SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)

  • Detta ämne har 189 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-10 22:33 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 190 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105460
    benny
    Deltagare

    Ytterst intressant!!

    Jag funderade på o ta steget längre med bränsle, typ megasquirt, typ som Mercury har på sina gamla utombordare med vanliga 4takts spridare.

    Men i sommar blir det nog bara enkel tändning.

    #105462
    pelle s
    Deltagare

    Anledningen till att jag har bytt tändsystem är att jag vill ha bättre högvarvsegenskaper och mindre tändpunktsfladder (underligt ord), allt för att nå maximal prestanda när jag stoppar i min trimmade motor. Men man ska bara byta en sak i taget.

    Nästa steg efter att tändningen är ordentligt testad blir att byta bränslepump.

    Pelle

    #105573
    pelle s
    Deltagare

    Då har jag lyckats få lite tid till provkörning. 🙂

    Det går inte att märka någon skillnad när det gäller att starta bilen, den har alltid varit otroligt lättstartad och går normalt igång på första startmotorvavet. Däremot försvann alla tendenser till tvekan över 4000rpm som har funnits förut. Nu går motorn jämt och fint upp till rödmarkeringen vid 5500rpm. 🙂

    Jag ställde tändningen med lampa men det är svårt att uttala sej om huruvida tändpunkten är mer stabil eller inte, det fladdrar lite men jag använder ju fortfarande brytarspetsarna som trigger så det är väl inte så konstigt.

    Däremot dök ett gammalt problem upp igen. Ibland har bilen saknat tomgång efter att man har kört hårt, men bara i kyligare väder och detta har lösts med att använda förvärmningsröret. Nu tog jag bort det före provturen och tomgången försvann igen… Vad lär man sej nu av detta? Jo, att aldrig göra mer än en förändring i taget…. :blush:

    Pelle

    #105726
    pelle s
    Deltagare

    Problemet med tomgången visade sej bero på tändningen… När man använder sej av ett transistorstyrdon med dwell time laddas spolen bara en begränsad tid varför en tändspole av den äldre typen inte hinner bygga upp en tillräckligt hög gnistspänning. Man måste därför använda sej av någon typ av högeffekt spole, t ex biltemas 53-403.

    Nu går motorn som en dröm! Över 4000 varv låter den som en galen symaskin… Inga missar i tändningen och tomgången är jämnare och mer stabil.

    Vevaxeln med kolvarna ligger i motorblocket och bottendelen sitter på plats. Kolvarna är viktbalanserade och främre gavellocken har nya tätningar. Dessutom har jag fått mitt planade topplock, det ser mycket bra ut. Nu kan jag beställa packning i rätt tjocklek för squichspalten. Det börjar dra ihop sej….

    Pelle

    #105968
    pelle s
    Deltagare

    Idag har jag fixat givaren till avgastempmätaren. Lite lurig gänga tyckte jag först, ca 3/8″ och konisk… Det visade sej efter konsultation med avdelningen för äldre gängor på jobbet att det var 1/8 NPT. Jaha… Var hittar man en sån gängtapp då? :confused:

    Jo, det finns en i Biltemas gängningssatser?! Inte så ovanlig som jag först trodde alltså. 😀

    Givaren har jag skruvat in i grenröret omedelbart före flänsen mot ljuddämparen. Hålet är borrat där godset är som tjockast och gängat.

    Pelle

    #105970
    benny
    Deltagare

    Fråga, sitter givaren i dykrör?

    Ska ta o skaffa mig en mätare tänkte ja..Va skaffade du din?

    #105986
    pelle s
    Deltagare

    Givaren sitter inte i ett dykrör utan i en klämgenomföring.

    Mätaren hittade jag här. De är dåliga på att svara på mail men levererade blixtsnabbt! Mätaren har svart tavla, men verkar finnas i otroligt många poppiga stylingfärger, opalgrön, indiskgul, etc, tyvärr inte i Chamottebrun, det verkar annars vara en populär färg…

    Pelle 😀

    #106010
    pelle s
    Deltagare

    Ikväll har jag bytt bränslepump. Det blev mekonomens blå som lär ska fungera bra tillsammans med trimmade TT.

    Jag knackade dessutom i en ny frostplugg i motorblocket, Tack för hjälpen Stefan.

    Pelle

    #106450
    pelle s
    Deltagare

    Då har det hänt lite igen.

    Huvgälarna är ihopsvetsade, lackade och monterade. Det var inte alldeles enkelt tyckte jag…

    Pelle

    #106754
    pelle s
    Deltagare

    I tråden Safarigälar har jag beskrivit hur jag monterade gälarna och alla vedermödor i sammanband med det…

    Men, nu har jag börjat montera ihop motorn.

    När jag mätte squishspalten upptäckte jag att den varierade ganska mycket beroende på var man mätte den, 0,6 till 1,1mm :/ . Ganska snart insåg jag att det är mycket kritiskt att topplocket hamnar på rätt ställe. Tyvärr är det riktigt dålig styrning på en standardtopp då hålen för bultarna inte är bearbetade utan gjutna. Detta går ju att lösa genom att fräsa ur block och topp för styrhylsor men det insåg jag att jag inte har tid med… Men man kan ju förbättra styrningen genom att fodra hålen! Jag tog tunn mässingsplåt och rullade två hylsor som jag pressade i två bulthål, diagonalt på varsin sida av toppen, drog fast den och mätte squishspalten igen. 0,8mm på samtliga cylindrar! 😀 Mätningen gjorde jag med två tenntrådar på ömse sidor av kolvtoppen.

    Jag ska se om det går att få till några vettiga bilder på fodrade bulthål.

    Tack XP-niklas och Dicst för råd och delar!

    Pelle

    #106915
    pelle s
    Deltagare

    Äntligen har motorn flyttat in i sin lilla tvåa längst fram i bilen! 😀

    Bytet gick oväntat smidigt när en granne kom och hjälpte till (han hade tröttnat på att klippa häcken och var inte sugen på TV…)

    Vänster motorfäste verkar vara en bristvara… Efter att ha letat igenom hela garaget hade jag hittat 5 st trasiga, inkl det som satt på den gamla motorn…. 😡 Men efter att ha krälat in under den innersta hyllan med saabskräp hittade jag faktiskt ett i nyskick!? 😀

    Nu återstår att montera generator, förgasare, fördelare, fläkt, elvattenpumpen och att dra fast toppen. Låter inte det som ett finjobb en regnig fredagskväll, så säj?

    Jag tog en bild på styrhylsorna i toppen, de är gjorda av 0.4mm mässingplåt och nedpressade så långt att bulten sitter tight.

    Pelle

    #106918
    Lustgasen
    Moderator

    Snyggt och prydligt, fränt med gälarna:)
    mvh

    Saab 900 TurboS Cabriolet -91

    Sekreterare i Svenska Saabklubben

    #107083
    pelle s
    Deltagare

    Lustgasen: Tack för uppmuntrande ord!

    Det blev inte så mycket gjort med bilen i helgen. Tvättmaskinen havererade och med en tvååring som pottränas kändes det viktigt att spendera hela lördagen och 7000 kr på praktisk problemlösning…

    Men när barnens kläder var rena igen målade jag en fläktaxel och monterade den, toppen drogs med rätt moment och insug med förgaseriet monterades. Jag hittade en fördelare med minimalt glapp också som jag skall byta spetsar i och montera på motorn. Förhoppningsvis får jag ihop det återstående i kväll…

    Pelle
    (som börjar bli sugen på att provstarta)

    #107084
    hammars95a
    Deltagare

    Jag sitter här och bara gapar. Det blir ju kanonbra det där!

    Heja!

    #107085
    pelle s
    Deltagare
    Hammars95:a wrote:
    Det blir ju kanonbra det där!

    Nu vet vi ju inte om det kommer att fungera än…

    Men om det går åt h-vete var det i alla fall väldigt roligt undertiden!
    Och ganska billigt jämfört med många andra ras! 😀

    Tack för påhejningen!
    Pelle

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 190 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng