jag har en hel del framför mig. Tex så är det bara en grej som fungerar med elen och det är helljuset. Hoppas att det bara är säkringarna för jag är ingen höjadare när det gäller aladdar. Sen måste skärmarna borras fram för att jag ska få på mina stora blinkers. Och passagerar dörren måste ochså borras så jag kan få på backspegelen. Dörren som sitter där är den gammla med 3 skruvhål.
    Jag var i Ljungbyhed på lördagen men jag såg inte en ända Schamottebrun bil. Blev både glad och besviken, det är ju kul med en ovanlig färg men synd att det inte finns så många kvar.
    Det är skönt att känna att man har detta fina forumet i ryggen när man stöter på problem!

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #97481
    gerda
    Deltagare

    Jag har precis plockat ihop 2 st nyrenoverade bilar med de större framblinkersarna…

    Hålet i skärmen är exakt det samma som på V4an med de mindre blinkersarna!!!
    Det enda Du behöver göra är att borra två skruvhål för de två övre skruvarna på blinkersinsatsen.
    Inget kapande i skärmen tack!!!

    Självklart ska Du ha de stora blinkersarna på Din bil eftersom det är en 79:a!
    Original är alltid original…

    Jag har en del bilder från min renovering.
    Kontakta mig per mail så kan jag skicka dem om Du vill se hur det ser ut.

    Lycka till!
    Gerda

    #97482
    Molte
    Deltagare

    Kom att tänka på en sak. När jag har borat rakt ner i låscylindern hur öppnar jag den sedan så den inte är i låst läge längre? Jag har inte skärmen på bilen så jag behöver inte oroa mig för metalspånen som tur är.

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #97483
    Morten S.
    Moderator

    4. På baksärmen som ska på sitter det ett tanklock med lås på. Tyvärr fick jag inte med nycklen till detta låset. Har ni något förslag på hur jag kan få av det utan att göra åverkan på skärmen.

    Er det Waco eller originalt Saab tanklokk? Isåfall så går mange av nøklene omhverandre. Kjenner du noen andre med samme tanklokk, så lån en nøkkel av vedkommende, og se om den passer på din -så er det bare å gå til en låssmed å få filt en kopi

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2007 9-3 SC tid
    2008 9-3 SC tid

    #97484
    Molte
    Deltagare

    Det är inget orginal tanklock som sitter på. Det är ett svart i plast. Har ingen aning om det heter Waco. Men jag får nog prova att borra.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng