Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)
- Detta ämne har 189 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-10 22:33 av .
- FörfattareInlägg
- 31 januari, 2007 kl. 21:11 #102726
Dicst
DeltagareJag gick till Top n Trim sadelmakeri i Helsingborg en dag när jag var i den delen av landet. Som sadelmakare hade de karosseripapp som var en tjock skiva pressad papper indränkt i nåt som liknade tjära(?). Man blev iaf svart om fingrarna när man tog i kanten. Det gick att forma med kniv och få på plats med kylet och motorn monterad efter lite trixande. Kostade 10-20 spänn för en halvmeter av rätt storlek. Vattendropparna dansar av ytan.
5 februari, 2007 kl. 09:20 #102991pelle s
DeltagareDå har det hänt lite igen.
Kapade V4-fjädrar sitter på plats, nya bromsslangar, V4 bromsok och en renoverad huvudbromscylinder är monterade och en fyrväxlad rattlagerbock med ihopskjutbar rattstång lika så. Och för att den nya växellådan ska känna sej välkommen skurade jag motorrummet.
5 februari, 2007 kl. 20:08 #103010pelle s
DeltagareJag kunde inte sitta still i eftermiddag… Jag knökade i lådan och monterade drivaxlarna också. 🙂
5 februari, 2007 kl. 20:27 #103011piin
DeltagareFint 🙂
5 februari, 2007 kl. 21:11 #103015Dicst
DeltagareAtt du inte passade på att vaxa motorrummet när du har lagt i en så blank växellåda, så de kan skina ikapp? 😀
Bra Pelle! Du har ett tempo jag blir avundsjuk på. Hoppas få se den i action inom kort… 😉
6 februari, 2007 kl. 01:17 #103024gammsaaben
DeltagareFasen, Pelle du skruvar med sån fart att man får dåligt samvete själv! 😉 Ser riktigt roligt ut, underbart att fler vågar ha en gammal Saab som busbil! Jag antar att du är riktigt sugen på att känna hur bilen blir att köra nu med allt godis du monterar dit? 🙂
6 februari, 2007 kl. 06:57 #103027pelle s
DeltagareDicst wrote:Att du inte passade på att vaxa motorrummet när du har lagt i en så blank växellåda, så de kan skina ikapp? 😀Bra Pelle! Du har ett tempo jag blir avundsjuk på. Hoppas få se den i action inom kort… 😉
Växellådan är bara blank på insidan!
Jo, jag har ju satt deadline till nästa vecka och hoppas kunna väsnas lite på Vintersaabträffen här i Karlstad. Just nu är jag lite sugen på att kunna provköra den här veckan så jag får lite reservtid.
gammsaaben wrote:Fasen, Pelle du skruvar med sån fart att man får dåligt samvete själv! 😉 Ser riktigt roligt ut, underbart att fler vågar ha en gammal Saab som busbil! Jag antar att du är riktigt sugen på att känna hur bilen blir att köra nu med allt godis du monterar dit? 🙂Det handlar inte så mycket om att våga… Mer om att bilen egentligen är en ganska dålig utgångspunkt för en orginalrenovering (jag vaknar alldeles kallsvettig och intrasslad i lakanen när jag drömmer mardrömmar om det förbättrade elsystemet… :crying: ) Sedan har jag ju en ”finbil” som väntar på lite mer tid. Om några år när barnen är äldre och huset börjar bli färdigt så… Men det är kul att ha den här bilen att leka med, övningsmeka med och plocka på lite leksaker jag har över. Skicket gör att jag inte behöver vara rädd för att satsa lite extra på grusvägar, den är långt ifrån fin. 😀
Tack för alla uppmuntrande ord! :worshippy:
Pelle
6 februari, 2007 kl. 22:58 #103067pelle s
DeltagareEtt litet kvällspass: Jag tippade i snurran, skruvade på nya skivor, belägg och luftade bromsarna. När jag ändå bökade passade jag på att byta en fastkärvad värmekran. Elsystemet skall nog rensas lite också… Jag hissade upp avgaset närmare golvet och kapade ur lite i förstärkningen bakom främre ljuddämparen för att slippa lite skrammel, stosen till XP-kammaren ändrade och kortade jag också (hoppas inte Lollo läser här, det är hans… 😉 )
Nu ska jag sova gott!
7 februari, 2007 kl. 10:08 #103079Lollo
DeltagareDet går frammåt ser jag, sätt inte i tempgivaren innan du fyller vatten, den luftar ur motorn mkt bättre utan, självklart skall den sättas i sedan när vattnet börjar rinna ur hålet för den :).
7 februari, 2007 kl. 13:18 #103086pelle s
DeltagareLollo: Bra tips!
Nu står den på hjulen! Gissa om allt kylvatten jag fyllde läckte ut ur den enda slangen jag inte bytte 😡 … Den satt ju lite illa till också.
Nåja, provstartad men inte provkörd, det är lite kvar att fixa med elen till tuta och blinkers först.
7 februari, 2007 kl. 14:08 #103089Lollo
DeltagareKan det vara den under motorn, från vattenpumpen till vattenhalsen???
8 februari, 2007 kl. 15:05 #103127pelle s
DeltagareIdag har jag provkört! Lite svåt att dra några kloka slutsatser med tanke på hur halt det var idag… Men några spontana tankar:
* Transmissionen låter betydligt mer än std treväxlad.
* Stegen mellan växlarna uppmanar till inspirerad körning, jämfört med treväxlat finns det ju alltid en växel som låter motorn arbeta mellan 3500 och 5500 varv.
* Bilen rullar inte lika lätt, kan möjligen bero på att skivor och belägg är helt nytt så det kanske måste slita in sej något.
* Bromsarna blev inte mer trögtrampade än förut och jag upplevde inte att slaget var längre heller.
* Bromsarna tar väldigt jämt och fint.
* Det blev ingen större skillnad med det lättade svänghjulet men solfjädertryckplattan väger 0,5 kg mer än standard så lättningen blev bara 0,2 kg totalt.
* Solfjädern gav kopplingen en helt annan känsla, först är den trögare men nertrampad är den lättare att hålla än std och den har ett hårt och bestämt grepp när den släpps.
* Fjädringen kändes fast men inte stötig, däremot måste jag korta bakfjädrarna en smula för att bilen ska bli rak.Nu återstår lite arbete med elen och att laga lite rost i vänster hjulhus bak.
Det blev en trevlig provtur i det underbara vintervädret! 🙂
Pelle
20 februari, 2007 kl. 21:10 #103518benny
DeltagareHallå Pelle, härligt ”bygge”
Vilka V4 spindlar använder du för o få dit skivor fram? Funkar samtliga årsmodeller?
Likaså21 februari, 2007 kl. 07:56 #103526pelle s
DeltagareHallå!
Det har inte någon betydelse, alla V4:or hade ju skivor och inre knuten är ju lika på samtliga årsmodeller. Det som skiljer är medbringaren i växellådan (utgående axeln), 67-68 1/2 har 24,9mm diameter på medbringarens axel och 18 bommar i splinesen medan 68 1/2-80 har 25,4mm diameter och 23 bommar. Det innebär att man kan sätta de mindre (äldre) diffhjulen i en diffklump från en 2T och byta till stålknutar på en sådan låda. MEN… De äldre 2T-lådor har mindre diameter på utgående axlarnas splines, 23,8mm, så då passar det inte…. Skillnaderna är ju så små så att det är inte uppenbart att det inte passar. Man bör därför prova med den större delen först om man är osäker. Sdan skiljer innre diametern på packboxen men yttre diametern är samma så det går att sätta alla packboxar i alla växellådor.
Ett bra tips vid konerteringen är att låta kullederna uppe och nere sitta kvar i bilen tillsammans med styrarmen, då kan man ju förhoppningsvis klara sej utan allt för stora justeringar i hjulvinklarna efteråt.
Dessutom måste man byta till V4:ans bromsslang men den passar i 2T:ns bromsrör och bromsslangarna behöver man ju sannolikt byta ändå.
Behöver jag berätta att jag fick oönskade möjligheter att prova många av varianterna? Men som vanligt kan man undvika vissa problem med bra plannering. 😉
Jag var ute på en liten tur igår och det har blivit en helt annan bil! Sp1 och TT-motorn är riktigt bra lekkamrater! Växlarna sitter precis där man vill ha dem. Solfjäderkopplingen gör att framhjulen släpper vid kopplingssläpp på trean… 😀
Pelle
21 februari, 2007 kl. 08:02 #103527Dicst
DeltagarePelle S wrote:… Solfjäderkopplingen gör att framhjulen släpper vid kopplingssläpp på trean… 😀Pelle
Jasedärja! Jag kommer ihåg när du provkörde min bil och trodde att den slirade på kopplingen. 😀
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.