SAAB 96 V4 – 1980 ”Jubbe” Renovering

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 V4 – 1980 ”Jubbe” Renovering

Detta ämne innehåller 124 svar, har 27 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-09-07 14:25.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 125 totalt)
  • Författare

Per-Erik
    Deltagare

Jag har ägt denna jubbe några år och funderat på att påbörjat renoveringen ett par gånger, men det har inte blivit något av, men nu så är det full fart på det. Jag håller på med demontering inför plåtarbetet som ska igång nästa vecka. Lackerare är redan kontaktad o han kommer på ”studiebesök” imorgon kväll… Här är en liten bild på nuvarande skick – kommer fler allt eftersom…

Molte
    Deltagare

Där har vi den ju 🙂
    Ska bli trevligt att följa ditt projekt.
    Snart får vi ännu en blank v4 i Åstorp. Finns ju en del andra här som glider runt.

MVH Magnus

- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Per-Erik
    Deltagare

Tjenare Magnus!

Går ”bruningen” bra med nya däck på? Hoppas fortfarande på att få se den lite mer LIVE! Vi hörs!!

Per-Erik

lsoderlund
    Deltagare

Riktigt kul att se ännu en jubbe få tillbaka livsgnistan.. Ska bli kul att följa projekttråden..

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Molte
    Deltagare

Jo den bruna går bra. Ska bara få bukt på mitt problem med avgasröret som har en tendens att glida mot bakhjulet i vänstersvängar. Ska fixa de.
    Denna helgen har jag inte tid att träffas men nästa vecka är jag helt ledig.(påsklov)

När tror du att jubben kommer stå klar. Ska bli kul att få sen en renoverad v4 sen någon gång 🙂

MVH

- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Per-Erik
    Deltagare

Mitt mål är att ha bilen ”färdig” under sommaren, o kanske hinna på någon träff… kanske ett ouppnåeligt mål, men man ska ju sikta mot stjärnorna, eller hur? Det hänger mest på tid, med heltidsarbete o fyra (!) barn så är det mycket annat som kräver uppmärksamhet. Jag har dock blivit begåvad med en mycket förstående fru, som också vill att bilen ska bli färdig… och så håller jag redan på att fundera över nästa projekt 🙂

Jag tog ett gäng bilder igår kväll, men har inte hunnit få in dem på datorn än – skickar ut dem ikväll istället – ha´re bra!

Ser ju ut som att du kommer att ha att göra mestadels av tiden men jag håller tummarna, de e bra att låta tankarna glida runt lite bland projekten annars slutar det med att man bara jobbar för att man måste och inte för att man vill,

De kommer verkligen bli en snygg bil när den är klar, hade en sån som första bil och vill gärna ha en igen!
    Är det strikt original som gäller eller ska du piffa till det något?

Per-Erik
    Deltagare

jag tänker köra så original jag kan, förutom att det blir rostfritt avgassytem o 165 däck…

tyvärr har jag inte hunnit med att ordna bilderna idag…blev lite sent på jobbet plus att lackerarens studiebesök tog en liten stund. Jag har lite bakgrunds info o så på bilen:

Jag är tredje ägaren på den. Förste ägaren, Anders i Lund, köpte bilen den 24:e januari 1980. Han körde den framtills 1992 då hans brorsdotter, Kantorn Astrid i Kvidinge, köpte bilen… Den kördes flitigt av hennes man, men när han gick bort blev bilen stående. Jag fick höra talas om den via vår plåtslagare o köpte bilen i maj 2003.

Med i bilen fanns servicebok o besiktningsprotokoll från bilens begynnelse. Tyvärr hade jag inbrott i den förra sommaren då den tillfälligt befann sig i Helsingborg. Någon idiot bröt sönder låset (dörren var inte ens låst) på passagerar sidan och tog det enda av värde i bilen… de nämnda papperen 🙁 Nåväl… Enligt papperen har den bara gått ca 8500 mil. Det kan man inte tro när mantittar på den bortrostade karossen, men när man tittar på den perfekta inredningen samt kollar motorn så ser det helt rätt ut – ett fynd!

Den har nummer 96806002729

Per-Erik
    Deltagare

ok, lite mekarbilder… Allt ska väck! Den står ute nu i veckan, i väntan på att plåtis ska ta den – hoppas det inte regnar för mycket. Intill skymtas donatorbilen – bra med friska plåtbitar att ta av, eller hur 😉

emul
    Moderator

Ser ut som om du har lite plåtjobb kvar 😉

Blir donatorbilen nästa projekt sen eller? =P

Per-Erik
    Deltagare

nja, den blir nog bara skrot kvar av tyvärr… nästa blir nog en 1968 med V4:a motor…. om jag kan hitta en lämplig en att börja med. Vill ha en grå en så småningom…

Jo, plåtjobb finns en hel del kvar av. Jag ska in med den till ”min” plåtslagare nästa vecka, så ska han ha den en månad eller två, så får vi väl se hur det går….

emul
    Moderator

Per-Erik
    Deltagare

Tack för tipsandet, jag såg den på blocket igår, och den verkar vara precis vad jag vill ha… Frugan tvingar mig nog att bo ute i bilen om jag köper på mig fler just nu 🙂 Får väl se om man kan komma på en bra lösning…

Per-Erik
    Deltagare

Lite uppdatering på Jubbe renoveringen:
    Jag gör inte så mycket på den själv just nu, men det står inte helt stilla. Donatorkarossen står hos plåtis, o han håller på o kapar som bäst. Ska använda i princip hela golvet på den eftersom orginalgolvet är rejält murket. Eftersom jag inte är någon hejare på att svetsa o få det snyggt (mer att jag kan knåpa ihop o få den igenom besiktning) så ville jag att ett proffs skulle göra allt svetsarbete på Jubben. Förhoppningsvis blir han färdig med detta under maj månad. Jag har bokat in lackeraren preliminärt under juni, o planen var att få hem allt färdigt till början av juli (semestern börjar då…) så man har lite tid att skruva ihop bilen. Så vet man ju hur det kan gå med stora planer, men man kan ju drömma iallafall!

Under tiden allt detta pågår tänkte jag serva o fräsha upp motorn, se till att jag har alla delar färdigt för montering, tvätta mattorna till golvet, köpa stripes, dekaler m.m. skaffa nya däck till ronalfälgarna, blästra o lacka bakaxel, framvagnskomponenter… finns mycket att göra… *suck*

Per-Erik
    Deltagare

här kommer ytterligare en liten update:

Jag har spenderat kvällen med att sortera igenom berget av delar, nya som gamla, och lagt i lådor med tydliga märkningar… Har tagit hem lite tyg detaljer, typ verktygspåsarna, o lagt dem i tvätten… jag o plåt mannen bestämde oss för att använda i princip hela karossen från donatorbilen och bara flytta över det nödvändigaste – för att spara tid plus att det blir en bättre bil på det viset – alla nödvändiga plåtbitar flyttas över, samt att jag kommer att använda huv o baklucka från originalet. Man kan väl tycka vad man vill om det förfarandet, men men… Jag får hem karossen till veckan 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 125 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng