Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")
- Detta ämne har 209 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2026-06-03 22:03 av
Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
maj 13, 2026 kl. 15:30 #528043Hej. Blir snyggt efter polering och med ny list. Mvh Bengt
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
maj 23, 2026 kl. 07:21 #528186Passade på att ta loss dekoren runt luftutsläppen för att kunna putsa ordentligt.
Va lite pyssel med rostangrepp också.
Jag har tyckt att det låter mycket från hjulen bak. Tex när man kör på grus låter det som att en bakdörr skulle varit lite öppen. Så jag passade på att kontrollera insatserna bakom gallren. Det visade sig att dom är annorlunda utformade än senare modeller och ”flärpen” som ska skydda mot stänk är av gummi som spruckit med åren. Skillnaden är att dom senare har som en gjmmiklädd tygbit och har en fläns som går högre upp och ”viks över” hålet ner. Dessutom är sidan som vetter mot hålet klätt med skumgummi. Jag hade den senare varianten som jag gjorde iordning med nytt skum och efter provkörning igår märktes stor skillnad. Sparar på originalet tills jag kommit på ett sätt att laga dom. Glömde fota denna procedur…
Så här blev det efter bättring och polering. Nya originalskruvar av rätta modeller hade jag på hyllan sedan urminnes tider…

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
maj 27, 2026 kl. 18:49 #528292
Busade till säsongen med däckstext!Lite kul tycker jag. Fick tag på reproduktion av extraljusskydd som ändå ser hyfsade ut.
Lite busigt blev det!
Attachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
maj 27, 2026 kl. 18:51 #528301
maj 27, 2026 kl. 18:52 #528305
maj 27, 2026 kl. 18:52 #528309
maj 27, 2026 kl. 18:53 #528313
Frän bil! Lite retro bus-stuk med vit text på däcken.
Har monterat stolarna jag hämtade hos dig, grabbens flickvän blev helnöjd.
Här på bilden nedan, från Saabträffen här i Dalarna i helgen, står hon och visar bilen för en farbror som dök upp i en likadan 99 som hennes, fast av sedan-modell. Lika årsmodell och kulör.🙂
Attachments:
juni 2, 2026 kl. 21:25 #528432Va kul!
Min dotter håller på med en lika blå ’75.
Jo…det är väl lite det som inspirerat. Så det får nog bli ett bestående tema.
Ser att blev väldigt många lika inlägg. Ber om ursäkt för detta tilltag…
Attachments:
Stilig EKZ! Mer bilder! 🙂
Blir det Trollhättan till helgen? Vi åker nog dit som det ser ut. Försöker stryka medhårs hemma för få att åka 5drs 99… 😀1 användare tackade författaren för det här inlägget.
juni 3, 2026 kl. 22:03 #528457Blir nog inget Trollhättan…
Student på fredag å jobba på lördag..
Vi får se om det blir en projekttråd på EKZ..
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.












































