Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 208 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 23, 2025 kl. 07:05 #520369

      Beträffande kopplingsslang så tycker jag inte alls att det stör med kombinationen slang/rör. Bilen är fin. Härligt att kunna använda den till sommaren. Mvh Bengt

      1 användare tackade författaren för det här inlägget.
        maj 15, 2025 kl. 22:33 #521482

        UPPDATERING!!

        Josåatte, säsongen börjar med ett brak. Eller ja, oljud iallafall.

        20250515_201914

        Så här såg ljuddämparen ut!

        Det fick bli vad hyllan hade istället!

        20250515_185426
        20250515_185414

        Efter inpassningsarbetet blev det såhär!

        20250515_201839
        20250515_201859
        20250515_201851

        Nu blev bilen riktigt tyst invändigt!

        Ljuddämparen verkar vara uppbyggd av flera höljen. Det ger mindre vibrationer och ljudvågor in i bilen.

        1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          oktober 28, 2025 kl. 22:26 #524506

          Har haft en vattenläcka ur frostpluggen i insugnungsröret. Någon har lagat med spackel en gång i tiden.

          20251008_133915.jpg

          Verkar lite trött.

          Montering gick till såhär..

          20251008_134149.jpg

          Blev bra och dessutom tätt.

          20251008_135512.jpg

           

           

          1 användare tackade författaren för det här inlägget.
            februari 8, 2026 kl. 22:15 #526293

            Något som är roligare än ett  är…

            SPOILERMONTERING!

            Eftersom att det suttit en spoiler tidigare i bilen liv före jag la vantarna på den tänkte jag att det kanske vore kul.

            Det finns borrade hål i framskärmarna ungefär där den senare originalspoilern var monterad på bla EMS och turbo. Ett mindre snyggt hål var oxå upptaget under det mittersta stötfångarfästet. Detta ska snyggas till och pluggas för jag kommer att använda samma fästpunkt som stötfångarfästet. Än så länge har jag bara provmonterat och konstaterat att det får filas ur lite i spoilern för att få dit dom yttre stötfångarfästena.

            Lite bild på inpassning och dekaltrimsidé…

            20260208_214637

            Här syns passningsproblemet med dessa fästen.

            20260208_214713
            20260208_214725

            När all inpassning är klar ska fronten poleras och skador bättras sedan ska spoilern på plats och stötfångaren riktas och poleras innan montering.

             

            1 användare tackade författaren för det här inlägget.
              februari 14, 2026 kl. 18:00 #526415

              Lördagsmys i garaget!

              Har fortsatt med spoilerprojektet. Fixat lite lackskador och bulor.

              20260214_092047
              Här var det bl.a. en bula som täcks av blinkerslampan och som inte blev synlig förrän lampan plockats bort för att komma åt bättre att polera.

              Såhär ser det efter polering och bättring.20260214_174056

              Nu är det vaxning och en ny kant med rostskydd att göra längst ner.

              Kylarbalken fick lite rubbing och bättring den oxå.

              20260214_174108
              Det är svårt att veta hur långt man ska gå i tillsnyggning. Snyggast vore nog att slipa ner hela och måla om balken…

              Har även slipat ur för stötfångarfästena i spoiler.

              20260214_174125

              Det är det som hanns med såhär på Alla hjärtans dag!

              1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                februari 16, 2026 kl. 22:30 #526432

                Efter otaligt justerande sitter nu spoilern på plats. En del dekaler har hittat rätt på spoilern men det återstår några och Einbach ska bort. Saab Sport&Rally dekalen är en present från sonen sedan länge. 20260215_163401
                Nu gäller det att fortsätta göra iordning dom yttre fästena för stötfångaren. Sedan ska jag bestämma hur x-ljusarrangemanget och nummerskylten ska sitta. Lutar åt att skylten hamnar på spoilern och ljusen där skylten sitter original.

                  februari 21, 2026 kl. 18:43 #526482

                  Idag kom dom tillsnyggade yttre fästena till stötfångaren på plats. Blev lite pill med att få till en kulör som är så lik original som möjligt. Vitt, mattsvart och grönt gav ett okej resultat med lagom blankhet. 20260221_102732
                  Nu är ju frågan hur man ska göra med skylten. Den kommer att bli lite skymd av stötfångaren men det kanske inte gör något.20260221_102950
                  Nu gäller det att hitta ett fäste i rostfritt för extraljusen med cc-mått, från typ 175mm för tre ljus.

                  1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                    mars 26, 2026 kl. 22:05 #526968

                    Provmonterade 150-knincken idag…20260326_144357

                      april 2, 2026 kl. 18:21 #527138

                      Nu är fästet ommålat och monterat med skruv i rostfritt. Ljusen är isärtagna och rengjorda samt polerade. Därefter är dom monterade som jag tänker borde funka som grovjustering.

                      20260402_170645
                      Dessutom har jag putsat på en annan grill som är mindre skev än den som suttit.

                      Såhär mycket oxid var det på ribborna innan putsning.

                      20260402_162623

                      Tänker en detaljbild när centerdelen är monterad.

                        maj 7, 2026 kl. 10:21 #527921

                        Fick ett tillfälle att fota häromdagen.

                        Funderar på att höja extraljusen ett snäpp…

                        20260501_092634
                        20260501_092637
                        20260501_092643

                          maj 10, 2026 kl. 19:50 #527973

                          Lite nöjespyssel idag!

                          Tog bort killisten och kunde då rubba bort oxiden precis där listen möter taket.

                          20260510_180629

                          Efter lite gnidande ser det bättre ut.

                          20260510_180943

                          Allt avslutas med att klubbens list monteras.

                          20260510_185306

                          Blev gött nöjd!

                          1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                            maj 12, 2026 kl. 22:11 #528021

                            Då är även bakrutans list bytt…

                            20260511_184327

                            Såhär såg dom gamla listerna ut…

                            20260511_165459

                            1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                              maj 13, 2026 kl. 11:36 #528034

                              Fick ett tillfälle att fota häromdagen.

                              Funderar på att höja extraljusen ett snäpp…

                              20260501_092634
                              20260501_092637
                              20260501_092643

                              Snyggt! Jag skulle nog också höja ljusen, både för utseende och effektivitet.

                                maj 13, 2026 kl. 11:44 #528035

                                Lite nöjespyssel idag!

                                Tog bort killisten och kunde då rubba bort oxiden precis där listen möter taket.

                                20260510_180629

                                Efter lite gnidande ser det bättre ut.

                                20260510_180943

                                Allt avslutas med att klubbens list monteras.

                                20260510_185306

                                Blev gött nöjd!

                                Funkar klubbens list även till framrutan? På produktsidan står det att det är till bakrutan.

                                  maj 13, 2026 kl. 13:45 #528039

                                  Före 1975 funkar det…

                                  Efter det är den lite för smal…

                                  Vet en del som monterat den även på dom som har 4 lösa listhörn men blir liten glipa på sidorna då…

                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 208 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.