Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")
- Detta ämne har 179 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2024-11-23 11:57 av Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 6, 2024 at 22:47 #518135
När jag skulle koppla elen till dragljuskontakten passade jag på att göra rent och putsa bakstammen ovanför stötfångaren.
Här kan ursprunlig ägare Doktor Möllers dkymtas på etiketten på baksidan av nummerskylten.
Attachments:
oktober 6, 2024 at 22:55 #518140Hej igen Adam!
”Du nämnde att du har problem med länkarmsinfästningarna på din 900S. Tänker du laga dem själv? Gör du det med motor i bilen? Om jag förstått saken rätt så om man skall göra det en gång för alla, så behöver motorn tas ur bilen. (Halvvägs är väl att ta ur drivaxlarna). Jag har ju en 900S, -91, CRN149, som är i relativt fint skick (och ingen synlig rost) för att ha varit en bruksbil. Den har jag fått åtgärda länkarmsinfästningarna på efter nedslag på bilbesiktningen ett par år sen, trots att den inte körs på vintern.”
Jag har repplåtar som jag kopierar och gör nya av.
Bilarna är ju olika rostiga och ibland behövs inte så stor bit för att få det snyggt.
Är det rktigt dåligt eller fult lagat innan skulle det underlätta oerhört med motor ur bil. Men är man klurig och man ”städat” undan ordentligt går det ändå. Jag har någon tråd här som visar detta.
Hej Andreas!
Tack för respons Andreas.
Läget med min 900S är ”next in line”. First in line är min 99L -73 som jag hoppas få hem karossen på innan vintern slår till.
Nästa vecka ska jag köra ut med den lite vidgjorda motorn (900 EMS -80) som ska i hos mina plåtisar (Ari & Jari). De har lyft. Jag har ingen.
Sen tänkte jag lägga ett jobb på Ari & Jari på att göra iordning länkarmsinfästningarna i 900S en gång för alla – helst med att lyfta ur motorn. Återkommer till dig om mer råd o dåd när det är så dags.
Den stora Firman i Stockholmstrakten som gjorde jobbet för att bilen skulle gå igenom besiktningen tog 12.000kr utan kvitto ca 5 år sen. Det är svårt att se hur de lagat för det är rostskyddat. Motorn tog de definitivt inte ur. Fanns ingen möjlighet att åka ut o titta. Fick lämna bilen vid ett kontor i Sundbyberg. Det enda jag kan se är att de inte tagit bort det gamla golvet i fågelbona. Man kan se en obehandlad plåt täcka för avrinningshålet. ”En kniv öppnas i fickan på en”.
Min Talladegaröda 900S -91, CRN 149 är annars superfin för att ha varit bruksbil fram till att jag och min hustru köpte den 2004. Dörrar hjulhus tröskellådor är rostfria. Förutom länkarmsinfästningar lagade (2 ggr) under min ägo har jag, fått ACn lagad och konverterad (i Vallentuna) låtit Top’n Trim i Hälsingborg fixa taket, jag har själv byggt om plysch-framstolar med grått läder från 9000 stolar och bytt till grått läderbaksäte samt konverterat från lågtrycksturbo till fullturbo by the book. Trodde det skulle bli etanoldrift säg 2011. När bilen köptes hade den gått ca 16000 mil. Idag står det 20400 mil på mätaren. Den verkar jättefräsch med underbar jämn gång (sång) på tomgång. Växellådan är mycket tight. Den är ovanlig som LT. Första ägaren var polis i Hälsingborg. Frågan är om det var en kombinerad tjänste/privatbil? Den är sänkt, men bara lite och den kom med intercooler och oljekylare för motorn. Andra ägaren var en lite äldre dam i Åhus.
Den här bilen är värd att hålla i, tycker jag.
Har en -89 16V sugis i garaget som bara har gått 35000 km(!). Tänkte konvertera denna till turbo (tacksam för synpunkter). Har rätt dim på turbokolvar till det (70 mm diameter gryta, men konstigt nog är de Heppolite, stämmer inte med VHB, bättre hade varit Mahle.) Det får bli en tråd om ”Testarossa” 900S -91 CRN 149 när 99an är ”klar”.
Bästa Hösthälsningar
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegarödoktober 7, 2024 at 18:14 #51814812k för ett sådant jobb känns väldigt oseriöst!
Det tar ju bara 20 min att loppa dit en plåt på undersidan. Men, ska man vara noga och göra det likt original kanske det är rimligt…jag vet inte…
Låter iallafall som en underbar bil att hålla fast vid.
Sugisar går ju upp i pris dom oxå. Kanske roligare att leta upp en ”riktig” turbo så man får mad alla dessa unika detaljer som hör turbo’n till? Men det är upp till var och en att bestämma över sin egen bil så jag säger ”Gör som DU vill”!!
Hej Andreas!
Tack för respons.
Den där sugisen kunde jag bara inte låta bli att köpa. Fick höra historien när jag ringde på den. En pensionär backade ut sin 900 från garaget och ”Sop-maja” i full kareta rammade bilen. Försäkringsbolaget löste in bilen. Fick hela motor+växellådspaketet. Servon till styrningen sitter på. Vrider runt den åtminstone 1 gång per år -:) Håller på den för lämpligt ”projekt”. Ett möjligt nämnde jag. Dvs konvertera till turbo istf att renovera motorn som sitter i CRN 149 den dagen det behövs. Vet man ska inte skruva sönder det som fungerar! Min allra största ”projektbegränsning” är vinterförvaring.
Hoppas det går bra med Din ”original uppsnyggning”! Nu har du fått ”draghjälp” av Krister K som tagit sig an en M71 om jag minns rätt.
Var på SAAB-marknaden i Norrköping för en månad sen. Det var definitivt mer SAAB V4 delar till salu där än till andra modeller var mitt intryck. SAAB 99 har mycket fina rena linjer. Även priset på 99or stiger. Såg nu senast en 99GL -83, 10000 mil i nyskick som gick för 78.000kr
Bästa uppsnyggningshälsningar
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegarödoktober 9, 2024 at 21:21 #518188Fick lite lust att justera passningen på dörrarna. Det efrersom att högerdörren krävt onödigt mycket kraft att stänga.
Här syns att den ligger lånt in i karossöppningen.
Attachments:
oktober 9, 2024 at 21:36 #518192Nja…det syns skapligt.
Jag tejpar markering på ”kläppens” befintliga plats.
Som synes är några av skruvarna skadade. Jag passar på att byta ut tre till tre NOS istället.
Här syns även justeringen som är gjord i förhållande mot tejpen.
Och här är det nya spelet mot bakskärmen.Attachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
oktober 22, 2024 at 21:45 #518440Apropå koppling!
Anledningen till att bilen blev stående senaste gången var en brusten kopplingsslang. Svårighet att hitta en ersättare och att slavcylindern aldrig blev tät trots flera försök gjorde att bilen ställdes av.
Numera finns ju nytillverkade dito.
Cylinden passar utmärkt men den röda kopplingsslangen som sitter ftån fabrik har ingen liknande ersättare. Här finns ett rör kombinerat med en gummislang (som på senare modeller) att tillgå.
Passar sådär…
Absolut inget fel på funktionen bara lite tråkigt att titta på.Attachments:
Hej Andreas!
”Tråkigt att titta på” eller med andra ord ingen snygg lösning, tycker Du. Förstår sitsen.
Men Du är ju en både en kunnig och erfaren SAAB entusiast. Gissar att du har kvar original.
Skulle en firma som t ex HydroScand inte kunna både fixa rör och slang kopplingar till en rimlig peng? och så att Du fick det som du vill!
Kanske t o m bättre än original d v s med högre kvalite i hydraulslangdelen. Har själv haft haveri i slangdelen så den skulle kunna dimensioneras bort helt enkelt.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D TalladegarödHej Andreas!
Medan du funderar, betänk att en längre slang-del kan innebära en sämre urkoppling, om slang-delen är alltför elastisk. Stål-spunnen armering är att rekommendera men då behöver den vara längre för flexibilitetens skull. Originalet har textilarmering vill jag minnas.
Lösningen ser likadan ut på min -73a. Den såg likadan ut på mitt måndagsexemplar från -72. Så du gör inget större ”orginalövertramp”.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegarödnovember 23, 2024 at 11:57 #518922På min bil satt det en typ hårdplastslang som var genomskinlig men röd. Tro att 95/96 hade samma typ men kortare slang.
Ja, jag får se hur jag gör…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.