Saab 96 V4 1969 Busbruks typ
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1969 Busbruks typ
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1969 Busbruks typ
- Detta ämne har 90 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-01 06:57 av vidar.
-
FörfattareInlägg
-
september 3, 2012 at 19:02 #6618
Har sedan länge haft en nästintill pervers dragning till Saab 95 och 96 men har aldrig haft någon förutom en brun 70-talare jag fick som saknade motor, bakvagn och en hel del andra grejor. Den såldes i delar då det inte fanns papper.
Nu har jag däremot varit och kikat på en -69 som jag bestämt mig för att köpa och ägaren var så pass hjälpsam att han skulle köra den till mig på bilsläp, dessutom efter att jag prutat lite, så den kommer på Torsdag.
Någon kanske sett den på annons på blocket? Det enda som står är i princip reservdelsbil/repobjekt.
Iaf så var jag och kikade på den och ägaren som har den nu har bara varit till Ö-vik och rullat upp den på släp sen rullat in den i sitt garage för ett par år sedan och aldrig rört den eller försökt starta den så jag tog med lite olja, soppa, fräscht batteri osv. för att kunna undersöka lite.
Den var som ny invändigt förutom längst upp på ryggstödet bak och all el förutom bromsljus funkade.
Motorn startade efter den fick en sup i förgasaren och en liten skvätt startgas och växlarna verkar gå i som dom ska.
Kopplingen var det ingen vätska i så den tog inte men antar att det bara behöver fyllas och luftas.
Bromsarna har tryck men höger bakhjul verkar gå tungt och handbromsen känns bra och går tillbak.
Fronten är utbytt till äldre med runda lysen och det sitter sportig rallyrem över huven, tyvärr plastskärmar fram.
Den rost jag hittade var lite i sparklådor som måste åtgärdas och högerdörren var riktigt dålig nertill.Planen nu är att så fort som möjligt få den genom besiktningen då jag behöver en bruksbil och min Amazon behöver en hel del kärlek.
Vad det lider ska det väl bli lite rallystuk på den, planerade ändringar är svarta plåtfälgar med diagonaler och snobbringar, 2 st Cibie iode extraljus och sen försöka få tag i taksökare, sportratt och lite annat smått.Diagonaler, snobbringar och extraljus har jag redan men söker efter resten
Bifogar en bild på amazonen, som ni ser är det en hel del jobb kvar på den 😉
Uppdaterar mer med bilder när jag fått hem bilen
september 3, 2012 at 19:49 #47149Kul att ytterligare en V4a kommer ut på vägarna! Tacksamt att polera röda bilar med, ut och gno nu! :race
september 4, 2012 at 20:06 #47198Får ju inte hem bilen förrän Torsdag men kan säga att det kliar redigt i fingrarna! Vart och inhandlat lite smått och gott idag och har lite x-ljus, snobbringar och diverse liggande redan.
Jo amazonen har man gjort några timmar svets och slipning på… Ombyggd grill, taksänkt, förlängda bakskärmar, bytt motor och växellåda till B23A och AW71 med tillhörande kardantunnel osv. osv.. Måste dock få tag i garageplats där den kan stå inne, som det är nu kan jag skruva med den på jobbet men då måste den ut efter varje kväll och jag kan ju tala om att det var rätt bökigt under motorbytes och taksänkningsprocessen!!
september 6, 2012 at 16:25 #47247Så då fick man äntligen pärlan levererad!!
Nu har jag dock ett par frågor:
Röret här som kommer från någonstans under motorn, ska det gå nån slang från det någonstans eller är det bara där för skojs skull?
Knappen med cirkeln, vad är den till och vart sitter tutan?
Vad är dessa spakar till? Antar att den nedre har med frihjulet att göra?
Hittade även den här käcka plåten i skattekvittohållaren
Antar att Herr Bertil hämtade ut Saaben den 11 Oktober -68
Fick även med en hel lunta med gamla papper som jag inte gått igenom ännu..
Det ända jag gjort med bilen är att konstatera att all el förutom bromsljus och vindrutespolare funkar, startat upp den med fräsch soppa(får den dock inte att gå längre stunder om jag inte håller liv i den med gasen) och kikat över lite smågrejor.
Uppdaterar mer när jag börjat jobba på den på riktigt
september 6, 2012 at 16:52 #40706Hej!
Kul att se en röd 96 -68 i en renoveringstråd. Har själv byggt en rallybil av en likadan, nybesiktigad ua för en månad sedan ca. Jag kommer att lägga upp någon bild framöver.Nu till dina frågor: Spaken som sitter bredvid gaspedalen och går ut genom torpeden är frihjulet. Utdragen spak = frihjul ur. Inskjuten spak = frihjul ikopplat.
“Spaken” bredvid hanskfacket går till manövreringen av ett friskluftsspjäll.
Tutan sitter på högra spaken vid ratten som man även reglerar torkarna med. Du drar spaken åt dig för att tuta. Knappen med den runda ringen tror jag är till för extrautrustning.
Vad gäller röret som du försöker beskriva som kommer upp från motorn har jag svårt att förstå vilket du menar.
Lycka till med bilen.
Hälsningar TedEr det dette “røret” du sikter til?
Isåfall tilhører det vxl-lådan og utløserarmen.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidseptember 6, 2012 at 18:47 #47255Tack för svar! Hmm, trodde att vindrutespolningen skulle på på torkarspaken?
Ja Morten Strandmoe, precis det röret! Ska det anslutas någonstans?
september 6, 2012 at 19:20 #47257@Gyllenberg wrote:
Tack för svar! Hmm, trodde att vindrutespolningen skulle på på torkarspaken?
Ja Morten Strandmoe, precis det röret! Ska det anslutas någonstans?
Nej det ska det inte, och det är inget rör! Trevlig v4 du fått tag på!! 🙂
september 7, 2012 at 10:03 #47273Tack för snabba svar, så nu till ännu en fråga; Hur mycket olja går det i en v4?
Ska pula lite med den ikväll och tänkte byta olja och filter och lite annat smått och gott.
september 7, 2012 at 11:16 #47274Tjusg bil! “Röd motor” får en ny innebörd 🙂
Friskluftsspjället brukar jag kalla “AC:n” 🙂september 7, 2012 at 11:28 #47275@saabfredde wrote:
3,3 liter går det i.
Visst är du från Btk ursprungligen?
Tackar för svar!
Jajemen, hur visste du det? Eller rättare sagt vet jag vem du är?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.