Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)
- Detta ämne har 189 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-10 22:33 av .
- FörfattareInlägg
- 19 december, 2006 kl. 13:02 #15269
pelle s
DeltagarePlötsligt en dag hittade kamraten Lollo sitt drömprojekt och behövde plats och pengar! Jag behövde något att köra med under renoveringen av min finbil. Planer smiddes och bilar bytte ägare…
Nu hade jag en bil att plocka på lite roliga tillbehör som jag råkat komma över! 😉 Några Marchal extraljus, taksökare och huvrem satt ju som en smäck. Sportratt och varvräknare, Halda tripmaster,kartlampa och ett Omega tidtagarur så att passageraren har något att göra. En RPB-glasfiberstol väntar på ny klädsel, under tiden sitter jag i ett ”Bucket-seat”-överdrag som skall vara på passagerarstolen sedan. Dessutom har jag två SAAB fyrpunktsbälten.
Bilen rullar på 175/65-15 däck på 4,5″ sonettfälgar. Orginalfjädrarna är kapade ett och ett halvt varv men fram ska jag byta till V4-fjädrar i vinter och TT framfjädrarna hamnar bak. En omgång begagnade Biltema rallydämpare hejdar gungandet.
I vinter kommer jag att montera V4 skivor och V4 drivaxlar så att det passar ihop med min 7:38 special 1 låda. Då byter jag till ett ombyggdt treväxlat spakställ med fyrväxlad spak.
Motorn är ofilad men jag har vidgat snabeln på luftburken till 2″, 31mm halsring och 160 huvudmunstycke, 3mm planad topp, XP-kammare och SSK 2″ system som jag har kompletterat med en extra dämpare. Bilen är riktigt pigg jämfört med orginal, drar obesvärat från tomgång och över 3000 rpm blir det riktigt roligt dessutom går den hyfsat tyst på under litern/mil. I vinter hamnar ett lättat svänghjul också mellan motor och låda.
Här följer också några bilder; en bil hur den såg ut förra vintern och sedan några bilder hur den ser ut nu, lägg särskillt märket till chokereturen… 😀
Kram!
Pelle19 december, 2006 kl. 15:37 #101024nst16
DeltagareHelt underbar
12 januari, 2007 kl. 13:41 #101867pelle s
DeltagareNu har jag en hög med delar till vinterns pyssel!
Sp 1, V4 axlar och spindlar, nya Brembo(!) skivor, renoverade ok, nya slangar och belägg, Renoveringssats till huvudbromscylindern, nya cylindrar bak, V4-framfjädrar, hopskjutbar rattstång, konverterad rattlagerbock för fyrväxlat.Tack Matte Roswall, Lollo och Stefan för hjälpen!
Pelle
12 januari, 2007 kl. 16:24 #101870emul
ModeratorUnderbart Pelle!
Känns väldigt bra att jag ska åka och spana på ett -61 objekt som stått i 20 år i en lada, kul kul =) Underbart att det finns så många här man kan fråga om hjälp när man kommer förbi rostlagningen sen om så där 5 år… 😉
12 januari, 2007 kl. 17:09 #101873Dicst
DeltagareHURRA vad kul det är när alla delar ligger på bänken och väntar! Förstår om du är otålig på att sätta igång.
Men när du ändå har spisen ur, ska vi inte ta och sätta blocket i fräsen och justera några milimeter? Det är ju snabbt gjort och jag hjälper dig gärna.
12 januari, 2007 kl. 20:05 #101881pelle s
DeltagareDicst:
Snurran som sitter i är bara vikarie. Men det ligger ett halvfilat block också på bänken och väntar på filen och en renoverad vev… Vi får väl se om det skall utsättas för några plågsamma fräsförsök. 😮
Emul:
emul wrote:Underbart Pelle!Känns väldigt bra att jag ska åka och spana på ett -61 objekt som stått i 20 år i en lada, kul kul =) Underbart att det finns så många här man kan fråga om hjälp när man kommer förbi rostlagningen sen om så där 5 år… 😉
Då kan man sitta och längta efter den projekttråden då! -61 är lite av min favorit årsmodell; min andra TT är en -61:a som väntar på att bli färdigrenoverad, lite rost kvar sedan lackering. Just nu är den undanställd och väntar på lite ledig tid, ett år eller så… 😉 Har någon en fin högerdörr? -60 till -61 har ju lite anorlunda dörrar…
Pelle
15 januari, 2007 kl. 23:17 #102034pelle s
DeltagareDå har man vräkt ur rovan! Imorgon åker förhoppningsvis den 3 växlade lådan samma väg.
Spindlarna är demonterade och efter att de är monterade på bilen ska jag plocka på nya skivor och ok. En huvudcylinder ligger på bänken och väntar på en lättare honing och sedan nytt innehåll!
Det är mysigt med nya delar även om bilen inte är i så vackert skick.
En folköl satt som en fläskläpp i garaget nyss…
Pelle
16 januari, 2007 kl. 21:07 #102065pelle s
DeltagareIdag har motorn fått ett lättat svänghjul och solfjädertryckplatta.
Trummorna har lämnat hjulhusen för att göra plats för V4-skivor. Den treväxlade lådan har också hamnat på garagegolvet.
I motorrummet finns möjlighet att lätta bilen några kilo från oljeindränkta löv, grus och överblivna skruvar.16 januari, 2007 kl. 21:14 #102066Lollo
DeltagareDet händer saker i det Samuelssonska garaget 😀
på Torsdag smäller det här med, operation ”i med fyrväxlad” börjar. 😎16 januari, 2007 kl. 23:19 #102069kaparn
DeltagareJösses vilken fart han har man blir ju nervös. Det tog mig flera veckor att komma lika långt.=)
17 januari, 2007 kl. 06:58 #102071pelle s
DeltagareJa! Det finns vissa fördelar med ofrivillig ledighet! 😉
Pelle
17 januari, 2007 kl. 07:24 #102072Dicst
DeltagareTips:
Passa på att sätta dit karosspappbiten under kylaren nu om du inte har någon, för sen blir det trångt att få dit den.17 januari, 2007 kl. 09:31 #102077pelle s
DeltagareDicst wrote:Tips:
Passa på att sätta dit karosspappbiten under kylaren nu om du inte har någon, för sen blir det trångt att få dit den.Bra tips!
Ska montera bromsslangar och renoverad huvudbromscylle först, det är väl också ett bra tips Dicst?! 😀 😀 😀P
31 januari, 2007 kl. 18:57 #102720piin
Deltagarehar du något tips på material till nytillverkning av den papp biten? 🙂
allt papper på dessa bilar har vissa nackdelar då dom blir blöta 🙁
31 januari, 2007 kl. 21:04 #102725pelle s
DeltagareMan kanske kan använda en aluplåt..?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.