SAAB 96 V4 – 1980 ”Jubbe” Renovering

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 V4 – 1980 ”Jubbe” Renovering

• Detta ämne har 124 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-07 14:25 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 125 totalt)
  • Författare
    Bengt Åkesson
    Deltagare

Undrar hur många sådana lådor med pryttlar som står i stugorna runt om i landet. Själv har jag ett par kubikmeter i diverse gömmor…..

Per-Erik
    Deltagare

he he, jo jag vet – man samlar på sig en hel del. Detta var en av tre högar, plus i förmiddags hittade jag några lådor till i ett annat förråd 🙂 Det tar aldrig slut. Ska över dit strax igen o riva, plus kanske vaxa den röda 😀

Per-Erik
    Deltagare

Ja, bilrenoveringar ska väl inte följa de scheman man lagt upp för dem, men detta börjar bli löjligt nu… Bilen är fortfarande på plåtlagning – han har haft svårt att få ”tummen ur”. Förhoppningsvis blir slutresultatet så pass bra att det inte spelar roll. Nu har jag iallafall bokat kärra o dragbil till på fredag, sen ska lite med plockas ur bilen, samt lite hängas på o blästras, småfixas osv… Kanske, kanske, kanske…. Enda fördelen med att det drar ut på tiden är väl att jag jinner samla på mig mer pengar, för pengar går det ju åt, det vet alla som provat på detta, eller hur?!? Jag hoppas på att jag snart kan lägga ut mer än bara text här på sidan – bilder på framsteg är ju roligare att titta på!

Per-Erik
    Deltagare

Nu så börjar det hända lite. Idag har jag hämtat upp den nya karossen till jubben, rostlagad o allt, samt hängt på skärmar, dörrar, huv o baklucka inför transport. Nu ska bilen bo i Höör några månader under tiden den förbereds för lackering. Tyvärr glömde jag kameran i frugans bil, så bilder får vänta… Den är dessutom inte mycket att titta på i dagsläget. Kanske roligare o se när det börjar likna något 🙂

Karl Ask
    Moderator

Skall bli trevligt att se en jubbe som går och är i lite bättre skick än min…
    Den kommer att bli urläcker efter den är färdigt.

Föresten, du vill inte sälja ronalerna? :duck:

Per-Erik
    Deltagare

He he, nä tror inte det – du får leta vidare… Det ska verkligen bli spännande att se hur den växer fram igen… Men mycke jobb är det! Så, ska det bli renovering av din vad det lider eller?

Karl Ask
    Moderator
    Per-Erik wrote:
    Så, ska det bli renovering av din vad det lider eller?

Inte just nu, har några andra projekt som går före. Men i framtiden får det bli en, det är ett måste om den skall överleva, får se vad bes. säger om den.

Per-Erik
    Deltagare

Tja, det var ett litet tag sedan det hände något av intresse, men nu så:

Bilen har blivit flyttad till ett ordentligt garage i Höör (tar ca 30 min hemifrån) – tack till Hansens 95a! De senaste dagarna har jag spenderat på att demontera rutor, alla elkablar samt instrumentbräda. Imorgon tänkte jag ta det sista, som tex innertak, broms- o kopplingscylindrar plus lite mer smått o gott… Kanske börjas det slipas o spacklas infor lackering till helgen… kanske…

Nåväl, här är en liten bild från Höör-transporten – det syns knappt att det ska bli jubbe av detta igen!

hansens 96a
    Deltagare

blod svett o tårar så löser det sig. skämt =)
    har set MYCKET värre bilar som har blivit pärlor

Per-Erik
    Deltagare

Jo, blod och svett lyckades jag iallafall åstadkomma idag… Nu är det mesta urplockat, demonterade huvudcylindrarna för broms o koppling, samt allt tillhörande dem idag, samt lite annat smått o gott, typ innertak, tank m.m. m.m. Så, nu så ska det tvättas o besiktas innan karosseriarbetet tar vid :-p

Lustgasen
    Moderator

Hej Per-Erik! Hur går det med regnbågs bilen ? 🙂 Några nyheter? .

Ha det bra !

Anton

Saab 900 TurboS Cabriolet -91

Sekreterare i Svenska Saabklubben

Per-Erik
    Deltagare

Jodå, det går framåt. Jag Har fått det mesta av bilen transporterat ner till Höör och jag och Anders (hansens 95a) håller på med den för fullt, eller iallafall så mycket två ”medelålders” heltidsarbetande familjefäder orkar… Igårkvälll var vi där till framemot 21-tiden och spacklade, slipade osv (mest Anders). Jag har fått upp lite hyllor och börjat sordera lite bland alla nya delar jag köpt på mig de senaste åren, samt allt gammalt som jag plockat av… Lite bilder på garaget mm.

Hyllor:

Delar:

Motorn i väntan på genomgång:

Hansen på väg hemåt:

Bengt Åkesson
    Deltagare

Du var iaktagen när du körde hem, Hansen. Försvaret har ögonen på dig! 😀

/B

hansens 96a
    Deltagare

😀 mmmmm ser det värsta spion bilden där 😀

Bengt Åkesson
    Deltagare

Ja men det var på ett annat ställe som en kollega såg dig…… Bilden är inte min.

/B

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 125 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng