Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")
- Detta ämne har 179 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2024-11-23 11:57 av
Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
Tack för att du kom med bilen! Gjorde min dag!
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)juni 16, 2024 kl. 09:20 #515962Kul att följa tillfixet av denna, resultatet skämmer ju inte för sig heller. Kul att den kommer ut på vägarna igen. Bra jobbat!
Kom i fatt en jättefin 99:a i fredags när jag var ute och körde och paret som satt i bilen var garanterat 70+ och herrn som körde hade tidsenliga bilhandskar på sig. 🙂
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetjuni 16, 2024 kl. 21:51 #515977Tack för all positivt feedback!!
Trodde väl inte att bilen skulle få så mycket uppmärksamhet. Kul att den uppskattas och berör!
Jag kommer ju fortsätta att uppdatera hör under resans gång. Det återstår ordentligt med finlir…
juni 19, 2024 kl. 23:02 #516030Senaste dagarna har gått åt till fixa iordning ett original drag. Men det drar även med sig att fixa iordning stötfångaren inklusive fästen.
Knepig färg på dessa fästen, någon grå/grön färg. Får se vad jag kan hitta.
Med stötfångaren borta är det läge för tillsnyggning av bakstammen.
En före bild…
Jag har även hunnit byta en dörrlist. Originallisterna var kraftigt deformerade och otäts.
Dessa är bättre begagnade sv det lite senare utförandet som har en mer jäst form och sluter mer tätt. Bilen blev mycket tystare nu.
juni 25, 2024 kl. 23:39 #516164Då så!
Fästena till stötfångaren är tillsnyggade. Fick blanda ihop färg själv. Blev i verkligheten ganska likt ursprunglig färg.
Innan dessa monteras ska bakdelens nederdel poleras.
Attachments:
juli 1, 2024 kl. 16:22 #516223Hej Andreas. Hur går det med fästena? Har hittat ett N.O.S i gömmorna. Det verkar lite mörkare än ”din blandning” synd att jag inte hittade tidigare. Skickar bild på det jag har.
Attachments:
juli 2, 2024 kl. 23:39 #516235Hej Göran!
Dom fästen du visar på bild är till främre stötfångaren. Av färgen att dömma tror jag dom är till dom senare bilarna typ X7. Tack för erbjudandet men jag tror jag nöjer mig med dom som sitter på bilen.
Såhär ser det ut vid montering.
Har även fixat fästena som är svetsade i stötfångaren efter att min pappa, bror och jag hjälpts åt att mha en press att rikta skevhten och bulorna på stötfångaren. Passade på att tillverka distanser för att få en följsammare montering. Jag tog till en kasserad skärbräda, gjorde hål med stegborr och klippte sedan ut distanserna. Såhär såg det ut på köksbänken som fick vara arbetsbänk.
Här är distanserna på plats. Jag använder likadana till mittenfästet.
Här syns resultatet efter rikting.
Attachments:
juli 3, 2024 kl. 08:37 #516245Bra jobbat Andreas. Att det var ett främre fäste (enligt detaljnumret så är det t.o.m 71) visste jag. Det var färgen som jag ville visa dig. Ha det bra och hoppas du får nöje med ”pärlan”. Hälsningar Göran.
juli 3, 2024 kl. 13:53 #516252Aha!
Jag har sett olika färger! En ljus, som jag har sedan dom du visar. Tror även jag sett en ännu mörkare…
Fanns kanske olika tillverkare…?
juli 5, 2024 kl. 21:08 #516303Glad fredag!
Nu är dragmontering och tillsnyggning av stötfångaren nästan klart.
Materialet i stötfångaren svara bra på polering.
Såhär sliten och black va den innan.
Efter lite putsning lyser den såhär!
Passade även på att polera upp ett kulskydd i rostfritt som jag hittade i gömmorna.Nästa steg blir dragljuskontakt och kablage!
Hej Andreas!
Din GGG 972, 99 -70, ser jättefin ut. Sjögrön var ”färgen” 1970. Själv hade jag en V4 i samma kulör.
Du tycks ha mycket bra att ha i dina gömmor -;)
Jag ska nogsamt följa din tråd.
Dörrlister är jag ute efter. Både de på dörren, runt om och inte minst den pop-nitade nederst.
Men även de med U-profil på karossen. Dessa har krympt och ”krupit ur hörnorna” på min DSF172 99 -73 som jag renoverar.
Var fick du tag på listerna. Tack på förhand för tips!
(Såg en 99X -74 för 7000:- på Blocket om du skulle behöva en reservdelsbil. 99X var ju en ”Extra” billigare modell a la COOP -:)
med Triumph motorn och plåtkofångarna mm.)
Bästa sommarhälsningar
AdamZ
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegarödjuli 26, 2024 kl. 15:52 #516633Tack så mycket AdamZ!
Jo, jag har en hel del grejer men ibland fattas det för mig oxå.
Listerna i rutskenan går att ta loss och justera om. Dom är alltid för långa så det finns att ta av.
Annars har jag sett dessa på meter hos olika veteranbildelsförsäljare.
Dom runt dörrarna är nog svårare. Men det går att anväda lister från 900 oxå. Hittar man hela brukar dom gå att snygga till.
Hej Andreas!
Tack för tips och råd. Under vilken sten hittade Du GGG 972? Så fina 99-or brukar bara dyka upp på auktionerna nu för tiden är mitt intryck och då rakar de iväg i pris. Om jag minns rätt såg jag nyligen en 99 -77 med 8800 mil på mätaren för 78.000 kr.
Angående att du använder 99-an som brukis. Mitt intryck är att slitkvaliteten hos de tidiga 99-orna inte alls var vad den senare blev hos SAAB bilar, säg efter -81. Allt möjligt hade kort livslängd. Ljuddämpare, spindelleder, mycket gummidetaljer. Bronsbussningen i startmotorn fick bytas vid säg 12000 mil eftersom det sk Bendix-drevet började missa att kasta in kugghjulet vid start, räckte att putta bilen en liten bit. Jag körde mest långa landsvägskörningar. Annat som bråkade var vevaxeltätningen på svänghjulssidan. GGG 972 har stått länge. Håll koll vid nedre öppningen vid svänghjulet (men allt det där vet du -:) ) Packningarna i slav och huvudcylindrarna på kopplingen fick bytas ”ofta”, läckage på huvudcylindern märktes tidigt på gummimattan där kopplingspedalen tog i. Det var en helt annat krav på underhåll och egen-service på SAAB-bilarna då. Det är lätt att tro att de har samma kvalitet som nyare bilar där allt är dimensionerat för att rasa på en gång.
Du nämnde att du har problem med länkarmsinfästningarna på din 900S. Tänker du laga dem själv? Gör du det med motor i bilen? Om jag förstått saken rätt så om man skall göra det en gång för alla, så behöver motorn tas ur bilen. (Halvvägs är väl att ta ur drivaxlarna). Jag har ju en 900S, -91, CRN149, som är i relativt fint skick (och ingen synlig rost) för att ha varit en bruksbil. Den har jag fått åtgärda länkarmsinfästningarna på efter nedslag på bilbesiktningen ett par år sen, trots att den inte körs på vintern.
Jag kan tänka mig att länkarmsinfästningarna tillhör ett av de vanligaste dödstötarna för klassiska SAABar. Verkstäder i Stockholmsområdet vill ha alldeles för mycket betalt för lagningen. En sak är att få igenom i besiktningen men att återställa till orginalskick är en helt annan femma.
Bästa Sommarhälsningar
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegarödoktober 6, 2024 kl. 22:40 #518128Hej Adam!
Sent svar!
GGG har jag haft i typ 20 år…då va dom billiga.
Min ”brukskörning” blir ca.150-200 mil/sommar.
Man kör denhär bilen på ett ”annat”sätt liksom.
Ont om uppdateringar under sommaren men GGG har rullat på bra. Det har varit en del finjusteringar osv.
Draget är färdigmonterat.
Här har en kärra med passande stänkskydd hamnat på kroken.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.