Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 178 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 15, 2024 kl. 00:40 #515927

      P1012037
      P1012049
      P1012044
      P1012050

      Tack för att du kom med bilen! Gjorde min dag!

      2x 92B -53 (Svart)
      95 -61 (Pärlgrå)
      99 -69 Custom (Vit)
      900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
      9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
      9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
      9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

        juni 16, 2024 kl. 09:20 #515962

        Kul att följa tillfixet av denna, resultatet skämmer ju inte för sig heller. Kul att den kommer ut på vägarna igen. Bra jobbat!

        Kom i fatt en jättefin 99:a i fredags när jag var ute och körde och paret som satt i bilen var garanterat 70+ och herrn som körde hade tidsenliga bilhandskar på sig. 🙂

          juni 16, 2024 kl. 21:51 #515977

          Tack för all positivt feedback!!

          Trodde väl inte att bilen skulle få så mycket uppmärksamhet. Kul att den uppskattas och berör!

          Jag kommer ju fortsätta att uppdatera hör under resans gång. Det återstår ordentligt med finlir…

           

            juni 17, 2024 kl. 16:28 #515989

            Jättefin blev den! Passar fint med Minilite också. 🙂

              juni 19, 2024 kl. 23:02 #516030

              Senaste dagarna har gått åt till fixa iordning ett original drag. Men det drar även med sig att fixa iordning stötfångaren inklusive fästen.

              Knepig färg på dessa fästen, någon grå/grön färg. Får se vad jag kan hitta.

              Med stötfångaren borta är det läge för tillsnyggning av bakstammen.

              En före bild…

              20240619_222331

              Jag har även hunnit byta en dörrlist. Originallisterna var kraftigt deformerade och otäts.

              Dessa är bättre begagnade sv det lite senare utförandet som har en mer jäst form och sluter mer tätt. Bilen blev mycket tystare nu.

              20240619_222346
              20240619_222351
              Fortsättning följer…

                juni 25, 2024 kl. 23:39 #516164

                Då så!

                Fästena till stötfångaren är tillsnyggade. Fick blanda ihop färg själv. Blev i verkligheten ganska likt ursprunglig färg.

                20240625_125726

                Innan dessa monteras ska bakdelens nederdel poleras.

                  juli 1, 2024 kl. 16:22 #516223

                  Hej Andreas. Hur går det med fästena? Har hittat ett N.O.S i gömmorna. Det verkar lite mörkare än ”din blandning” synd att jag inte hittade tidigare. Skickar bild på det jag har.
                  20240701_134424

                    juli 2, 2024 kl. 23:39 #516235

                    Hej Göran!

                    Dom fästen du visar på bild är till främre stötfångaren. Av färgen att dömma tror jag dom är till dom senare bilarna typ X7. Tack för erbjudandet men jag tror jag nöjer mig med dom som sitter på bilen.

                    Såhär ser det ut vid montering.

                    20240627_163302

                    Har även fixat fästena som är svetsade i stötfångaren efter att min pappa, bror och jag hjälpts åt att mha en press att rikta skevhten och bulorna på stötfångaren. Passade på att tillverka distanser för att få en följsammare montering. Jag tog till en kasserad skärbräda, gjorde hål med stegborr och klippte sedan ut distanserna. Såhär såg det ut på köksbänken som fick vara arbetsbänk.

                    20240702_224111

                    Här är distanserna på plats. Jag använder likadana till mittenfästet.

                    20240702_224234

                    Här syns resultatet efter rikting.

                    20240702_232132

                      juli 3, 2024 kl. 08:37 #516245

                      Bra jobbat Andreas. Att det var ett främre fäste (enligt detaljnumret så är det t.o.m 71) visste jag. Det var färgen som jag ville visa dig. Ha det bra och hoppas du får nöje med ”pärlan”. Hälsningar Göran.

                        juli 3, 2024 kl. 13:53 #516252

                        Aha!

                        Jag har sett olika färger! En ljus, som jag har sedan dom du visar. Tror även jag sett en ännu mörkare…

                        Fanns kanske olika tillverkare…?

                          juli 5, 2024 kl. 21:08 #516303

                          Glad fredag!

                          Nu är dragmontering och tillsnyggning av stötfångaren nästan klart.

                          Materialet i stötfångaren svara bra på polering.

                          Såhär sliten och black va den innan.

                          20240705_182509

                          Efter lite putsning lyser den såhär!

                          20240705_182516
                          Passade även på att polera upp ett kulskydd i rostfritt som jag hittade i gömmorna.

                          20240705_184217

                          Nästa steg blir dragljuskontakt och kablage!

                           

                           

                            juli 26, 2024 kl. 12:35 #516632

                            Hej Andreas!

                            Din GGG 972, 99 -70, ser jättefin ut.  Sjögrön var ”färgen” 1970. Själv hade jag en V4 i samma kulör.

                            Du tycks ha mycket bra att ha i dina gömmor -;)

                            Jag ska nogsamt följa din tråd.

                            Dörrlister är jag ute efter. Både de på dörren, runt om och inte minst den pop-nitade nederst.

                            Men även de med U-profil på karossen. Dessa har krympt och ”krupit ur hörnorna” på min DSF172 99 -73 som jag renoverar.

                            Var fick du tag på listerna. Tack på förhand för tips!

                            (Såg en 99X -74 för 7000:- på Blocket om du skulle behöva en reservdelsbil. 99X var ju en ”Extra” billigare modell a la COOP -:)

                            med Triumph motorn och plåtkofångarna mm.)

                             

                            Bästa sommarhälsningar

                            AdamZ

                            Mvh Adam Zdunek
                            SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                            SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                              juli 26, 2024 kl. 15:52 #516633

                              Tack så mycket AdamZ!

                              Jo, jag har en hel del grejer men ibland fattas det för mig oxå.

                              Listerna i rutskenan går att ta loss och justera om. Dom är alltid för långa så det finns att ta av.

                              Annars har jag sett dessa på meter hos olika veteranbildelsförsäljare.

                              Dom runt dörrarna är nog svårare. Men det går att anväda lister från 900 oxå. Hittar man hela brukar dom gå att snygga till.

                                juli 26, 2024 kl. 17:04 #516634

                                Hej Andreas!

                                Tack för tips och råd.  Under vilken sten hittade Du GGG 972?  Så fina 99-or brukar bara dyka upp på auktionerna nu för tiden är mitt intryck  och då rakar de iväg i pris. Om jag minns rätt såg jag nyligen en 99 -77 med 8800 mil på mätaren för 78.000 kr.

                                 

                                Angående att du använder 99-an som brukis. Mitt intryck är att slitkvaliteten hos de tidiga 99-orna inte alls var vad den senare blev hos SAAB bilar, säg efter -81. Allt möjligt hade kort livslängd. Ljuddämpare, spindelleder, mycket gummidetaljer. Bronsbussningen i startmotorn fick bytas vid säg 12000 mil eftersom det sk Bendix-drevet började missa att kasta in kugghjulet vid start, räckte att putta bilen en liten bit. Jag körde mest långa landsvägskörningar. Annat som bråkade var vevaxeltätningen på svänghjulssidan. GGG 972 har stått länge. Håll koll vid nedre öppningen vid svänghjulet (men allt det där vet du -:) )  Packningarna i slav och huvudcylindrarna på kopplingen fick bytas ”ofta”, läckage på huvudcylindern märktes tidigt på gummimattan där kopplingspedalen tog i.   Det var en helt annat krav på underhåll och egen-service på SAAB-bilarna då.   Det är lätt att tro att de har samma kvalitet som nyare bilar där allt är dimensionerat för att rasa på en gång.

                                 

                                Du nämnde att du har problem med länkarmsinfästningarna på din 900S. Tänker du laga dem själv? Gör du det med motor i bilen? Om jag förstått saken rätt så om man skall göra det en gång för alla, så behöver motorn tas ur bilen. (Halvvägs är väl att ta ur drivaxlarna). Jag har ju en 900S, -91, CRN149, som är i relativt fint skick (och ingen synlig rost) för att ha varit en bruksbil. Den har jag fått åtgärda länkarmsinfästningarna på efter nedslag på bilbesiktningen ett par år sen, trots att den inte körs på vintern.

                                Jag kan tänka mig att länkarmsinfästningarna tillhör ett av de vanligaste dödstötarna för klassiska SAABar. Verkstäder i Stockholmsområdet vill ha alldeles för mycket betalt för lagningen. En sak är att få igenom i besiktningen men att återställa till orginalskick är en helt annan femma.

                                Bästa Sommarhälsningar

                                Adam Zdunek

                                Mvh Adam Zdunek
                                SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                                SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                                  oktober 6, 2024 kl. 22:40 #518128

                                  Hej Adam!

                                  Sent svar!

                                  GGG har jag haft i typ 20 år…då va dom billiga.

                                  Min ”brukskörning” blir ca.150-200 mil/sommar.

                                  Man kör denhär bilen på ett ”annat”sätt liksom.

                                  Ont om uppdateringar under sommaren men GGG har rullat på bra. Det har varit en del finjusteringar osv.

                                  Draget är färdigmonterat.

                                  Här har en kärra med passande stänkskydd hamnat på kroken.

                                Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 178 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.