Saab 99 -69 (Kisabilen)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -69 (Kisabilen)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -69 (Kisabilen)

  • Författare
    Inlägg
    • mars 17, 2024 at 22:37 #514233

      Jag har av och till bett om råd när det gäller min 99a, nu senast om att ställa in tändningen. Det lär bli flera undringar så lika bra att presentera bilen och samla ihop det i någon form av projekttråd.
      Det rör sig alltså om en röd Saab 99 -69 inköpt på auktion från museet som Saabhandlaren i Kisa hade. Egentligen är jag Alfisti så en Saab passar inte riktigt in i bilsamlingen. Men nostalgin efter min ungdoms silversandfärgade 99a -70 blev för stark och jag började leta. Gärna silversand, men viktigast med -70 eller tidigare så att det är plåtstötfångare och den ursprungliga instrumentpanelen och gärna ett fungerande frihjul 🙂
      Kisasaaben är visserligen fel färg men annars helt rätt så efter lite förhandling blev den min (reservationspriset var lite högre än mitt bud). Hämtades på släp i början av juni 2022.

      Hamtning

      Den var nybesiktad med ett antal anmärkningar så första prio var att ordna det. Med ny vindruta, provisorisk tutknapp, en ljuddämpare mindre och varningstriangel blev den besiktad för gott. Sen blev det lite småturer för att känna på bilen och se vad som kanske inte fungerar så bra. Kylaren läcker lite smått och behöver åtgärdas. Frihjulet fungerar förmodligen inte. Det är urkopplat och jag har inte kommit mig för att prova än. Annars inte så mycket tills jag ställde in den i garaget i slutet på sommaren. Sen totalvägrade den att starta trots upprepade försök och lite förstrött pillande på olika saker.
      Och där har den stått och dammat igen.

      i-garaget

      Tills jag beslöt mig för att ta tag i saken. Därav frågan om att ställa in tändningen. När jag började pilla på brytaren visade det sig att skruvarna som håller den knappt hade några gängor kvar. Med nya skruvar, brytare, mycket annat och grundinställning startade den efter mycket nötande med startmotorn. Och gick rätt bra. Efter finjustering av tändningen var tomgången jämn och fin.

      Men, vit rök ur avgasröret som inte försvann när motorn började bli varm. Körde inte så länge så det kan vara OK.

      Vad som var värre är att jag upptäckte att förgasaren läckte bensin. Lite svårt att se men det verka läcka vid justeringsskruven under förgasaren. Blir väl att plocka isär förgasaren, byta o-ringar och annat som kan vara slitet.

      Sagan fortsätter, men inte så fort…

       

        mars 18, 2024 at 13:56 #514249

        Kul!

        Grattis till en evighetsbesiktigad bil!👍

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          mars 19, 2024 at 09:52 #514255

          Hej. Det ser ut som att du har hittat en riktigt fin bil. Grattis. Vi ser fram emot att läsa mer. Mvh Bengt

            mars 21, 2024 at 14:15 #514293

            Hej!

            Ska bli spännande att följa, jag gillar tidiga (och sena 99).

            Undrar om det går att få liv i en 50+ lack?

            Mvh

            Mathias

              april 16, 2024 at 04:27 #514663

              skitkul med projekttråd på fin bil!

                april 16, 2024 at 21:30 #514681

                Tjusig bil! 🙂

                  april 16, 2024 at 21:41 #514683

                  En röd, och en 69a också med den snygga inredningen, klart avundsjuk nu !!!

                  Saab 93B -59 (Blå)
                  Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                  Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.