Saab 96 v4 ´75b
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 ´75b
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 ´75b
- Detta ämne har 182 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2016-02-02 22:39 av Krister K.
-
FörfattareInlägg
-
Tack allihopa för era vänliga ord! 🙂
@patlon00
Spies Hecker står det på burkarna. Härdaren ligger i en separat blåsa i botten på burken som man punkterar. Sen skakar man burken för att blanda, å sen är det bara att måla. Med lite känsla för feeling kan man få riktigt bra yta.Nåväl, bilen ville inte ned till Trollhättan. Eller, ägaren borde kanske läst på lite om motorteknik innan han slängde ihop motorn… 🙂
Hade problem med varmgång, det blåste storm, och med husvagnen bakom gick det TUNGT. Plockade ur termostaten i Örebro, men den gick varm ändå trots det större kylet.
Det var bara att ställa av vagnen på en mack nedanför Örebro, full fart hemåt och byta till 9-5an. Inga problem med varmgång på vägen hem utom när jag frihjulade längre sträckor.Väl hemma efter Saabfestivalen så revs motorn, och jag fick besök av en gammal Saabmek som höll på att tappa hakan när han såg mina orörda förbränningsrum… “Har du kollat ditt kompressionsförhållande?” undrade han.
“Nej, men det är nog högt och fint.” tyckte jag.Om ni orkar räkna: (1788/4+35)/35
Han var förvånad att kolvarna var oskadda, och det är jag med nu när man vet lite mer.
Nu sitter det en stdmotor i så länge medans jag skapar lite mer utrymme i förbränningsrummen. 🙂
Attachments:
juni 22, 2015 at 19:05 #375906Ursäkta att jag är lite trög men vad var felet? För hög komp?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”@Janne-Hagnell: Kompressionsförhållandet är för högt. Har inte räknat med toppackningen i uträkningen dock, så resultatet 13.77:1 stämmer inte riktigt, men kan inte vara allt för långt borta?
juni 23, 2015 at 09:10 #375932Du får tanka e85 istället 😉 Vilka kolvar körde du med? Mina vänder 1mm under blockkanten så jag borde inte få några problem tror jag.
@jesperlann: Jag kör med överdim kolvar till Fords 2liters Pintomotor, 92.3mm. Vänder en knapp tiondel ovan blocket.
Oj, här var det ett tag sen man uppdaterade… 🙂
@sonettlll ; Har tagit upp förbränningsrummen, kommer hamna mellan 10-10.5:1, lite på säkra sidan.Vi var till Eskilstuna helgen som var:
Går fint att dra med stdmotor! 🙂
Åsså lite helt omotiverade bilder… 😉
Attachments:
augusti 28, 2015 at 19:17 #378678En Saabbild är aldrig omotiverad!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Nu var det ett tag sen man uppdaterade igen…
Har börjat kika på den trimmade motorn igen. Topparna ska iväg på planing, och volymen i förbränningsrummen finjusteras. Kamaxeln ska bytas till en ny 7.6 som är lite snällare i karaktären än den UA12 som sitter i nu. Har köpt nya 81g lyftare som ska ersätta std lyftarna jag kört med.Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.