Saab 96 V4 ´79 "Evert"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 ´79 "Evert"

Detta ämne innehåller 97 svar, har 29 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-09-27 13:14.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 98 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6002

    lsoderlund
    Deltagare

    Har lite problem med min Saab V4.

    Under vintern har jag märkt att den har börjat läcka lite olja från växellådan. Antar att det är packboxarna, och då dem vid varje drivaxel.
    Hur som helst skall motorn ur, det gäller bara att finna tid. När man ändå bytre packboxarna vid drivaxlarna bör man byta den ingående?

    Till det tråkiga, har jag märkt att även kylare och kylslangar börjar bli dåliga och min tanke är väl att byta dessa när jag ändå tar ut motorn. Men vart kan jag finna kylslangar till min V4 (Svart motor ´79), samt om någon vet om det går att få tag i nya kylare, eller är det renovering som gäller?
    Vore tacksam för svar.

    Bifogar en bild på ”vraket”

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #44979

    lsoderlund
    Deltagare

    Bumpar tråden!

    Packboxar, vart finner jag dessa till växellådan.
    Kylslangar, vart finner man dem?
    Kylare, finns de nya, om inte vart kan man renovera, och vad kostar det mellan tummen och pekfingret?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #44981

    phermansson
    Deltagare

    Kylslangar kan du till stor del använda standardslang. Annars finns ”Silicone hoses” att köpa från utlandet.
    Packboxar borde också gå att köpa efter mått?

    #42422

    Morten S.
    Moderator

    Veteranshop har p-boxer http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=10163&grp=379775

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #44984

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Läste i en annan tråd att det kan vara ide att byta inre drivaxlar, ”handgranaterna”, om man har problem med vibrationer vid gaspådrag. Dessa kan då vara slitna så mellanaxelns ”T” glappar i dem. :h

    #44997

    John Ahlberg
    Deltagare

    Beträffande slitna handgranater, är det normalt med lättare vibrationer under pådrag då fjädringen samtidigt får jobba eller tyder detta på att mina inre knutar börjar tröttna? Det stör mig inte i någon betydande grad men då jag funderar på ”höjdjustering” av framvagnen på en annan V4 vill jag inte riskera att ändrat ”viloläge” på drivaxlarna resulterar i ständiga vibrationer.

    Mitt antagande är att vibrationer bara kan undvikas helt då drivaxlarna är helt horisontella eftersom de inre knutarna ger hastighetsvariationer då axlarna vinklas.

    #45209

    saab v4-ever
    Deltagare

    Beträffande kylslangar är det vanligt att den övre vid termostaten och den u-formade vid pumpen blir mycket uppsvällda och till slut springer de läck vid slangklämmorna. Prioritera dessa två. För de korta raka kan du använda universalslang, se bara till att det blir rätt längd. Det kan ibalnd var svårt att få loss slangarna från rören men en liten kofot brukar funka. Om du inte köper från Peja kan du hålla koll på marknader, de brukar dyka upp där.

    Beträffande inre drivknutar så kan det funka att skifta de inre åt eftersom man då får två nya slitytor.

    Renovera kylaren så får du provtryckningen på köpet.

    //Harald

    #45870

    lsoderlund
    Deltagare

    Då var packboxarna bytta, har inga problem med vibrationer i varken motor eller låda.

    Ikväll skall motorn in i bilen igen, återstår väl bara att sätta ihop motor och låda innan de ska in i bilen.

    Problem nummer två skapade jag nog själv, skulle byta belägg, men på ena sida så går inte kolven in i oket som den skall. Ngra förslaga på vad man kan göra för att få in kolven? :wrench

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #45873

    phermansson
    Deltagare

    Provat med den stora rörtången? Funkar alltid.

    #45877

    Per-Erik
    Deltagare

    Annars brukar jag använda ett plattjärn, 30-40 cm långt, sätta in det mellan kolv och skiva och bända lite försiktigt. Det brukar räcka med måttlig, jämn kraft, så kryper kolven snällt in som den ska…

    #45502

    lsoderlund
    Deltagare

    Har provat detta, och utan resultat.

    Det lutar faktiskt åt två nya ok :sad

    Men det får bli senare, har just nu inte tid att göra ngt alls, förmycket annat som slukar tid just nu! Kan ju även vara bra att spara ngt inför vinterns mörker och rusk!

    Sen blir det till att ta tag i 99:an!!! :weld2 :wrench

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #47213

    mats a
    Deltagare

    Hamnar kolven det minst snett nyper den. Sätt kolv och cylinder i skruvstädet och vrid ihop dem försiktigt.

    #47215

    phermansson
    Deltagare

    Jo det är fördelen med stora rörtången. Ställer man in den rätt så pressar den på båda sidor av kolven samtidigt. Det gäller att tryckytan är parallell med kolv”ytan”.

    #47216

    soulmannen
    Deltagare

    Nu är det ju lätt att plocka av kolvhuset på V4orna och pressa i ett skruvstäd. Men annars så köp en billig kolvpressare på biltema. Funkar bra.

    #47249

    ploghultarn
    Deltagare

    Ang. inre drivknutar. Det går att pressa av ytterhöljet så knuten blir i två delar, sedan kan man svetsa i ev förslitningar i knuten och vrida ytterhöljet så man får friskt där med. Vet att detta fungerar då man köpt ett antal knutar som varit renoverade på detta sätt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 98 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.