Saab 96 V4 1969 Busbruks typ

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1969 Busbruks typ

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 91 totalt)
  • Författare

Ha! Fan va ballt! :race

september 17, 2012 kl. 21:08 #47685

Jovisst, gör sig bra mot den här dekalen 😉

Har även hittat en fräsig hemsida, http://www.classiccapsule.com/, där man kan beställa massa gamla rallydekaler och diverse smått och gott. Blir nog en beställning inom kort!

Varit och pillat lite mer, svetsat om lykthållaren till andra lyktan som visade sig vara till någon helt annan bil men det gick då få att passa med lite vilja. Även pillat dit stenskottsskydd och snyggat till lite el, svetsat en U-profil längst ner i högerdörrn så den inte viker sig när man öppnar. Ska byta dörr vad tiden lider.

Mitt extraljusfäste slokar lite nu men det beror på att ena stötfångarfästet inte är fastskruvat!

Bockat till en av dom sista plåtarna så snart har jag ingen ursäkt längre att inte lägga mig under och svetsa 😕

Hur kan en så här ful ritning bli en så här ”fin” plåt?

Funderar på att måla halvblank svart som på den här bilen

Får se om det blir lite garage imorrn med, försöka få loss höger bakhjul då det vägrade släppa med mutterpicka då jag hade bilen i luften redan..

september 17, 2012 kl. 21:51 #47686

Vad tror ni sbp säger om den avgaslösningen?

september 18, 2012 kl. 20:54 #47722

Tjaa, avgaset är ju till höger iaf 😉

Bytte lite plåt i ena innerskärmen idag, glömde ta förebild men dom var ungefär lika rostiga så jag lägger in bild på högern istället

Lossade bärarmsinfästningen på vänstersidag och kapade bort den dåliga plåten.. Ska slipa rent och svetsa lite underifrån och grunda och underredesbehandla

Får se om jag fortsätter imorrn…

september 19, 2012 kl. 14:24 #47757

Planerna på v6 är tills vidare uppskjutna då det dök upp en annons här på forumet om en v4 motor + låda osv. bortskänkes inom min närhet så jag ringde upp. Obligatoriskt byte av balansaxellager men tydligen hyfsat nyligt iordninggjord med ringar och lite annat så den hämtar jag på lördag.

Fortsätter med lite rost nu, uppdaterar med bilder ikväll..

september 19, 2012 kl. 21:09 #47778

Helsvetsade vänster länkarmsinfästning från undersidan och gjorde klart det sista på tröskeln, nu kan ingen besiktningsman komma och klaga!

Och lite svart rostskyddsfärg.. Planen är att när jag är klar med all svetsning så ska jag slipa ner underredet med roterande stålborste, måla och pytsa dit underredsmassa. Får se när tiden finns att plocka isär bakvagn och blästra och pulverlacka alla delar.

Av bara farten så svetsade jag klar golvet och sparklådan höger fram så nu är det enda som finns kvar innerskärmen höger fram och ”locket” till sparklådan höger bak men där gick jag bet ikväll då jag inte fick lös 2 av hjulbultarna! Muttersmacken var för klen och inget fälgkors till hands

Nackdelen med att ligga under och svetsa är att man märker inte att man brinner förrns det blir riktigt varmt!

Förresten motorn jag ska hämta ser ut så här för er som inte kikat på annonsen

Den passar väl rakt i min bil? Är det samma motor/effekt?

september 20, 2012 kl. 21:01 #47808

Ingen som vet något om motorerna? Är ju som sagt helt oerfaren när det gäller Saab men jag antar att det inte kommer bli några problem och blir det det så går det nog lösa.

Popnitade ihop min högerskärm som är av glasfiber idag, min kollega fick för sig att öppna dörren och missade tydligen att skärmen hängde, att dörren gick trögt och att det frasade och knakade som fan när han med våld öppnade den! Typiskt..

Fixade höger innerskärm idag, får nog ta plåten under grillen/mellan skärmarna en vända nån gång framöver men nu tar jag helg. Mån-Tor har jag stannat i garaget direkt efter jobbet utan middag och aldrig kommit hem före 10 så nån måtta får det allt vara!

september 21, 2012 kl. 17:26 #45925

ser snyggt ut 🙂

vad gäller motorerna, V4:a från 67-80 passar. Det är lite små skillnader i förgasare, insug, vattenrör mm, men inget som hindrar. Lite pill så går det att få det att lira ihop!

september 23, 2012 kl. 19:47 #47904

Tack Per-Erik!

Trodde jag skulle skita i garaget i helgen men fick tråkigt så jag åkte dit och snörde tillbak alla golvmattor och så.

Fick sedan för mig att jag skulle svetsa upp högerdörren och dum som jag var så byggde jag lite fel så dörren inte gick stänga vilket resulterade i en trasig sidoruta 👿

Jaja, kapade ur en kil nedtill, punktade ihop och voila så vart det mycket bättre…

Motorn och det var jag och hämtade igår och fick även med lite emblem, en givare och oljetrycksmätare + lite småkrafs. Lager till balansaxeln, trågpackning, vevaxeltätning och registerkåpspackningar är beställda så i slutet av den här veckan/början av nästa borde jag kunna fixa till motorn och göra min saab körklar på riktigt!

september 24, 2012 kl. 23:26 #47943

Blev en produktiv kväll/natt!

Stannade efter jobbet och fixade dörrn som blev fel sist så nu ser den ut som ett lapptäcke under men fyller funktionen.. Lyckades självklart fladdra till med mina långa jävla armar också och slå upp ett fint snitt i pekfingret! Jaja, vad är väl en garagekväll utan blodutgjutelse?

Inventerade vad jag fått med för skoj förutom drivaxlar och växellåda, om någon behöver något emblem eller vev kan ni skicka ett pm så skänker jag mot fraktkostnad

Iaf så tänkte jag bara ta upp utbytesmotorn på bänken och kika lite men det slutade med att jag rev isär skiten.. Balansaxellagren och drevet var ju rätt så körda!

Lagerbanorna i blocket har klarat sig riktigt bra men däremot är jag rädd att jag måste kassera axeln, eller vad tror ni?

Medan grejerna ändå var isär så tänkte jag att jag kunde tvätta upp lite grejer och rengöra packningsytor och så och det ena ledde till det andra……

Nu kommer ju det där däremot vara tråkigt att skruva tillbak på en sunkig motor så kanske lika bra att plocka lös insug och toppar och putsa och måla lite när man ändå håller på?

Förresten ska oljestickan se ut så här??

september 25, 2012 kl. 15:58 #47963

Tjusigt!

Oljestickan ska se ut sån, förutom 90 graders knäcken 😉

september 25, 2012 kl. 17:49 #47968

Öh, sådär ser inte min sticka ut..?

96 V4 1975 ”Bollen”

september 25, 2012 kl. 20:56 #47976

Blev mer än tänkt även denna kväll… Suck, att man inte har bättre för sig!

Tog lös topparna, rensade blocket helt på yttre detaljer, slipade och målade block, registerkåpa, vattenpump, motorfästen osv.

Hann till och med montera ihop lite grejer men behöver lite packningar och så för att fortsätta. Funtar på att köpa en hel motor (igen!) som är bara att montera in och köra så kan man vässa lite på den jag har.. Hitta kam och större insug, lämna in topparna på lite bearbetning osv..

Har förresten beställt ett Hot-Spark också!

Får se hur det blir! Lägger in lite bilder imorrn om någon nu skulle vara intresserad av att se

september 25, 2012 kl. 21:19 #47979

Heja! Sicket djäkla tempo! :race

september 25, 2012 kl. 21:22 #47980

Inte bara bilarna är levande. Även renoveringar har en tendens att bli organiska. :duck

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 91 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.