SAAB 99 GL CC -76

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 99 GL CC -76

  • Detta ämne har 32 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-17 23:09 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26725
    parru
    Deltagare

    Sent skall syndarna vakna. Här är min historia.
    Har haft den blåa skönheten sedan 2008. Svårt att veta exakt när det hela började att jag ville ha en sådan bil men jag tror det var 79 när min pappas gamla chef köpte en 900 CC av första årsmodellen och med enkla baklysen. Sedan hände inte mycket förrän jag fick tillfälle att köpa min egen första 99:a (en två dörrars sedan) men jag gick fortfarande och suktade efter en CC för de är ju både snyggare och mer praktiska. Det blev ingen affär då utan jag genomlevde ett antal andra bilar, bara inte SAABar dock. 2007 köpte jag dock ett hus så nu skulle jag äntligen slippa parkeringsplatsmekande.
    Jag letade länge och väl innan jag hittade min 76 tredörrars i Flen. Det var en bonde som köpt den ny och inte använt den så jättemycket utan mätarställningen stod på knappa 14000 mil. Han hade sedan gett den till sin dräng och sedan fick jag köpa den.
    Jag köpte den i juli och värmekranen hade hakat upp sig så det blev en varm resa från Flen till Jönköping. Den var ju bara menad som andra bil men första bilen en Peugeot 406 krånglade så mycket att den fick tjäna som första bil både när jag och frugan gifte oss och när dottern föddes. Två åkte in till sjukhuset och tre hem i 99:an.
    Efter det har vi varit med om en hel del äventyr tillsammans. Målet med den har alltid varit en bil som skall gå att använda till vardags om det kniper eller är roligt men samtidigt se till att hålla den i vettigt skick.
    Jag har svetsat den undertill efter att bilprovningen hade lite invändningar och låtit byta motor en gång efter att jag bokstavligt talat sköt oljefiltret samtidigt som oljetrycksvarningen inte fungerade. Dock har jag aldrig fått ordning på vattenpumpen utan den läcker hela tiden.

    #201411
    parru
    Deltagare

    Nu är frågan om jag måste byta motor igen. Har som sagt aldrig fått ordning på vattenpumpen och nu har blocket sprungit läck (tror jag). Det rinner rätt kraftigt med kylvätska under bilen (se bild) men jag har inte hittat hålet. Det sitter under grenröret i a f. Bilden nedan visar hur det rinner när motorn är igång och jag fyllt på en liter kylvätska. Nu behöver jag lite inspiration för jag är tillbaka till parkeringsplatsmekandet. :wrench

    #201412
    Janne Hagnell
    Moderator

    Har du olja i vattnet? Det kan inte vara toppackningen som gått?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #201418
    gv8
    Deltagare

    En tänkbar orsak till att det kommer mycket kylvätska ur blocket på höger sida under grenröret är att någon av hålen i blocket har öppnats. Som du ser på bilden nedan så finns det ett pluggat och två skruvhål. Det nedersta tjocka röret finns bara på turbomotorer.
    Det är ju lite svårt och se under grenröret men det går ev att titta med en spegel eller filma med mobilen.

    #200021
    morsole
    Deltagare

    Det är väldigt vanligt att frostpluggen äts upp med 20 års drift, det räcker ju att man slarvar med byte av kylvätskan så rostskyddet försvinner. Har haft några bilar där jag fått byta frostpluggar på just där.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #177237
    Dicst
    Deltagare

    Borde det inte gå att testa det med lite tätguck isåfall?

    #177240
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Dicst wrote:

    Borde det inte gå att testa det med lite tätguck isåfall?

    Kemisk metall?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #177241
    morsole
    Deltagare

    Eller ”läcktätare”, finns en PP-produkt som är förvånansvärt bra när det gäller att täta mot vatten. Har byggt in termokontakter med det som funkade hur länge som helst…

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #177242
    morsole
    Deltagare

    Ser ut så här:

    http://www.grunda.se/products/wc64585/lacktatare-plastic-padding

    Mvh

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #201428
    parru
    Deltagare

    Bästa sätt att komma åt är att riva grenröret?
    Provade med att sätta papper runt motorvärmare enligt bilden och det var torrt (syns i bilden mellan grenröret och de bägge bakre cylindrarna) . Det nedre pappret blev blött i nederkanten (syns mellan grenrör och avgasrör).
    Känns som läckaget kommer längre fram ifrån om man skall titta på marken men det är alltid väldigt svårt med vatten för det kryper ju så.
    Det som droppar är bara glykol och vatten.
    Jag får linda in hela motorn i papper och se vart det blir blött först.
    Pär

    #201600
    parru
    Deltagare

    Vattnet kommer någonstans i bakkant på startmotorn. Så nu skall jag riva bort den vid första bästa tillfälle :wrench . Det jobbiga är väll att det inte sitter någon frostplugg där?
    Pär

    #201603
    morsole
    Deltagare

    Om det läcker i bakkant på startmotorn lutar det åt värmekroppen till motorvärmaren? Eller?

    Men svårt att kolla om du står på en parkering; det bör nästan göras inomhus så man kan stå/ligga under och se ordentligt.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #201607
    kg70
    Deltagare

    På B-motorn sitter en dräneringsplugg i den regionen. I alla fall på min motor. Det kan inte vara den som krånglar?

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #201619
    parru
    Deltagare

    Hej
    Dräneringspluggen sitter lite snett ovanför och känns tät (lindade in den också i papper och det var torrt) om det nu inte finns en till
    Motorvärmarelementet är tätt pss
    Frostpluggen strax intill läcker lite (försumbart i sammanhanget)
    Med motorn igång är det en veritabel fontän som sprutar. Med motorn av så droppar det bara i snabb takt.
    Så det lutar åt att jag måste riva startmotorn
    Pär

    #201622
    666
    Deltagare

    Bakom startmotorn sitter en frostplugg. Gissar att problemet är där……..

    😎

    Saab 99 1971 2.0 - Saab 99 1971 1.85 - Saab 99 1972 1.85 - Saab 99 1973 1.85 - Saab 99 1975 CC 2.0 - Saab 99 1981 T8

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng