SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 190 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 19, 2006 at 13:02 #15269

      Plötsligt en dag hittade kamraten Lollo sitt drömprojekt och behövde plats och pengar! Jag behövde något att köra med under renoveringen av min finbil. Planer smiddes och bilar bytte ägare…

      Nu hade jag en bil att plocka på lite roliga tillbehör som jag råkat komma över! 😉 Några Marchal extraljus, taksökare och huvrem satt ju som en smäck. Sportratt och varvräknare, Halda tripmaster,kartlampa och ett Omega tidtagarur så att passageraren har något att göra. En RPB-glasfiberstol väntar på ny klädsel, under tiden sitter jag i ett “Bucket-seat”-överdrag som skall vara på passagerarstolen sedan. Dessutom har jag två SAAB fyrpunktsbälten.

      Bilen rullar på 175/65-15 däck på 4,5″ sonettfälgar. Orginalfjädrarna är kapade ett och ett halvt varv men fram ska jag byta till V4-fjädrar i vinter och TT framfjädrarna hamnar bak. En omgång begagnade Biltema rallydämpare hejdar gungandet.

      I vinter kommer jag att montera V4 skivor och V4 drivaxlar så att det passar ihop med min 7:38 special 1 låda. Då byter jag till ett ombyggdt treväxlat spakställ med fyrväxlad spak.

      Motorn är ofilad men jag har vidgat snabeln på luftburken till 2″, 31mm halsring och 160 huvudmunstycke, 3mm planad topp, XP-kammare och SSK 2″ system som jag har kompletterat med en extra dämpare. Bilen är riktigt pigg jämfört med orginal, drar obesvärat från tomgång och över 3000 rpm blir det riktigt roligt dessutom går den hyfsat tyst på under litern/mil. I vinter hamnar ett lättat svänghjul också mellan motor och låda.

      Här följer också några bilder; en bil hur den såg ut förra vintern och sedan några bilder hur den ser ut nu, lägg särskillt märket till chokereturen… 😀

      Kram!
      Pelle

        december 19, 2006 at 15:37 #101024

        Helt underbar

          januari 12, 2007 at 13:41 #101867

          Nu har jag en hög med delar till vinterns pyssel!
          Sp 1, V4 axlar och spindlar, nya Brembo(!) skivor, renoverade ok, nya slangar och belägg, Renoveringssats till huvudbromscylindern, nya cylindrar bak, V4-framfjädrar, hopskjutbar rattstång, konverterad rattlagerbock för fyrväxlat.

          Tack Matte Roswall, Lollo och Stefan för hjälpen!

          Pelle

            januari 12, 2007 at 16:24 #101870

            Underbart Pelle!

            Känns väldigt bra att jag ska åka och spana på ett -61 objekt som stått i 20 år i en lada, kul kul =) Underbart att det finns så många här man kan fråga om hjälp när man kommer förbi rostlagningen sen om så där 5 år… 😉

              januari 12, 2007 at 17:09 #101873

              HURRA vad kul det är när alla delar ligger på bänken och väntar! Förstår om du är otålig på att sätta igång.

              Men när du ändå har spisen ur, ska vi inte ta och sätta blocket i fräsen och justera några milimeter? Det är ju snabbt gjort och jag hjälper dig gärna.

                januari 12, 2007 at 20:05 #101881

                Dicst:

                Snurran som sitter i är bara vikarie. Men det ligger ett halvfilat block också på bänken och väntar på filen och en renoverad vev… Vi får väl se om det skall utsättas för några plågsamma fräsförsök. 😮

                Emul:

                emul wrote:
                Underbart Pelle!

                Känns väldigt bra att jag ska åka och spana på ett -61 objekt som stått i 20 år i en lada, kul kul =) Underbart att det finns så många här man kan fråga om hjälp när man kommer förbi rostlagningen sen om så där 5 år… 😉

                Då kan man sitta och längta efter den projekttråden då! -61 är lite av min favorit årsmodell; min andra TT är en -61:a som väntar på att bli färdigrenoverad, lite rost kvar sedan lackering. Just nu är den undanställd och väntar på lite ledig tid, ett år eller så… 😉 Har någon en fin högerdörr? -60 till -61 har ju lite anorlunda dörrar…

                Pelle

                  januari 15, 2007 at 23:17 #102034

                  Då har man vräkt ur rovan! Imorgon åker förhoppningsvis den 3 växlade lådan samma väg.

                  Spindlarna är demonterade och efter att de är monterade på bilen ska jag plocka på nya skivor och ok. En huvudcylinder ligger på bänken och väntar på en lättare honing och sedan nytt innehåll!

                  Det är mysigt med nya delar även om bilen inte är i så vackert skick.

                  En folköl satt som en fläskläpp i garaget nyss…

                  Pelle

                    januari 16, 2007 at 21:07 #102065

                    Idag har motorn fått ett lättat svänghjul och solfjädertryckplatta.
                    Trummorna har lämnat hjulhusen för att göra plats för V4-skivor. Den treväxlade lådan har också hamnat på garagegolvet.
                    I motorrummet finns möjlighet att lätta bilen några kilo från oljeindränkta löv, grus och överblivna skruvar.

                      januari 16, 2007 at 21:14 #102066

                      Det händer saker i det Samuelssonska garaget 😀
                      på Torsdag smäller det här med, operation “i med fyrväxlad” börjar. 😎

                        januari 16, 2007 at 23:19 #102069

                        Jösses vilken fart han har man blir ju nervös. Det tog mig flera veckor att komma lika långt.=)

                          januari 17, 2007 at 06:58 #102071

                          Ja! Det finns vissa fördelar med ofrivillig ledighet! 😉

                          Pelle

                            januari 17, 2007 at 07:24 #102072

                            Tips:
                            Passa på att sätta dit karosspappbiten under kylaren nu om du inte har någon, för sen blir det trångt att få dit den.

                              januari 17, 2007 at 09:31 #102077
                              Dicst wrote:
                              Tips:
                              Passa på att sätta dit karosspappbiten under kylaren nu om du inte har någon, för sen blir det trångt att få dit den.

                              Bra tips!
                              Ska montera bromsslangar och renoverad huvudbromscylle först, det är väl också ett bra tips Dicst?! 😀 😀 😀

                              P

                                januari 31, 2007 at 18:57 #102720

                                har du något tips på material till nytillverkning av den papp biten? 🙂

                                allt papper på dessa bilar har vissa nackdelar då dom blir blöta 🙁

                                  januari 31, 2007 at 21:04 #102725

                                  Man kanske kan använda en aluplåt..?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 190 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.