Saab 96gl-79 (operation fixa den gröna)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96gl-79 (operation fixa den gröna)

Detta ämne innehåller 80 svar, har 18 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-03 14:16.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 81 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23785

    Efter många års väntan har jag nu äntligen fått min V4 :wiiiiiieeeehhhhaaww: !

    Kl 9.03 på bar det av med tåg till Göteborg för att kolla på bilen. Resan började lite knaggligt med att de hade varit tvungen att stänga av bromsarna på en vagn på tåget och därmed begränsades farten till 120 km/h. Men väl framme ställde jag mig att vänta på parkeringen och strax kom saaben farande runt hörnet! Det var svårt att dölja leendet och hålla mig saklig när jag kollade över den. Rost finns, lite här och var. Men i övrigt tyckte jag den verkade solid så det blev affär! Glad i hågen puttrade jag i väg mot karlstad. Efter ca 1 km började tankmätaren fladdra från tom till full och lampan blinkade varje gång mätaren slog i bott :confused: . Kändes säkrast att tanka så på OKQ8 i Nödinge (tror jag) införskaffades blytillsats och 27l 98-oktan. Nu stod mätaren kalas i topp och färden kunde gå vidare. Allting var frid och fröjd ända tills jag kom fram till Trollhättan där jag stannade för en fika och lite fotografering. När jag skulle därifrån sedan så behövdes det väldigt mycket gas för att komma iväg och bilen lite hoppade fram men så fort jag kom i ordentlig rullning så gick den jämnt och fint igen. Lite märkligt att köra frihjul men det släpper väll antar jag, känns fel att växla utan koppling!
    De ca 25 milen hem till Karlstad gick galant, utan några missöden (Jag råkade tuta på en tant i Årjäng) dock så studsar den fortsatt på ettan några tips? Imponerad dock över att resan gick så bra, trodde nästan att jag skulle tvingas bärga den hem men jag blev lyckligt överraskad.

    Det var resan det! Nu till bilen;
    Vad jag kan se så fungerar allt på bilen förutom den lilla svarta knappen snett till höger om hastighetsmätaren (tror jag iaf vad gör den?). Inredningen är i stora lag helt ok för att vara från 79! Tyvärr är det olika dörrsidor på dörrarna, båda gröna. Förarsätet är både nedsuttet och har lossnat från golvet vänster fram. Fönstren vill inte riktigt hela vägen upp så det blir lite sus i kupén. Avgassystemet läcker lite vid upphängningen strax framför bakhjulet. Det är allt jag vet i nuläget. Kan inte vänta tills jag får börja skruva :jobbar:. Tanken är en helrenovering, i lagom takt 🙂

    Mycket text nu! Så här kommer lite bilder:

    Först några översiktare:

    Sedan lite ”fel”:

    Kul:
    Plasten med startinstruktioner sitter kvar på solskyddet!
    Annorlunda stereomontage!
    Härliga gamla högtalare (Funktion okänd)

    Det blev en ordentlig start på denna tråd! Hoppas att ni fick ut något matnyttigt!
    Tacksam för alla tips och tankar ni har då jag inte kan något om 96’er utan det kommer bli lite learning-by-doing!

    Tack för mig denna gång!
    Christian

    #171119

    William
    Deltagare

    :thumbup:

    #171123

    lsoderlund
    Deltagare

    Kul att det blev köp! Grattis

    Knappen snett till höger om hastihetsmätaren är retostaten till instrumentbelysningen. Nedsuttet förarsäte är väl en klassiker, som tur är, så är det lätt att åtgärda (PM:a om du vill veta mer). Är inte stoppningen helt slut så är det bara att reparera, annars är min rekomendation att leta upp en annan inredning. De dyker upp då & då!

    Bilen tycker jag ser riktigt bra ut… Grattis åter igen.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #171183

    Tack så mycket William och Lars! Ja jag går som på moln här hemma och tar var chans att köra bil! Bor ca 800m gångväg (ca 1000m med bil! går snabbare att gå tror jag!) från jobbet ändock så blev det V4’an dit 😀 . Går som en klocka. På jobbet visades det nya inköpet upp. Varav kommentaren ”Den ser ju ut som en Sköldpadda” fälldes, så vips hade 96’an fått ett namn. I övrigt har två nya småfel upptäckts; Huvlåset vill inte riktigt så huven poppar upp, konstigt att den inte gjorde det på de 26 milen hem!! och låset på förardörren verkar inte vara kopplat till något så jag får låsa inifrån och krypa ut via passagerardörren.

    Har även upptäckt glädjen i att köra gammel-saab, på de ca 1000m från jobbet vände sig nästa varje person jag åkte förbi för att titta och le när de såg mig!

    Det var allt för idag, i morgon hoppas jag ha tid för en tvätt och kolla på det läckande avgassystemet!

    Tack för idag!

    Christian

    #171188

    freddedw
    Deltagare

    Huvlåser behöver nog bara lite smörj! dörrlåset är vanligt fel, håll i den yttre runda delen när du vrider nyckeln så ska du se att det fungerar, cylindern är låst med en lås bricka som tappar spänsten då glider grejorna isär och allt snurrar runt. Jag tog i sär mina tryckte i hop allt montera en vanlig bricka på axeln och märkte ut nära brickan för att borra litet hål och sätta i en saxsprint istället för låsbrickan. mkt bättre och så kan inte grejorna ramla isär helt. Då står du med lås cylindern i handen och fullt med grejor liggandes inne i dörren. Går ju att fixa då med men då måste du riva ner dörrsidan.
    Alla blir glada av att se en gammal gurka!

    #171271

    Nu har jag kanske äntligen fått tag på ett garage! Inte något stort och lyxigt, men sköldpaddan skall nog få plats i alla fall!! Ska och titta på det på måndag :jobbar: hoppas det är bra! Huvlåset visade det sig bara vara jag som hade för svaga armar, hade inte tryckt tillbaka huvhandtaget ordentligt :blush: . Dörrlåset skall jag ta tag i här någon dag, när tid finns. Känns som att jag jobbar 24/7 nu.

    #171301

    Ja, idag kom första riktiga motgången med sköldpaddan. Höger stötdämparfäste rök idag på väg till jobbet. Så nu är jag i behov av en frisk utbytesdel. Är det någon som har en så hör gärna av er.

    Christian

    #171304

    Dicst
    Deltagare

    Fram eller bak?

    #171305

    Bak.

    Edit: Här har vi incidenten! Ser ut som det har vart ett ganska halvdant jobb då de lagat tidigare!

    #171358

    Dicst
    Deltagare

    Aj då! Har tyvärr inte mer bakvagnsdelar än jag själv behöver för stunden.
    Men betalar du bara svetsgasen, så får du gärna komma hit och nödsvetsa om du behöver.

    #171361

    Ja, det vore nog inte helt dumt. Har fått nos på repplåt, men är 0,6mm för klent? Den var betydligt billigare än 1mm. Budgeten är lite tight för tillfället. Om det går kan jag ta med min egna svets så kanske du kan hjälpa mig med hur den fungerar?

    Christian

    #171365

    walle
    Deltagare

    hej bilen ser ut att behöva en hel del jobb såsom skärmar inredning
    synd att inte förra ägare skött om bilen på korreckt sätt
    lycka till med att puttra runt i sköldpaddan
    mvh

    #171368

    Jag tror mycket ser värre ut än vad det är. Men visst finns det jobb, men det var därför jag köpte den. Att ha något att skruva och fixa till! Ja, nya framstolar hade nog inte vart fel. Baksätet är helt ok tycker jag, men på sikt ska det ut även det.

    Ja, det kommer puttras friskt med sköldpaddan, tack för lycko-önskningarna!

    #171371

    Vad ska man ge för en sådan här Ratt. Det står bud, men tänkte om nån har en uppfattning om värde?

    #171465

    Har börjat försöka forska lite i bilens historia, men har stött på lite stopp. Har fått tag på besiktningsprotokoll från 99 och framåt. Men är det någon där ute som har lite tips? Kan man hitta något med hjälp av chassinummer?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 81 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng