Saab 96 V4 ´79 "Evert"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 ´79 "Evert"

  • Detta ämne har 97 svar, 29 deltagare, och uppdaterades senast 2016-09-27 13:14 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 98 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #54760
    lsoderlund
    Deltagare

    Lådan låter förvisso mest på 3:ans växel.
    Ny låda är i alla fall införskaffad. Bara att beställa packningar och urtrampningslager och montera dessa.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #54824
    lsoderlund
    Deltagare

    Då var växellådan hemma i garaget! Tänkte passa på och byta packboxarna på denna låda också, när jag ändå har den vid sidan om. Nytt urtrampningslager är också beställt.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #54825
    Per-Erik
    Deltagare

    Jo, packbox e bra!

    #52639
    lsoderlund
    Deltagare

    Blev sig visst en liten upprepning.

    Tänkte även byta olja i den ”nya” lådan, men kan inte finna quakerstates växellådsolja någonstans numera, någon som har ett förslag på vad jag kan hälla i istället?

    Bilen har tidigare även fått sig en redig polering, och vaxning.
    Tycker faktiskt att resultatet blev helt ok!

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #54890
    moffa
    Deltagare

    Hejsan!
    Jag använder Castrol Manuel 80w Ep olja
    Har inte haft något problem med den.
    Mekonomen har den.

    #52674
    lsoderlund
    Deltagare

    Tackar, blir till att inhandla den oljan när jag får tillfälle.

    Blev en liten video idag på bilen, tror det börjar bli dags att ställa ventilerna. Eller vad tror ni som kan V4motorn?

    Länkar till youtube där jag lagt upp filmen.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #52712
    William
    Deltagare

    Stort ventilspel hör man tydligt när man kör, som klapprande. Men aldrig fel att justera det med jämna mellanrum, för det kan ju vara för litet också. Verkstadshandboken är bra att ha för att se hur motorn ska vara vriden för att ventilerna ska vara avlastade, för att kunna justera dem.

    Kolla också att vacuumförställningen på fördelaren funkar å inte har kärvat fast, eller att vacuumslangen är trasig eller så. Hade själv problem med den förra sommaren innan jag fattade vad som var fel. När tändningen inte dras tillbaka på tomgång så fortsätter nämligen förbränningen ut i avgasröret och man får ”pingande” ljudligt motorljud lite liknande ventilklapprande. 🙂

    Hur har det gått me lådan förresten?, gick det bra att byta?

    Om det är nån tröst så är min 11 000milare inne på sin tredje låda :ID

    #54979
    lsoderlund
    Deltagare

    Har tyvärr ej hunnit byta lådan än, och tur är väl det, har nämligen inte hunnit få alla delar jag behöver, dock är nu packboxarna bytta. Nytt urtrampningslager kommer idag så även det kommer att bytas.

    Ren och fin tomgång har jag, dock är det nog kanske läge att se över vacumslangarna då jag redan bytt en av dem pga torrsprickor.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #55121
    lsoderlund
    Deltagare

    Idag besiktigades ”Evert” med ett blankt papper.

    Det som behövs i dagsläget är en riktig tändinställning, justera ventilerna samt lite småjusteringar, sedan är bilen redo att möta vägen i två år framåt.

    Någon som har lust att hjälpa mig med att göra en tändinställning och justera ventilerna mot en symbolisk summa eller mot några öl?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #55136
    lucasaxman
    Deltagare

    Hej! Hallå !!
    Jag har vart med om att få nya ljud efter att ha haft lådan ur,
    På senare V4or ligger de ju ett bleck eller järnprofil bakom växellådsfästet, om man får det på sniskan på nått visst vis så fortplantar sig ljudet genom torpeden o in i bilen , kan bli värsta lagersången, som sagt har varit med om det själv, nämnde problemet för farsan som genast frågade” har du järnbiten bakom lådan kvar vrid den rätt eller skicka den i skrothögen, sagt o gjort jag släppte på bulten på lådan vred blecket horisontalt o drog åt.

    Vipps så var ljudet borta !

    Kan ju vara värt att testa innan massa skruvande….

    / Lucas

    #55140
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ah! Bra att känna till! :AP

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #52890
    lsoderlund
    Deltagare

    @LucasAxman wrote:

    Hej! Hallå !!
    Jag har vart med om att få nya ljud efter att ha haft lådan ur,
    På senare V4or ligger de ju ett bleck eller järnprofil bakom växellådsfästet, om man får det på sniskan på nått visst vis så fortplantar sig ljudet genom torpeden o in i bilen , kan bli värsta lagersången, som sagt har varit med om det själv, nämnde problemet för farsan som genast frågade” har du järnbiten bakom lådan kvar vrid den rätt eller skicka den i skrothögen, sagt o gjort jag släppte på bulten på lådan vred blecket horisontalt o drog åt.

    Vipps så var ljudet borta !

    Kan ju vara värt att testa innan massa skruvande….

    / Lucas

    Tack för infon, skall kontrollera detta så fort jag får tid.

    Behöver dock hjälp av någon som kan göra tändinställningar på just V4:or, så om någon i stockholmsområdet kan tänka sig göra detta för en symbolisk summa eller mot några öl, så hör gärna av er.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #55243
    lsoderlund
    Deltagare

    Passade på att byta luftfilter på bilen under morgonen. Skäms nästan för att jag har dragit på filterbytet så pass läge. Bilden säger väl allt. :duck

    Monterade även tillbaka torkararmarna som fått lite färg, nya torkarblad blev det också.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #55251
    saabfredde
    Deltagare

    Det är en mycket fin bil du har!

    Börja med att justera ventilerna, sen kollar du kamvinkeln (ska alltid göras före tändjustering) och sen justerar du tändningen.

    Om du monterar nya brytarspetsar i samma veva som du justerar ventilerna kan du ställa brytaravståndet med ett bladmått och sen tändningen med en provlampa.

    Det bästa är att ha ett mätinstrument till kamvinkeln och en stroboskoplampa till tändningen, då vet du exakta värden.

    Fredrik

    #55268
    Per-Erik
    Deltagare

    …hur mäter man kamvinkeln?

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 98 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng