Saab 96 v4 lhd 1975

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 v4 lhd 1975

Detta ämne innehåller 29 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-10-27 14:45.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare

saabtompa
    Deltagare

Tjenare, Jag har ett projekt på gång, har varit aktiv i ca 4 veckor, och de går frammåt! Bilen har varit avställd sen 2007-10-31 och obesiktigad sen 2006-05-31 och senaste godkända besiktingen var 2004-05-10. Den har gått 38 tusen mil och har haft 18 ägare innan mig. De som är gjort hitills är att jag har rivit ner bilen och målat insidan, dock helt fel färg kom jag på efteråt, så de ska göras om. Syftet med saaben är att den ska bli en fin orginalare. bilder kommer 😀

saabtompa
    Deltagare

Ja, nu har jag lite mer tid att förklara vem jag är och vad mitt projekt går ut på. Ja, jag heter Tom seger och är 16 år, I tre år har jag sparat pengar till att starta ett v4 projekt, nu har jag äntligen börjat. De som jag har gjort på bilen är än så länge: 1. Jag har tagit ur all inredning och slipat rost. 2. Jag har rostskyddat och målat inredningen (Jag målade svart först för jag tänkte göra en ”undomsbil” med lysen och skit, sen kom jag på att de bara var dumt att förstöra en fin gammal bil med blinkande ljus och bra ljud. 3. Har tagit bort dämpare, bromsok, fjädrar och trummor och putsat upp dom !. Nu är jag på G att svetsa alla 22 rosthål 😀 Sen har jag en pappa som hade en rallybil, Saab 96 v4 den också, så jag har turen att få massa gamla grejer ! Tack för mig, här kommer bilder!

fredrik.a.
    Deltagare

Kul med ännu ett v4 projekt, fin färg den där Indiskt gula med!! :AP

saabtompa
    Deltagare

Ja, de är en fin färg men hade tänkt mig den ”orginalröda” färgen, den tycker jag är otroligt snygg, tänkte höra, hur snabbt går era v4 or ? tänkte, de är min första och ända bil, och den är inte provkörd så jag vet inte hur den går… jag vet att den går, dock bara på 3 cylindrar. troligen är de tändkabel eller tändstift som bråkar. kan inte heller prova nu för bilen är upppallad 🙁 Men jag väntar nog med provkörningen tills besiktningstid finns 😀 Om någon har något tips på vad man kan göra åt trasig inredning vill jag gärna ha tips!

jesperlann
    Deltagare

Kul med fler unga som bygger v4or :AP Min v4a går väl ca 160km/h.

saabtompa
    Deltagare

Härligt! Jag har en weber (stavfel?) förgasare på nu, men vill byta till en orginalare, för killen innan hade nog ingen aning vad han har gjort :p

saabtompa
    Deltagare

Ja!! nu är den klar! listan ”to do” för helgen :
    1. Få bort bakskärmarna (om de är någon som behöver en höger bakskärm är de bara att hojta till!)
    2. Fjädrar ska bort! (orginalfjädrar bak och fram säljes.. inte helt nya, men går att putsa upp)
    3. Nya fjädrar ska målas och på.
    4. Bromsok ska rustas upp.
    5. skivor ska svarvas.
    6. trummorna ska renoveras.

Sen tror jag inte att jag hinner så mycket mer :/ Tid och pengar ni vet?! 😉 jag har ju en båt som ska sjösättas och säljas också…

Jag har en del grejer som jag inte har någon som helst användning/plats för, de är fjädrar, skärmar(lite rostiga), stötdämpare(lite skitiga) ,dörrar och front om något är intresserad,allting har suttit på en bil förut, men fungerar! PM om ni är intresserade.

Bilder kommer på de jag gör imorgon !

markus a
    Deltagare

Var håller du till då?

/M

saabtompa
    Deltagare

Trosa, Sörmland

markus a
    Deltagare

För långt söderut för mig 🙂

/M

saabtompa
    Deltagare

Ajdå Markus !

saabtompa
    Deltagare

jo, nu är jag avslutad för dagen, stötte på lite hinder idag. Dels är båda hjullagren i bakre trumma trasigt, är de någon som vet måtten eller siffrorna som står på lagrerna ? Mina var väldigt otydliga att läsa eller så är jag bara blind 😉
    Sen bromsoken, jag har tvättat dom, men dom är rostiga, Jag har ingen bläster, fungerar citronsyra och vatten ? 🙂

De var ju lite lager och packningar som var trasiga i trumman på höger sida, de hade resulterat i att bromsbackarna var helt oljiga, vad tycker ni ? köpa nya eller renovera? 🙂 isånnafall, vart får man billigast tag på bromstrummor ? 🙂

vidar
    Deltagare

Trevligt projekt!
    @saabtompa wrote:

Sen bromsoken, jag har tvättat dom, men dom är rostiga, Jag har ingen bläster, fungerar citronsyra och vatten ? 🙂

Borde funka. Eller prova med lite ström:
    http://www.instructables.com/id/Electrolytic-Rust-Removal-aka-Magic/
    http://www.youtube.com/watch?v=3WgNdbYLz4Q

Kul att den inte blir ytterligare en mattsvart bil med lysen under. (fast det kanske bara är vi gamlingar som tycker det)

phermansson
    Deltagare

@saabtompa wrote:

jo, nu är jag avslutad för dagen, stötte på lite hinder idag. Dels är båda hjullagren i bakre trumma trasigt, är de någon som vet måtten eller siffrorna som står på lagrerna ?

Nummer 18 & 19?

Morten S.
    Moderator

Klubbens reservedelslager har både hjullagersett:

http://www.websitefolder.net/saabklubben/art-1.asp?id=1853&iPageID=13

og nye tromler:
    http://www.websitefolder.net/saabklubben/art-1.asp?id=1450&iPageID=13

Biltema har bremsesko.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.