Saab 96 v4 ´75b

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 ´75b

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 ´75b

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 183 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 2, 2015 at 17:50 #374895

      Tänk så tacksamma dessa bilar är att få till ett busigt rallystuk på!

      K-G

      Saab 99 1969, 1970
      Saab 90 1985
      Saab 9000 Aero 1996
      Opel Manta A 1972

        juni 2, 2015 at 20:58 #374900

        Ser kanon fint ut…vilken firma/fabrikat på 2k sprayen är det du använder?

          juni 3, 2015 at 00:09 #374923

          Tack allihopa för era vänliga ord! 🙂


          @patlon00

          Spies Hecker står det på burkarna. Härdaren ligger i en separat blåsa i botten på burken som man punkterar. Sen skakar man burken för att blanda, å sen är det bara att måla. Med lite känsla för feeling kan man få riktigt bra yta.

            juni 22, 2015 at 18:59 #375900

            Nåväl, bilen ville inte ned till Trollhättan. Eller, ägaren borde kanske läst på lite om motorteknik innan han slängde ihop motorn… 🙂
            Hade problem med varmgång, det blåste storm, och med husvagnen bakom gick det TUNGT. Plockade ur termostaten i Örebro, men den gick varm ändå trots det större kylet.
            Det var bara att ställa av vagnen på en mack nedanför Örebro, full fart hemåt och byta till 9-5an. Inga problem med varmgång på vägen hem utom när jag frihjulade längre sträckor.

            Väl hemma efter Saabfestivalen så revs motorn, och jag fick besök av en gammal Saabmek som höll på att tappa hakan när han såg mina orörda förbränningsrum… “Har du kollat ditt kompressionsförhållande?” undrade han.
            “Nej, men det är nog högt och fint.” tyckte jag.

            Om ni orkar räkna: (1788/4+35)/35

            Han var förvånad att kolvarna var oskadda, och det är jag med nu när man vet lite mer.

            Nu sitter det en stdmotor i så länge medans jag skapar lite mer utrymme i förbränningsrummen. 🙂

            Topparna. Har nog varit hett här...

            Stdmotor isatt.

              juni 22, 2015 at 19:05 #375906

              Ursäkta att jag är lite trög men vad var felet? För hög komp?

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                juni 22, 2015 at 19:27 #375912

                @Janne-Hagnell: Kompressionsförhållandet är för högt. Har inte räknat med toppackningen i uträkningen dock, så resultatet 13.77:1 stämmer inte riktigt, men kan inte vara allt för långt borta?

                  juni 23, 2015 at 09:10 #375932

                  Du får tanka e85 istället 😉 Vilka kolvar körde du med? Mina vänder 1mm under blockkanten så jag borde inte få några problem tror jag.

                    juni 23, 2015 at 09:28 #375933

                    @jesperlann: Jag kör med överdim kolvar till Fords 2liters Pintomotor, 92.3mm. Vänder en knapp tiondel ovan blocket.

                      juni 24, 2015 at 12:32 #375975

                      du har räknat rätt, men toppackningens tjocklek är viktig, en mm packning ger 6,5 cc.
                      då får du cirka 11,9 – 1 i komp, för högt men ingen katastrof,
                      fila förbränningsrummen max 5 cc, ger ca 10,7 -1 vilket bör fungera.
                      Med vänlig hälsning mats

                        augusti 27, 2015 at 22:17 #378632

                        Oj, här var det ett tag sen man uppdaterade… 🙂


                        @sonettlll
                        ; Har tagit upp förbränningsrummen, kommer hamna mellan 10-10.5:1, lite på säkra sidan.

                        Vi var till Eskilstuna helgen som var:

                        IMG_20150822_102128

                        Går fint att dra med stdmotor! 🙂

                        Åsså lite helt omotiverade bilder… 😉

                        20150808_165243

                        20150808_164732

                        20150808_165121

                          augusti 28, 2015 at 19:08 #378677

                          Härligt ekipage. ….

                            augusti 28, 2015 at 19:17 #378678

                            En Saabbild är aldrig omotiverad!

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              augusti 29, 2015 at 09:06 #378736

                              Skönt att se att du får ordning på motorn.
                              Jag gillar stilen på din bil, kan det bero på att jag saknar BYH, inköpt 1974.

                                september 5, 2015 at 12:48 #379104

                                Din bil är riktigt jäkla snygg!!!

                                  oktober 27, 2015 at 20:37 #381055

                                  Nu var det ett tag sen man uppdaterade igen…
                                  Har börjat kika på den trimmade motorn igen. Topparna ska iväg på planing, och volymen i förbränningsrummen finjusteras. Kamaxeln ska bytas till en ny 7.6 som är lite snällare i karaktären än den UA12 som sitter i nu. Har köpt nya 81g lyftare som ska ersätta std lyftarna jag kört med.

                                  Nya toppackningar från Sweedspeed.

                                  Ny 7.6 kamaxel.

                                  Std v4 lyftare vs Ford v8

                                Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 183 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.