Saab 96 V4 1969 Busbruks typ

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1969 Busbruks typ

• Detta ämne har 90 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-01 06:57 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 91 totalt)
  • Författare
    andersson__
    Deltagare

Varför ska du köpa en ny motor?

gyllenberg
    Deltagare
    andersson__ wrote:
    Varför ska du köpa en ny motor?[/quote

Det var vatten i oljan så jag hoppades att det var kondens eller något men märkte nu ikväll att vattnet rann rakt genom kylarn och kom ut genom oljepluggen så den är nog sönderfrusen eller något 🙁

gyllenberg
    Deltagare

Jaja, med den otrevliga tanken på en kass motor pillade jag på med lite annat istället..

Tattarmålade mina fälgar och satt dit snobbringar, tonade bakljusglasen röda, plockade bort kofångaren och svetsade ihop ett x-ljusfäste lite snabbt och kikade lite på bromsljuset.. Har ström till kontakten men får ändå inga bromsljus om jag kortsluter på kabelskorna så nånstans längre bak är det..

Spolningen funkar på spaken tydligen om man drar den åt rätt håll och bromsarna var det då inga fel på utom att dom ligger på en liten stund efter man bromsat men det går nog motionera bort. Fick även liv i kopplingen!

gyllenberg
    Deltagare

Förresten är givaren ovanför bromsljuskontakten till bromsvarningslampan och isåfall går den återställa på något sätt eller hur funkar den? Har ju bromsar och inga läckage så det vore ju trevligt att få den att sluta lysa!

Krister K
    Deltagare

Den sitter vid pedalen, är en pinne som går att trycka tillbaks.

hans h
    Deltagare

Sextiåttorna är snygga!!

gyllenberg
    Deltagare

Börjat på rosten lite grann i väntan på motorbyte, missbedömde rostmängden en aning.. Jaja golv och trösklar är ju inga problem att fixa men det som blir lite krångligt är att på vänstersidan där infästningen till bärarmen är skruvad finns det rost och det är ju lite spännande former där ikring! Någon som vet om det finns repplåt för det?

anderskarlsson
    Deltagare

Så snygg den blev med extraljus! Och röda bakljus smälte snyggt ihop med röd lack :race

Janne Hagnell
    Moderator

@Krister K wrote:

Eller plocka bort… I motsats till moderna system har den ju inget med hydraulsystemet att göra utan indikerar bara när pedalen går för långt ner, och det märker man ju själv.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

gyllenberg
    Deltagare

@AndersKarlsson wrote:

Så snygg den blev med extraljus! Och röda bakljus smälte snyggt ihop med röd lack :race

Tackar tackar!

@Janne Hagnell wrote:

@Krister K wrote:

Eller plocka bort… I motsats till moderna system har den ju inget med hydraulsystemet att göra utan indikerar bara när pedalen går för långt ner, och det märker man ju själv.

Har du så rätt i

Sist jag var och bökade med rosten hann jag inte svetsa något utan bara förbereda för att fixa lite i golv och sparklådan på vänster sida men ikväll blev det lite gjort

Dock lite knepigt att svetsa tunnplåt med den här oxen..

Hittade även en skojig överraskning i skuffen, dock till höger sida men behöver till vänster också.. Någon som har? Även fått nys om en motor nu av en här på forumet, dock lite långt bort bara.

Ganska tacksamt ändå att hålla på med plåt när man har lite trevliga verktyg att tillgå

Dicst
    Deltagare

Plåtbiten för länkarmsinfästningen finns ny i klubbshopen.

gyllenberg
    Deltagare

Tack, hittade den där efter tipset men tur jag inte beställde.

När jag la mig under och började knacka idag där det såg rostigt ut så gick hammarn aldrig igenom utan det slapp bara små rostflagor och några större bitar så jag lyfte baksätet och döm av min förvåning då båda sidor var upplagade inifrån?! Helsvetsat och rostskyddat och stabilt som fan, synd bara att den tidigare mekanikern inte bemödat sig med att kapa bort allt det gamla utan lämnat kvar rätt mycket när han svetsade dit det…

Spenderade istället kvällen med att byta alla avgasupphängningar och svetsa sparklådan klart på högersidan så nu är det bara en liten snutt sparklåda kvar på vänstersidan och 1 hål längst fram i golvet på höger.

Sen mitt i svetsandet vart jag vrålhungrig.. Hade nudlar i bilen men det fanns ingen kastrull på jobbet så vad gör man? Tjaa, nöden kräver ingen lag…

Ska försöka bli helt klar med rosten imorrn och sen ta isär bakbromsarna och kika lite hur allt ser ut.

gyllenberg
    Deltagare

Åkte till verkstan direkt efter jobbet med ambitionen att laga den lilla rost som fanns kvar men jag var helt slut så jag nöjde mig med att bocka till lite plåtar till nästa gång det är svetsdags..

Började pilla med annat istället, fixade bromsljuset som var så enkelt att fel kabel satt på kontakten. Märkte att instrumentbelysningen inte funkade men det var bara strömställaren som var död så jag kopplade förbi den tills jag får tag i en ny original.

Jag har både ström och jord fram till tutan men den/dom är stendöda så jag får skaffa några från skroten, måste även köpa en ny spolarmotor. Den som sitter där snurrar och går men plasten har vittrat sönder så slangfästet har släppt..

Ville få dit framlyktorna men saknade fjädrar så jag rotade fram ett gammalt bakluckelås som slaktades och böjde till 2 fjädrar ur det och fick dit den ena iaf. Visade sig dock att jag lyktorna och kromringarna båda är till vänster så jag fick bara dit ena, får skaffa till högersidan med…

Högerdörren har aldrig gått öppna utifrån så jag tog loss dörrsidan och skruvade lös handtaget och det stod i låst läge och inga nycklar passade så jag vred det till öppet istället, har ju inget värdefullt i bilen så jag tror nog det är lugnt.

Det följde med en ny originalljuddämpare men min bilintresserade kompis som är rörmokare kom med en liten present han tyckte jag skulle sätta dit istället. Får nog bli efter besiktning

Och till slut får jag användning för min i mitt tycke skitfräsiga varningstriangel

Nä sova nu så man orkar upp och jobba imorrn, får se hur mycket man hinner få gjort i helgen!

gyllenberg
    Deltagare

Blev ingen skruvning i helgen, har legat hemma helt död…

Har någon tips på sportiga stolar ur någon äldre bil som passar tidsmässigt i en sån här raketsaab?

Ska förresten lägga upp lite bilder sen på ett vurpollon som en kompis har randat åt mig och ska ligga i hatthyllan.

gyllenberg
    Deltagare

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 91 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng