SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)
- Detta ämne har 189 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-10 22:33 av
pelle s.
-
FörfattareInlägg
-
Dicst wrote:Jasedärja! Jag kommer ihåg när du provkörde min bil och trodde att den slirade på kopplingen. 😀
Jag var nog hälsosamt försiktig när jag körde din bil… Det är ju mindre tråkigt att reparera egna saker än andras! 😉 Men efter några mil börjar man känna sakerna och tror att man är odödlig…. 😀 Känner du igen det? 😉
Pelle
Då börjar mitt nya motorblock bli färdigt! En tvätt med avfettning och kanske lite ny färg så är det dags att smocka ihop den. Det ligger en renoverad vevaxel och väntar på bänken.
Filningen av portarna är klar och avgasporten är polerad. Porttiderna motsvarar kortnossport grupp 1 och jag hoppas att det skall fungera.
Pelle
B-400 wrote:När kom den ihopskjutbara rattstången?
Hade nog inte vart fel o byta till den i min vagn…Tack för bra svar tidigare i tråden!
mvh BennyVassego! 😀
Den ihopskjutbara rattstången kom -70 tror jag och den är genomborrad för tutkabeln precis som TT. 71 är inte helt genomborrad men kan användas om du borrar de sista centimetrarna från centrumhålet. Nyare saknar centrumhål. Matte Roswall skrev ett bra inlägg om detta men jag kan inte hitta det med nuvarande sökfunktion.
Dicst wrote:Ser ju bra ut! Ååååh va kul. Säg till om du vill planjustera insuget i fräsen sen.
/D.Tack för erbjudandet!
Pelle
Lite utomhuspyssel i det vackra vädret. Medan frun grävde upp en stor del av trädgården och klippte några träd målade jag min motor. ”Den blir ju jättetrevlig att plantera tre pelargoner i” sa grannfrun… Vänta bara tills det blir dags att starta och föra en massa oväsen… 😀
april 1, 2007 kl. 17:59 #104782Ahh, juvligt!! Jag har exakt samma projekt framför mig nu i dagarna! Svart ska den bli också.
Då kommer en liten uppdatering igen.
Jag har tillsammans med Dicst klurat och funderat på hur man på ett billigt och enkelt sätt kan förbättra tändningen på våra gamla bilar. Brytarspetsstyrd tändning kan ju fladdra lite. Det kan bla bero på gnistbildning mellan brytarspetsarna som fördröjer brytningen. Detta är ett problem framförallt vid högre varv men gnistor mellan brytaqrspetsarna sliter på dem och är en källa till bekymmer.
Nu finns ju en massa fungerande lösningar; megasquirt, som kräver triggerhjul, och ignitor för att nämna två. Båda är dock ganska dyra med pris från ca 1500:- kr.
Ikväll har jag installerat min lösning i min bil och döm om min förvåning när den faktiskt startade!? 😉 I mitt system använder jag brytarspetsarna som trigger men det går ingen ström igenom dem. Själva brytningen av spolens primärlindningsström sker med en transistormodul istället. Mellan tändmodulen och brytarspetsarna sitter ett hemgjort anpassningskort som jag lurade in i en reläkapsling. En annan fördel med att använda en transistormodul är att man kan använda en modern högeffektspole.
Vad kostar en sån härninga historia då? Lite drygt 200:- kr om man gör allt jobb själv. Väljer man att köpa en Bosch transistormodul blir det kanske tre gånger dyrare. Jag har valt en biltema modul att labba med då det inte svider så mycket när man bränner den…
Nu kommer jag att försöka köra så mycket som möjligt för att utvärdera lösningen. Det skall bli spännande att se om det fungerar…
Anser
PelleHej,
Appropå tändning:
Jag har kört med detta lilla kit från Vellemanhttp://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=8946
i 1 år och det fungerar alldeles utmärkt. Det fungerar precis som bygget du gjort med brytarspetsarna som trigger.
mvh
JonasJag funderade på att använda Velleman-kitet men avstod av två anledningar:
Dels är kapslingen lite bristfällig. Jag ville ha en vattentät konstruktion.
Och dels saknar Velleman Dwell time. Det innebär att tändmodulen stänger av strömen genom tändspolen om ingen triggerpuls har kommit efter en viss tid. Denna funktion gör att man kan använda en modern högeffektspole, t ex den här.
Pelle
Motorn är ofilad, (ska snickra ihop ett garage nu i sommar, sen skall det nog bli ordning på det oxå) men med 31 halsring och upptagen luftburk. Minns inte riktigt, men vill minnas att jag kör med ett 155 huvudmunstycke. Sådana här trådar ger ju viss inspiration…… 😀
Tyckte den blev varvvilligare efter konverteringen, men det är en subjektiv bedömning.
Det som är mer uppenbart är att den är betydligt mer lättstartad, jämnare tomgång och inga märkbara ”missar” vid acceleration. Stiften slår inte igen trots visst mått av ”luskörning”.
Bilen är en 96:a -63.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.