SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 190 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 21, 2007 kl. 08:11 #103528
      Dicst wrote:
      Jasedärja! Jag kommer ihåg när du provkörde min bil och trodde att den slirade på kopplingen. 😀

      Jag var nog hälsosamt försiktig när jag körde din bil… Det är ju mindre tråkigt att reparera egna saker än andras! 😉 Men efter några mil börjar man känna sakerna och tror att man är odödlig…. 😀 Känner du igen det? 😉

      Pelle

        mars 23, 2007 kl. 21:46 #104573

        Då börjar mitt nya motorblock bli färdigt! En tvätt med avfettning och kanske lite ny färg så är det dags att smocka ihop den. Det ligger en renoverad vevaxel och väntar på bänken.

        Filningen av portarna är klar och avgasporten är polerad. Porttiderna motsvarar kortnossport grupp 1 och jag hoppas att det skall fungera.

        Pelle

          mars 26, 2007 kl. 20:03 #104654

          När kom den ihopskjutbara rattstången?
          Hade nog inte vart fel o byta till den i min vagn…

          Tack för bra svar tidigare i tråden!
          mvh Benny

            mars 26, 2007 kl. 20:08 #104655

            Ser ju bra ut! Ååååh va kul. Säg till om du vill planjustera insuget i fräsen sen.
            /D.

              mars 27, 2007 kl. 05:17 #104661
              B-400 wrote:
              När kom den ihopskjutbara rattstången?
              Hade nog inte vart fel o byta till den i min vagn…

              Tack för bra svar tidigare i tråden!
              mvh Benny

              Vassego! 😀

              Den ihopskjutbara rattstången kom -70 tror jag och den är genomborrad för tutkabeln precis som TT. 71 är inte helt genomborrad men kan användas om du borrar de sista centimetrarna från centrumhålet. Nyare saknar centrumhål. Matte Roswall skrev ett bra inlägg om detta men jag kan inte hitta det med nuvarande sökfunktion.

              Dicst wrote:
              Ser ju bra ut! Ååååh va kul. Säg till om du vill planjustera insuget i fräsen sen.
              /D.

              Tack för erbjudandet!

              Pelle

                april 1, 2007 kl. 15:42 #104777

                Lite utomhuspyssel i det vackra vädret. Medan frun grävde upp en stor del av trädgården och klippte några träd målade jag min motor. ”Den blir ju jättetrevlig att plantera tre pelargoner i” sa grannfrun… Vänta bara tills det blir dags att starta och föra en massa oväsen… 😀

                  april 1, 2007 kl. 17:59 #104782

                  Ahh, juvligt!! Jag har exakt samma projekt framför mig nu i dagarna! Svart ska den bli också.

                    april 19, 2007 kl. 15:30 #105436
                    B-400 wrote:
                    När kom den ihopskjutbara rattstången?
                    Hade nog inte vart fel o byta till den i min vagn…

                    Här har jag hittat tråden om teleskopisk rattstång!

                    Pelle

                      april 19, 2007 kl. 20:24 #105444

                      Tackar tackar!!

                      Blir på önskelistan.

                        april 19, 2007 kl. 22:12 #105450

                        Då kommer en liten uppdatering igen.

                        Jag har tillsammans med Dicst klurat och funderat på hur man på ett billigt och enkelt sätt kan förbättra tändningen på våra gamla bilar. Brytarspetsstyrd tändning kan ju fladdra lite. Det kan bla bero på gnistbildning mellan brytarspetsarna som fördröjer brytningen. Detta är ett problem framförallt vid högre varv men gnistor mellan brytaqrspetsarna sliter på dem och är en källa till bekymmer.

                        Nu finns ju en massa fungerande lösningar; megasquirt, som kräver triggerhjul, och ignitor för att nämna två. Båda är dock ganska dyra med pris från ca 1500:- kr.

                        Ikväll har jag installerat min lösning i min bil och döm om min förvåning när den faktiskt startade!? 😉 I mitt system använder jag brytarspetsarna som trigger men det går ingen ström igenom dem. Själva brytningen av spolens primärlindningsström sker med en transistormodul istället. Mellan tändmodulen och brytarspetsarna sitter ett hemgjort anpassningskort som jag lurade in i en reläkapsling. En annan fördel med att använda en transistormodul är att man kan använda en modern högeffektspole.

                        Vad kostar en sån härninga historia då? Lite drygt 200:- kr om man gör allt jobb själv. Väljer man att köpa en Bosch transistormodul blir det kanske tre gånger dyrare. Jag har valt en biltema modul att labba med då det inte svider så mycket när man bränner den…

                        Nu kommer jag att försöka köra så mycket som möjligt för att utvärdera lösningen. Det skall bli spännande att se om det fungerar…

                        Anser
                        Pelle

                          april 20, 2007 kl. 05:13 #105452

                          Hej,

                          Appropå tändning:
                          Jag har kört med detta lilla kit från Velleman

                          http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=8946

                          i 1 år och det fungerar alldeles utmärkt. Det fungerar precis som bygget du gjort med brytarspetsarna som trigger.

                          mvh
                          Jonas

                            april 20, 2007 kl. 07:04 #105455

                            Jag funderade på att använda Velleman-kitet men avstod av två anledningar:

                            Dels är kapslingen lite bristfällig. Jag ville ha en vattentät konstruktion.

                            Och dels saknar Velleman Dwell time. Det innebär att tändmodulen stänger av strömen genom tändspolen om ingen triggerpuls har kommit efter en viss tid. Denna funktion gör att man kan använda en modern högeffektspole, t ex den här.

                            Pelle

                              april 20, 2007 kl. 08:03 #105457

                              Sant, kapslingen är ju minst sagt bristfällig och kräver lite pyssel.

                              Dwell timen måste jag erkänna att jag inte funderat på, men så kör jag med STD-spolen än så länge.

                              Jonas

                                april 20, 2007 kl. 08:10 #105458

                                Jonas F:
                                Har du märkt någon skillnad i prestanda? Mer lättstartat? Mer varvvillig? Svarar bättre på gaspådrag? Eller något annat?

                                Hur är din motor konfigurerad? Standard eller trimmad? Hur är den trimmad i så fall?

                                Pelle

                                  april 20, 2007 kl. 08:41 #105459

                                  Motorn är ofilad, (ska snickra ihop ett garage nu i sommar, sen skall det nog bli ordning på det oxå) men med 31 halsring och upptagen luftburk. Minns inte riktigt, men vill minnas att jag kör med ett 155 huvudmunstycke. Sådana här trådar ger ju viss inspiration…… 😀

                                  Tyckte den blev varvvilligare efter konverteringen, men det är en subjektiv bedömning.

                                  Det som är mer uppenbart är att den är betydligt mer lättstartad, jämnare tomgång och inga märkbara ”missar” vid acceleration. Stiften slår inte igen trots visst mått av ”luskörning”.

                                  Bilen är en 96:a -63.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 190 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.