Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 178 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 18, 2015 at 06:32 #381917

      Ser nu att bilden med högtalarhålen inte finns…

      Nu har bilen iaf bytt garage! Så nu ska jag bara försöka få inspiration att börja jobba på den….

      20151117_184442

        januari 31, 2016 at 19:50 #385177

        Jaha, då har man börjat att jaga rost! Ganska lätt gjort faktiskt…
        Vi börjar med att ta loss främre stänkskydd.
        Bakom dessa har det rostat ordentligt.

        Bakom stänklapp höger.

        Efter lite knackning...

        På vänster sida.

        På vänster sida följde mycket av rosten med stänklappen…

        Har inte tänkt mig att lackera om bilen bla för att det är orginallack på och det blir mycket man vill byta när man lackar. Så det får bli orginalskick så orört som möjligt.

          januari 31, 2016 at 21:49 #385187

          Fick lite motivation att börja fixa med den? Måste säga att den såg riktigt bra ut när jag spanade in den när jag hämtade min bil. Tycker definitivt att du ska behålla den i originalskicket, helt renoverade har sin charm men lite patina är trevligt på äldre bilar.

          Den där rosten såg inte allt för rolig ut, antar att det är svårt att få till en skarv utan att ta bort lite mer bakom själva hålet? Inte för att man vill ha rost någonstans men det hade nog varit bättre att ha den längre in i det här fallet. Misstänker också att bilprovningen kan ha invändningar på rosten?

            januari 31, 2016 at 21:59 #385189

            Ja…jag har piskat mig till att komma igång. 6 skruv idag…(till stänklapparna)
            Nja…bilprovningen säger nog bara ”värt att veta” (som om att jag inte visste). Man får ta bort det dåliga i hjulhuset sen får man först laga skärmen sen är det ”bara” att laga hjulhuset…(detta har ju hänt förr).

              januari 31, 2016 at 22:12 #385191

              Med tanke på gemene mans medvetenhet om sina bilars hälsa kommer nog ”värt att veta” ofta som en total överraskning…
              😛

              96 V4 1975 ”Bollen”

                januari 31, 2016 at 22:15 #385193

                Med tanke på gemene mans medvetenhet om sina bilars hälsa kommer nog ”värt att veta” ofta som en total överraskning… ?

                Eller:
                ”Värt att veta”
                -Ähh det tar jag nästa gång…

                  januari 31, 2016 at 22:17 #385195

                  Ah, trodde de inte alls gillade hål i innerskärmen. Men klart inget bärande direkt. Sen beror det ju som alltid på bilprovaren i fråga. Lite kul att ha något att pilla med dock, är ju en sådan årstid då det är lätt att låsa in sig i garaget. Men ja rost är ju alltid lite tråkigt att fixa med, men när man är klar brukar det kännas riktigt skönt.

                    januari 31, 2016 at 23:00 #385197

                    Med tanke på gemene mans medvetenhet om sina bilars hälsa kommer nog ”värt att veta” ofta som en total överraskning… ?

                    Eller: ”Värt att veta” -Ähh det tar jag nästa gång…

                    En kompis fick igenom en bil med samma bra att veta år efter år… Han gjorde i princip inget mellan besiktningarna. Eller jo, han smörjde upp huvlåset… Det gnälldes på krängningshämmare etc men aldrig 2:a.

                      januari 31, 2016 at 23:49 #385198

                      På Bamsan fick jag bra att veta på rostiga länkarmar varje gång jag glömt borsta dem med stålborste och dra på rostskyddsmedel. Om det var yt- eller gravrost verkade inte ha med saken att göra, bara hur det såg ut…

                      96 V4 1975 ”Bollen”

                        februari 1, 2016 at 15:41 #385219

                        På Bamsan fick jag bra att veta på rostiga länkarmar varje gång jag glömt borsta dem med stålborste och dra på rostskyddsmedel. Om det var yt- eller gravrost verkade inte ha med saken att göra, bara hur det såg ut…

                        Kompisen gjorde inte ens det mellan gångerna… När jag fick nerslag på min 9-5a så var de riktigt rostiga, kunde köra en skruvmejsel igenom dem så det var nog befogat. 😉

                          februari 1, 2016 at 21:47 #385239

                          Jovisst, men han som klagade på mina länkarmar (samma snubbe bägge fångerna) hade nog bara besiktigat nya bilar då han verkade tro att rostfärgat = påpekande…

                          96 V4 1975 ”Bollen”

                            februari 1, 2016 at 21:52 #385240

                            Jisses…

                              februari 2, 2016 at 15:02 #385258

                              Ja nu tycker jag du ska göra ett ryck 🙂

                              Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                februari 3, 2016 at 11:03 #385307

                                Tesilsinventeringen fortsätter!
                                Har tagit ur en del av inredningen, överaskande hur rosten framskrider i rostangrepp fast bilen stått inomhus…:/

                                Golv höger fram.

                                Ordentligt angripen z-balk samt golv.

                                Golv vänster fram.

                                På vänster sida är angreppet längre bak.

                                Helhetsbild.

                                Funderar på att låta spakställ och handbroms sitta kvar under mektiden…

                                  februari 6, 2016 at 20:04 #385422

                                  Eftersom att detta är en realtidsreparation så händer det väldigt lite i uppdateringarna.

                                  20160206_174113

                                  Här var det då rensågat och nya plåtar har även snickrats till men då tiden var knapp så ville jag inte börja svetsa. Det finns inga svetslagningar sedan tidigare på bilen så jag försöker vara så noga som möjligt. Försöker även följa orginal formen…dock blir det pluggsvets istället för punktsvetsningar. Alla hålrum har rikligt med hålrumsvätska så det gäller att vara försiktig….

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 178 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.