SAAB 99 GL CC -76
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 99 GL CC -76
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 99 GL CC -76
- Detta ämne har 32 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-17 23:09 av parru.
-
FörfattareInlägg
-
Om du skaffar en inspektionskamera kan du kolla med motorn igång.
Typ en sån här (om du har en laptop):
http://www.clasohlson.com/se/Inspektionskamera-USB/36-3804
Eller om du kan låna av någon.
K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 1972februari 18, 2015 at 00:58 #201819Stenkul, har själv en cinnoberröd tredörrars 99 Automatic av årsmodell 1976 och letar efter ytterligare en att addera till samlingen.
Gillar att se att du använder bilen till vardags också, 99:an är som modell är en överlägsen bruksklassikerbas så länge man håller diverse problemhärdar (läs vattenrelaterat…) i schack. Minst sagt stenkul att åka ifrån faderns fyrhjulsdrivna Mercedes av årets modell med en Saab 99 som rullat 82 tusen mil… 😉 Min är också inkontinent men det är oljan som rymmer på min. :IDJohan
Har insett mina begränsningar och lämnat in den på den lokala verkstaden. Sa till dem att räkna på att antingen:
1. Byta ut 2 frostpluggar och 1 vattenpump
2. Byta ut motorn mot en bättre beg. B-motor
3. Hamra hål i torpeden och sätta dit en H-motor med 5 växlad låda.
Han skulle räkna på det men det verkar lite lockande med en 5 växlad H-motorapril 1, 2015 at 14:21 #202881Ge dig till tåls!
Du kommer att bli besviken på h-motorns karaktär! Jag har inte haft eller provat en sådan som inte haft kolvskrammel å varit trött i förhållande till b motorns varvvillighet. Men jag är väl inte uppe i antalet statistiskt säkerställt men inte långt borta…
Saab 90’n jag kör nu är sorglig i jämförelse. Har haft täta oljebyten typ 300-500 mil och med fin kvalitet 13k mil ändå råmar det när man gasar…Hej
Nu blir det byte av samtliga frostpluggar runt grenröret och eftersom jag blev förskräckt av alla berättelser om frostpluggar, samt att jag just nu bor i lägenhet, får en verkstad göra det. Sedan kan jag köra igen. Dock så läcker ju fortfarande vattenpumpen. Om man installerar en el-vattenpump, är det då bara att koppla förbi den gamla eller går det några kylkanaler direkt i blocket?Det bästa och enklaste är att byta vattenpumpen. SAAB-klubben verkar ha pumpar f.n.
En 76’a borde ha en pump av vaiant 2 med mutter som håller impellern.
Länk till pumpen:
https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/vattenpump-4?category_id=22
Om du ändå tänker lämna in den på verkstad så kan dom lika gärna byta pumpen också.
Jag kan inte se något enkelt sätt att ersätta den inbyggda pumpen mot en elektrisk.
/StigDu får väl byta verkstad till nån som vågar laga din bil. Har du inga Saabnördar i närheten som vill hjälpa dig? Förstår iofs att en vanlig verkstad inte har kunskapen, men om jag kunde göra det på den tiden utan specialverktyg, och fick det att fungera, inte bara een gång, men många gånger, då borde det ju gå att få till stånd.
Ge inte upp bara!Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
maj 8, 2015 at 06:37 #290584Lita inte på en verkstad som dömmer ut en B-motor! (Säger jag som inte har någon aning om vad det är för verkstad…). Det måste finnas ett saab freak i din närhet!
Jag har flera motorer som stått olika länge. Du kan ju skaffa en sådan och en växellåda med 5 lägen frammåt. Detta kommer jag att göra på en 75a cc. Jag sätter ihop ett kpl aggregat som man ev kan flytta till en annan bil när man byter.Ja då är frostpluggarna bytta men han tar fortfarande vatten. Symptomen är att:
1. Det bubblar i expansionskärlet.
2. Det sprutar vatten ur avgasröret vid start.
3. Det går inte att köra mer än någon/några kilometer förrän han blir tokvarm.
4. Det är ingen olja i vattnet.
5. Det är inget vatten i oljan.
Troligen är det hål någonstans mellan vattenkanalerna och cylindrarna, i blocket, toppen eller topplockspackningen. Hur får man reda på vilket utan att byta toppen eller topplockspackningen? Jag har en topp liggande, hur kan jag kontrollera status på denna utan att montera den?
PärJag har inte plockat ner någon B-motor så jag vet inte så mycket om hur kylkanalerna går i block o topp. Sprickor i block o topp kan vara en orsak men det borde då visa sig som vit rök i avgasröret, olja i vattnet eller vatten i oljan.
Kylsystemet är av övertryckstyp så antagligen måste hela kylsystemet vara trycktätt för fungera bra. Kylarlocket ska klara ett tryck av 0,9-1,2 bar. Hur ser kylarlockets packning ut? Är kylarslangarna trycktäta? Är vattenpumpen trycktät?
Det finns säkert någon bra trycktestare att köpa.Insugningsröret har kylkanaler och det. kan ev. läcka i packningen mot insugningsröret.
Termostaten ska vara av tvåvägstyp tom -76 och av trevägstyp from -77. Du kan ev ha fel typ av termostat.
Lufta kylsystemet.
Rengör kylsystemet. Jag har använt diskmaskinstabletter med bra resultat.
Såg i senaste numret av Bakrutan att SAAB-klubben nu säljer vattenpumpsavdragare.
Så nu kan du byta vattenpumpen själv om den läcker vatten, olja eller inte är trycktät./Stig
Ok
Nu har jag kollat och bytt. Kylaren blir inte varm men motorn blir överhettad. Kylfläkten startar inte ens för att det är så kallt. Verkar vara ett ok tryck i systemet för det pyser ordentligt om jag öppnar någonstans. Finns det något sätt att ta reda på om vattenpumpen fungerar utan att byta? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.