Saab 96 v4 ´75b

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 v4 ´75b

  • Detta ämne har 182 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2016-02-02 22:39 av .
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 183 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #374895
    kg70
    Deltagare

    Tänk så tacksamma dessa bilar är att få till ett busigt rallystuk på!

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #374900
    patlon00
    Deltagare

    Ser kanon fint ut…vilken firma/fabrikat på 2k sprayen är det du använder?

    #374923
    krister k
    Deltagare

    Tack allihopa för era vänliga ord! 🙂

    @patlon00
    Spies Hecker står det på burkarna. Härdaren ligger i en separat blåsa i botten på burken som man punkterar. Sen skakar man burken för att blanda, å sen är det bara att måla. Med lite känsla för feeling kan man få riktigt bra yta.

    #375900
    krister k
    Deltagare

    Nåväl, bilen ville inte ned till Trollhättan. Eller, ägaren borde kanske läst på lite om motorteknik innan han slängde ihop motorn… 🙂
    Hade problem med varmgång, det blåste storm, och med husvagnen bakom gick det TUNGT. Plockade ur termostaten i Örebro, men den gick varm ändå trots det större kylet.
    Det var bara att ställa av vagnen på en mack nedanför Örebro, full fart hemåt och byta till 9-5an. Inga problem med varmgång på vägen hem utom när jag frihjulade längre sträckor.

    Väl hemma efter Saabfestivalen så revs motorn, och jag fick besök av en gammal Saabmek som höll på att tappa hakan när han såg mina orörda förbränningsrum… ”Har du kollat ditt kompressionsförhållande?” undrade han.
    ”Nej, men det är nog högt och fint.” tyckte jag.

    Om ni orkar räkna: (1788/4+35)/35

    Han var förvånad att kolvarna var oskadda, och det är jag med nu när man vet lite mer.

    Nu sitter det en stdmotor i så länge medans jag skapar lite mer utrymme i förbränningsrummen. 🙂

    20150608_205559

    20150613_103620

    Bilagor:
    #375906
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ursäkta att jag är lite trög men vad var felet? För hög komp?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #375912
    krister k
    Deltagare

    @Janne-Hagnell: Kompressionsförhållandet är för högt. Har inte räknat med toppackningen i uträkningen dock, så resultatet 13.77:1 stämmer inte riktigt, men kan inte vara allt för långt borta?

    #375932
    jesperlann
    Deltagare

    Du får tanka e85 istället 😉 Vilka kolvar körde du med? Mina vänder 1mm under blockkanten så jag borde inte få några problem tror jag.

    #375933
    krister k
    Deltagare

    @jesperlann: Jag kör med överdim kolvar till Fords 2liters Pintomotor, 92.3mm. Vänder en knapp tiondel ovan blocket.

    #375975
    sonettlll
    Deltagare

    du har räknat rätt, men toppackningens tjocklek är viktig, en mm packning ger 6,5 cc.
    då får du cirka 11,9 – 1 i komp, för högt men ingen katastrof,
    fila förbränningsrummen max 5 cc, ger ca 10,7 -1 vilket bör fungera.
    Med vänlig hälsning mats

    #378632
    krister k
    Deltagare

    Oj, här var det ett tag sen man uppdaterade… 🙂

    @sonettlll ; Har tagit upp förbränningsrummen, kommer hamna mellan 10-10.5:1, lite på säkra sidan.

    Vi var till Eskilstuna helgen som var:

    IMG_20150822_102128

    Går fint att dra med stdmotor! 🙂

    Åsså lite helt omotiverade bilder… 😉

    20150808_165243

    20150808_164732

    20150808_165121

    Bilagor:
    #378677
    patlon00
    Deltagare

    Härligt ekipage. ….

    #378678
    Janne Hagnell
    Moderator

    En Saabbild är aldrig omotiverad!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #378736
    sonettlll
    Deltagare

    Skönt att se att du får ordning på motorn.
    Jag gillar stilen på din bil, kan det bero på att jag saknar BYH, inköpt 1974.

    Bilagor:
    #379104
    solveslamsug
    Deltagare

    Din bil är riktigt jäkla snygg!!!

    #381055
    krister k
    Deltagare

    Nu var det ett tag sen man uppdaterade igen…
    Har börjat kika på den trimmade motorn igen. Topparna ska iväg på planing, och volymen i förbränningsrummen finjusteras. Kamaxeln ska bytas till en ny 7.6 som är lite snällare i karaktären än den UA12 som sitter i nu. Har köpt nya 81g lyftare som ska ersätta std lyftarna jag kört med.

    20151009_164903

    20151012_205209

    20151027_185859

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 183 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng