Saab 96 V4 ´79 "Evert"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 ´79 "Evert"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 ´79 "Evert"
- Detta ämne har 97 svar, 29 deltagare, och uppdaterades senast 2016-09-27 13:14 av Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
september 6, 2012 at 19:25 #47259
Nu hängde jag inte med riktigt. Du menar svetsa i handgranaten där nållagrens koppar går emot?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”september 7, 2012 at 17:29 #47283Åh vad ni är jobbiga med era uppfunna namn på delar. “Handgranaten” skall det vara den inre drivknuten det? Jan Östberg Söderköping har renoverat den inre drivknuten hur många som helst och man köpte dem när det blev allt för slitet. Där kopparna ligger blir det alltid slitet förr eller senare. Han dela på knuten och svetsade i förslitningen och slipade till det och vred ett kvartsvarv på det yttre höljet och allt var som nytt igen. Inget konstigt med det, fungerade det då skall det väl gå 2012 med. Ove
september 7, 2012 at 20:25 #47289@ploghultarn wrote:
Åh vad ni är jobbiga med era uppfunna namn på delar. “Handgranaten” skall det vara den inre drivknuten det? Jan Östberg Söderköping har renoverat den inre drivknuten hur många som helst och man köpte dem när det blev allt för slitet. Där kopparna ligger blir det alltid slitet förr eller senare. Han dela på knuten och svetsade i förslitningen och slipade till det och vred ett kvartsvarv på det yttre höljet och allt var som nytt igen. Inget konstigt med det, fungerade det då skall det väl gå 2012 med. Ove
Jag ifrågasatte det inte, jag bara undrade.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”september 7, 2012 at 21:01 #47293Och svaret är att knutarna kan renoveras genom att svetsa i förslitningar.
september 10, 2012 at 14:28 #47364Är det renovering som gäller när man skall ha “handgranaterna” i skick eller finns det någon som säljer nya också? har renovering av växellåda på gång själv och där är handgranaterna väldigt nötta så skulle vara roligt att veta 🙂
januari 4, 2013 at 17:10 #50845Nu har det väl inte hänt speciellet mycket sedan senast! Bilen står fortfarande utan fungerande höger bromsok, front och huv ligger vid sidan om bilen!
I ärlighetens namn har jag haft fullt upp, massor med jobb! Men blir till att beställa två bromsok! Är väl lika bra att beställa nya bromsslangar och skivor när man ändå är igång? bör man passa på att byta hjullager också?Sen kommer krutet läggas på att fixa 99:an!
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
januari 6, 2013 at 09:16 #50896Apropå kolven i oket…
Om den inte vill in med normalt våld ska man kanske ta ur den och kolla vad det är som tar emot annars kan man få en broms som ligger på mer eller mindre hela tiden. Det kan tex vara lite rost eller bara skit som håller emot. Är man bara försiktig och noggrann med att ha allt rent när man återmoterar brukar det fungera bra.januari 30, 2013 at 12:41 #51834Slog på stort och beställde två nya bromsok! De befintliga som sitter på är ju faktiskt 34 år gamla :read , så man kan kanske ha överseende med att de kanske bör bytas!
Det blev inte heller så farligt dyrt 2400:- för bägge främre oken, nya bromsslagnar blir det också, för även dem är 34 år gamla! :raceSkall jag var helt ärlig så kommer jag faktiskt inte ihåg konditionen på mina bromsskivor, men om jag inte missminner mig så såg det helt ok ut när jag var där och rotade senast! :ID
Passade även på att köpa mig ett bar bromsbackar till trummorna, men tror inte jag orkar ge mig på att byta dem nu! De tar ju som de skall och har inte några problem med dem. :read
Lär väl bli till att börja riva idag! :wrench
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
februari 11, 2013 at 16:25 #52223Börjar bli lite småtrött på bilen om jag skall vara helt ärlig!
Får verkligen inte loss bromsoken! De sitter som fastsvetsade!!! :bh Någon som har ett bra tips på hur man skall gå tillväga? Gärna då hur jag får loss bromsslangaran, som verkar vara indränkta i tectyl! :sad
Fattar inte varför allt skall sitta som berget!!! :ID
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
februari 11, 2013 at 18:59 #52227Har du fått loss bultarna kan du prova släggan 🙂
Slangarna kanske är lättare att lossa i andra änden?Se till att låsplåten som sitter och håller bultarna är ordentligt nerknackad, så att inte ett hörn där sitter och jäklas… Sen är det lättast att bonka på en hylsa, på med ett fast skaft och ett långt rör, så brukar det släppa. Slangen kan du ju klippa av, och samma där sen, på med en hylsa så får du bra grepp. Den änden av slangen som sitter inåt mot bilen, i hjulhuset, kan vara ett elände att få loss. En 14 nyckel på insidan som mothåll, massor med rostlösare och tur… Annars blir det att byta bromsrören fram också, inte svårt, det är ganska korta bitar…
februari 21, 2013 at 10:22 #52614Bromsoken är så gott som loss!
Problem nummer två, är det där med bromsslangarna! Hur skall man få bort dem? Har tyvärr ej tillgång till verkstadshandboken! Så vore ytterst tacksam för en mindre guide i detta!Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Börja med att använda tumverktyg så går det mycket lättare. Använd dessutom bra verktyg som är anpassade för ändamålet så går det ännu lättare.
Jag brukar klippa av bromsslangen så att man kommer åt bättre.
Men konstruktionen utav fastsättandet av bromsslangen har fått mig att svära många gånger!
/Fredrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.