saab 99 1973 1, 85L

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / saab 99 1973 1, 85L

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 103 totalt)
  • Författare

Vill först och främst säga att jag vet inte ifall jag lagt denna tråden rätt..Hej jag har nyligen skaffat mig en saab och den behöver en del kärlek och omvårdnad. . Så därför tänkte jag starta denna tråd för eventuella tips och råd.. kan ta lite historia om bilen jag såg denna för 6 år sen första gången ungefär en gammal dam som ägde den. Så jag tog kontakt med henne och fick prata med hennes son men den skulle inte säljas utan göras iordning.. 3 år gick och jag testade igen då var den till salu för 6000kr men som arbetslös så gick inte det med tanke på att man har familj också.. pratade med hennes son igen för två år sedan och då ville de ha 2000kr bra pris men mina planer gick åt helvete då jag var fortfarande arbetslös.. så nu i slutet på november med pengar på kontot så skickade jag ett sms till hennes sin son.. frågade ifall bilen fanns kvar.. och det var den och den var billig sa han till mig.. ja vi kan väl säga 800kr senare ägde jag saaben

december 18, 2013 kl. 12:17 #61873

Tänkte visa lite bilder

december 18, 2013 kl. 14:25 #61876

Hei.

Jeg ville heller lagt denne tråden under Min bil/ prosjekter. Skal jeg flytte den?

Er den blå bilen den samme 99n?

Been a Saab owner since 1987.
          I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

1960 93F
          1967 96 Monte Carlo 850
          1975 96 V4
          1989 900i 8V 5 dørs
          1992 900S 5 dørs
          2008 9-3 SC Aero ttid
          2009 9-3 SC tid

december 18, 2013 kl. 15:05 #61878

Ja tack hade varit snällt.. det är samma bil

december 18, 2013 kl. 17:16 #61884

@Ludde wrote:

Vill först och främst säga att jag vet inte ifall jag lagt denna tråden rätt..Hej jag har nyligen skaffat mig en saab och den behöver en del kärlek och omvårdnad. . Så därför tänkte jag starta denna tråd för eventuella tips och råd.. kan ta lite historia om bilen jag såg denna för 6 år sen första gången ungefär en gammal dam som ägde den. Så jag tog kontakt med henne och fick prata med hennes son men den skulle inte säljas utan göras iordning.. 3 år gick och jag testade igen då var den till salu för 6000kr men som arbetslös så gick inte det med tanke på att man har familj också.. pratade med hennes son igen för två år sedan och då ville de ha 2000kr bra pris men mina planer gick åt helvete då jag var fortfarande arbetslös.. så nu i slutet på november med pengar på kontot så skickade jag ett sms till hennes sin son.. frågade ifall bilen fanns kvar.. och det var den och den var billig sa han till mig.. ja vi kan väl säga 800kr senare ägde jag saaben

ibland kan det vara en fördel att det dröjer med köp. Visserligen tog det ett tag men den som väntar på nått gott…….. Lycka till med bilen!

😎

Saab 99 1971 2.0 - Saab 99 1971 1.85 - Saab 99 1972 1.85 - Saab 99 1973 1.85 - Saab 99 1975 CC 2.0 - Saab 99 1981 T8

december 18, 2013 kl. 17:34 #61886

Ja det är ju sant men ibland så kan det gå åt fel håll när man väntar för länge.. idag kom mitt paket med saker. 4st bromsskivor.2 st kartonger med belägg 1st bränslepump 2sr påsar med monterings tillbehör till bromsarna. . 1.st olje filter och slutligen 1. Ventilkåps packning. . Så snart ska jag ge mig på den första uppstarten på 6år så det är lite spännande.. men jag stressar inte och tar det som det kommer.

december 19, 2013 kl. 18:31 #58678

I helgen ska jag tvätta av motorn och byta ventilkåpspackning och bränsle pump.. sen upp ttill skroten och hämta ett batteri och eventuellt rensa förgasaren. . Är det någon som har bra tips angående uppstart efter så många år så är de varmt välkommna..

december 19, 2013 kl. 18:36 #58677

Tänkte bara skriva att den blå och röda är samma bil bara att jag målade om den till blå.. tänken var original färgen men när jag öppnade huven så såg jag att original färgen var beige.. så därför lackade jag om den till blå på fattigmans viset eftersom jag inte har tillräckligt med pengar men ska lackas redigt om något år

december 19, 2013 kl. 19:44 #61945

Fin historia där, så bra att du lyckades köpa bilen till slut.

Vad har du för framtida planer för bilen? De där fälgarna ser elaka ut, skulle passa fint till en T16-konvertering.

Flyttade även tråden till projektkategorin.

december 19, 2013 kl. 22:26 #61966

Tack det var snällt visste inte riktigt vart jag skulle starta upp den någonstans.. ja fälgarna är rätt elaka 17/55/225 bak 17/45/195 fram.. jag hade gärna gjort en sådan konvertering men har tyvärr inte kunskapen till det tyvärr.. men man kan ju alltid fråga om hjälp :).. planerna är stora annars men tar det sakta framåt.. hade en saab v4 fär några år sedan som jag började v8 konvertera men blev arberslös och försökte säljs den med alltihop billigt men ingen ville köpa så tyvärr hamnade v4 med v8 på skroten. . Kommer inte hända denna gången

december 20, 2013 kl. 15:14 #61987

Idag fick jag tag i batteri till bilen tänkte jag skulle prov starta den men gick igenom lite saker först.. så det första problemet som dök upp var att choken har hängt sig.. sen så testade jag att vrida runt nyckeln i tändningslåset.. och där dök nästa problem upp..nyckel går inte att vrida.. nyckeln paasar och går att vrida ca 1mm åt varje håll men inte mer.. och så är det ett utbytt tändningslås som de monterat vid handbromsen nästtan längst bak.. så nu blev det lite stopp tills jag lyckats få ordning på detta med låset..

december 20, 2013 kl. 21:37 #60259

Tänkte höra ifall någon vet hur man kan kolla ifall motorn sitter fast.. Jag kommer inte åt att snurra hjulet på vevaxeln är alldeles för trångt :bh .. Har monterat batteri idag och fått belysningen delvis till att lysa men pga av tändningslåset så kan jag inte försöka starta den och så vill jag kolla så motorn inte sitter fast

december 20, 2013 kl. 23:13 #61997

@Ludde wrote:

Tack det var snällt visste inte riktigt vart jag skulle starta upp den någonstans.. ja fälgarna är rätt elaka 17/55/225 bak 17/45/195 fram.. jag hade gärna gjort en sådan konvertering men har tyvärr inte kunskapen till det tyvärr.. men man kan ju alltid fråga om hjälp :).. planerna är stora annars men tar det sakta framåt.. hade en saab v4 fär några år sedan som jag började v8 konvertera men blev arberslös och försökte säljs den med alltihop billigt men ingen ville köpa så tyvärr hamnade v4 med v8 på skroten. . Kommer inte hända denna gången

V4:a med V8:a !!!! :race Satan så tråkigt att jag inte var framme och köpte den, låter hur tufft som helst…och förmodligen lika obesiktningsbart som det är tufft :CE

december 20, 2013 kl. 23:39 #61999

Byggdes efter sfro’s handbok mycket ombyggd.. men tyvärr så blev det så illa att den gick till skrot..

december 21, 2013 kl. 11:20 #62008

Är det någon som vet ifall konsolen mellan instrument bräda och växelspaken passar till 99 från 90:an

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 103 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.