Saab 99 GL Super CC 5drs 1977
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 GL Super CC 5drs 1977
- Detta ämne har 27 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2025-12-01 22:36 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
Glömde nämna att jag även bytt främre stötfångaren och riktat nrplåtshållaren hjälpligt, här är en bild på före/efter:
Hjulalternativ! Ber om ursäkt för den bedrövliga bildredigeringen… 😊
Attachments:
april 17, 2024 kl. 07:13 #514702Hej. Snyggt med ny inredning. Den gamla förarstolen såg ju inte rolig ut. Grattis till godkänd besiktning. Mvh Bengt
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
april 18, 2024 kl. 10:11 #514729Grattis till besiktningen! Fantastiskt att du väckt liv i den gamla pärlan. Är nog inte många sådana som rullar idag. Var väl mer jobb och pyssel än det var tänkt? Tycker den ser charmig ut med alla tre fälgarna förresten. Fyll gärna på med fler bilder och inlägg framöver. Alltid kul att se. 🙂
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Blev en längre tur igår. Vi åkte ner till Askersund för att kika på motortävling. Dottern var på besök hemma i Hedemora för att få sommardäck och nytt bakhjulslager monterat på hennes bruks-90 ’85, så hon hängde också på till Askersund. Blev nog närmare 50 mil då vi gjorde en avstickare på vägen hem för att hämta en vevaxelgivare till sonens 900 2.1 ’92.
Hursomhaver gick 99an som en klocka hela resan, det enda som stör är att bromsen höger fram ligger på till å från. Ska kollas upp såklart. 🙂
Attachments:
Det har hänt en del sedan senaste uppdateringen här.
Jag har monterat dragkroken som följde med bilen, och har även hunnit med att testa den ordentligt inför regbes:
Bilen gick jättebra efter vägen med biltrailer. Vi slutade på tredje plats i rallyt om ni funderar. 😊
Om bilen ska klara regbes behövs lite rostlagning i bakänden. Jag blev färdig med vänster sida idag, monterade stänklapp som kronan på verket.
Reservhjulsbaljan:
Hjulhus:
Lagade även framåt i hjulhuset, men där blev det ingen bild tagen.
Efter färg och rostskydd monterades stänklappen:
Som ni ser har Volvohjulen hamnat på bilen igen. Litade inte på de gamla torra däcken som sitter på plåtfälgarna när det skulle dras biltrailer. 🫣
Extraljus har den fått åsså, inte inkopplade elektriskt än dock.
Regbes är bokat på måndag nästa vecka, och på tisdagen kopplas husvagnen på, Saabs husvagnsbackspeglar monteras, för att tidigt på onsdagen glida neröver mot Trollhättan, ska visst vara nån Saabsammankomst där i slutet på nästa vecka… 😀
Attachments:
Jaha, vad har hänt med denna bilen då de senaste veckorna..? Tja, en del har hänt iaf, lagat ihop höger bakre hjulhus bland annat då den skulle in på regbes för dragkroken:
Regbesen gick finfint, inga problem.
Som ni ser på bilden så har det bytts hjul igen, fotbolls/EMS-fälgar sitter nu monterat på bilen. 😊
Vi har varit på besök i Trollhättan också. Husvagnen krokades på och takkorgen fylldes med alufälgar som skulle säljas på fredagens bakluckeförsäljning bakom Saabmuséet.
Ekipaget gick stadigt och fint hela vägen ner.
Blev lite körning på Kinnekulle på söndagen:
Jag köpte mig en uppsättning kromade skärmkantslister på festivalen, så nu i veckan plockade jag fram polermaskinen och satte igång:
Lacken blev ju faktiskt helt ok, och med skärmkantslisterna blev den riktigt trevlig att se på:
Höger framdörr måste dock målas om:
Attachments:
Dags för en uppdatering här, blir mest lite bilder på vad bilen har varit med om denna sommar efter Saabfestivalen.
Servicebil på rallytävlingar:
Kvällstripp med glassätning:
Agerat husvagnsdragare till Ekebymarknaden i Eskilstuna:
Laståsna till Saabmarknaden i Norrköping:
Räddning av ännu en 99:
Attachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej Krister!
Mycket trevlig läsning! Tack!
Förstår att du har en yvig SAAB-entusiastverksamhet och kan reda väldigt mycket själv.
Du nämnde kromade hjulhuslister och att du hade köpt dom på marknad. Jag skulle vad det lider behöva sådana till min DSF172.
Du har möjligen inte tagit kontaktinfo till säljaren och vet om denne har fler att sälja?
Bästa hösthälsningar
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicHej igen!
Det måste ha varit du med din blå 99GLS på SAAB-marknaden i Norrköping i början av månaden. Synd att jag inte visste att det var Du. Det var jag som stannade till och kommenterade två-förgasarlösningen i bilen och du replikerade att du har instrument för att synka dessa. Var det du som hade ett Simons svart sport 2-fläns avgasrör till salu? Jag frågade om det passar till SAAB 99.
Nu vet jag att den varianten på 2-flänsrör för 900 (som finns på SSK och som jag tyvärr har köpt) inte passar till 99-an. Din GLS -77 har väl ett 2-fläns grenrör? Du råkar inte veta var man kan få tag på 2-fläns avgasrör med raka skänklar och en 90-graders böj (till SAAB 99)?
Mvh
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
Hej igen!
Det måste ha varit du med din blå 99GLS på SAAB-marknaden i Norrköping i början av månaden. Synd att jag inte visste att det var Du. Det var jag som stannade till och kommenterade två-förgasarlösningen i bilen och du replikerade att du har instrument för att synka dessa. Var det du som hade ett Simons svart sport 2-fläns avgasrör till salu? Jag frågade om det passar till SAAB 99.
Nu vet jag att den varianten på 2-flänsrör för 900 (som finns på SSK och som jag tyvärr har köpt) inte passar till 99-an. Din GLS -77 har väl ett 2-fläns grenrör? Du råkar inte veta var man kan få tag på 2-fläns avgasrör med raka skänklar och en 90-graders böj (till SAAB 99)?
Mvh
Adam Zdunek
Hej Adam! Trevligt att råkas på marknaden, hade ingen aning att det var du. 😊
Här är han jag handlat kromlister av;
https://www.saabworld.nl/Wielkastrand-Chroom
Saabklubben har väl sålt främre avgasrör med dubbel fläns, men de kanske är slut?
Hej Krister!
Tack för trevligt och ”listigt” svar -:)
”Kromer” väl till pass.
SSK har för närvarade bara 2-flänsrör med dubbla (45 grader böjar) sådant som du hade på Kråkvilan.
Bästa Hösthälsningar Lycka till med Karolinerblå 99an
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
Uppdatering!
Målat om främre passagerardörren i somras när det egentligen var alldeles för varmt ute för att göra utomhus-lackjobb… Resultatet blev ”sådär”, men bättre än innan iaf.
Har även bytt bromsskivor fram, det var dags…
Attachments:
Hej!
Apropå målning av passagerardörren. En bra karl reder sig själv brukar det heta.
Apropå byte av bromsskivor. Bra verktyg är hälften av jobbet brukar det också heta
Bor man i stan så blir möjligheterna snabbt begränsade.
Sålde en B201 B-typ motor förra helgen som gått typ 10.000 mil till en yngre Saabklubbmedlem i ”nöd”.
Denne bor ännu närmare stan. Är lycklig över ett mekar-garage som inte är gratis per månad …
… Apropå kostsam ”hobby”
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
































































