Saab 99 GL automatic -77

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 GL automatic -77

Detta ämne innehåller 13 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-01-29 18:00.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #401816

    mabo
    Deltagare

    Hej!

    Här kommer en projekttråd om en brun 99a.

    Det hela började vintern 2010 då jag fick möjlighet att köpa ett gäng Saabar från Lidingö Bilcenter. Bilcentret hade bytt ägare och det föråldrade begbillagret skulle säljas. Egentligen var jag inte så intresserad av 99an men den kom så att säga med på köpet.

    Historien om bilen är att den blev inbytt 1983 och därefter uppsnyggad för att säljas vidare i bilcentrets begagnathall. Antagligen var väl inte en brun 99 automat helt lättsåld så den blev stående i bilfirmans källare tillsammans med andra svårsålda vagnar…

    Lite spännande med en bil som ställts undan när den bara var 6 år gammal – som att tiden stannat!

    I Bilcentrets källare:

    jul-2009-006

    Precis hemkommen (vad mycket snö det var vintern 2010!)

    IMG_2137

    Bilagor:
    #401820

    Va kul!!!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #401821

    mabo
    Deltagare

    Som alltid kommer ju en massa andra projekt i mellan och 99 fick stå på tillväxt på min loge. Men så i vintras beslutade jag mig för att 99an måste få komma ut på vägarna igen.

    IMG_1715

    Trotts att 99an bara varit i trafik mellan 1977 och 1983 hade rosten ätit en del på dörrarna och så kan man ju inte ha det:

    IMG_1610

    Ekonomiplåt på plats:

    IMG_1611

    Slipat:

    IMG_1619

    Lackat och klart 🙂

    IMG_1698

    Bilagor:
    #401828

    mabo
    Deltagare

    Den som letar hittar alltid mer rost… Skärmkanten höger bak visade sig vara rostig p.g.a. en dåligt lagad krockskada.

    Urkapat:

    IMG_1716

    Och svetsat:

    IMG_1731

    Först tänkte jag bara göra en dellackering men det var lika bra att ta hela skärmen.

    Grundat

    IMG_1748

    Lackat 🙂

    IMG_1753

    Bilagor:
    #401850

    Trevliga bilder!
    Egentligen är väl rost på en 40 år före detta använd bil ingen överraskning. Det rostar ju hela tiden när det väl börjat men en pytteskada, typ gruskorn bakom listen…
    Jag köpte en 75 sepiabrun 99a av brorsan som jag vet behövde lackas på sidorna. Resten va jättefint.
    Bilen hade efter att den slutade användas av brorsan stått i 7 år i ett luftigt garage där den blivit dammig. Dammet binder fukten i luften vilket gjort att hela bilen va full av ringlande ”rostmaskar” under lacken!

    • Det här svaret redigerades 3 år sedan av .
    #420097

    mabo
    Deltagare

    Här kommer en liten sammanfattning av vad som har gjorts med 99an det senaste halvåret:

    Kunde direkt efter uppstarten konstatera att något inte stod rätt till med kylningen. Temperaturen gick i höjden redan efter ett par minuters körning och misstankarna riktades mot vattenpumpen. Jag började riva vattenpumpen och när jag plockade loss slangarna till vattenpumpslocket såg det ut såhär:

    SFNO6805

    Som ett avloppssystem i behov av stambyte… Gjorde rent, monterade ihop och fyllde på med kylarrengöring men fortfarande samma problem.

    Bara att riva ur vattenpumpen och jaha… precis som jag misstänkte:

    KCZD4263

    Totalt aggregataxelhaveri.

    • Detta svar redigerades 2 år, 7 månader sedan av . Anledning: Fixat bliderna
    • Det här svaret redigerades 2 år, 7 månader sedan av .
    Bilagor:
    #420108

    porsche944
    Deltagare

    Snyggt svets jobb!!!!!!

    #425847

    mabo
    Deltagare

    Ja ja ett typiskt haveri på en B-motor alltså. Funderade ett tag på vad jag skulle göra – laga aggregataxeln? eller byta hela motorn? kanske sätta i en turbomotor?

    Men då plötsligt dök det upp en annons på FB angående en riktigt lågmilad motor hos Ulf i Höör. Komplett med automatlåda. Perfekt!

    IMG_1927

    Motorn anländer med stil 🙂

    IMG_1932

    Aggregatet. Hade tydligen suttit i en friktionstestare som gått till skrot.

    IMG_1931

    Demontering pågår.

    IMG_1933

    Ut med det gamla

    IMG_1938

    Lite uppsnyggning av motorrum

    IMG_1943

    Den nya motorn väg på dit där den hör hemma.

    IMG_1946

    Nattlig provtur utan huv 🙂 Fantastiskt så fint den går!

    • Det här svaret redigerades 2 år, 7 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 år, 7 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 år, 7 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 år, 7 månader sedan av .
    Bilagor:
    #425859

    mabo
    Deltagare

    Nu är vi nästan i nutid. I mellandagarna tog jag mig i kragen och bokade besiktning:

    IMG_2318

    Avställd sedan 1983 och senaste besiktningen 1985….

    IMG_2319

    På med de fulldubbande Pirelli puckarna

    IMG_2320

    Perfekt 99 väder!

    IMG_2321-1

    En trevlig besiktningskvinna tyckte att det var roligt att besikta en sån pärla – men 2 fel blev det: för hög CO och en blinkers ur funktion…

    IMG_2322

    Hemma igen 🙂

    • Det här svaret redigerades 2 år, 7 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 år, 7 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 år, 7 månader sedan av .
    Bilagor:
    #425869

    Janne Hagnell
    Moderator

    Grattis ändå – det var ju lätta fel.👍

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #425873

    Kul å grattis!
    Blir till att tanka lite E85 då. Är det all blinkers som lagt av eller bara en lampa.
    Det kan bli intermittenta fel på relät men även kabelskorna till dess anslutning.

    #425874

    Morten S.
    Moderator

    Trivelig bil, og topp at du får den ut på veien igjen!

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #425990

    Underbar tråd ! Och bra jobbat !

    #426017

    mabo
    Deltagare

    Tack för era fina kommentarer😀

    Angående blinkers så var det höger fram som inte funkade men hela blinkerssystemet verkar skumt – bland annat startar inte blinkersrelät varje gång. Jag får nog gå igenom alla anslutningar.

    CO-halten var precis på gränsen så det kanske räcker med lite E85. Fick även ett tips från en erfaren Saabmek om att borra upp plastanslutningen till vevhusventilationen vilket ska sänka CO med någon procent.

    Mvh Martin

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng