Saab 99 GL Super CC 5drs 1977

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 GL Super CC 5drs 1977

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 16, 2024 kl. 22:06 #514696

      Glömde nämna att jag även bytt främre stötfångaren och riktat nrplåtshållaren hjälpligt, här är en bild på före/efter:

      IMG_20240327_174353

      Hjulalternativ! Ber om ursäkt för den bedrövliga bildredigeringen… 😊

      20240329_164306
      20240409_204709
      20240409_205748

       

        april 17, 2024 kl. 07:13 #514702

        Hej. Snyggt med ny inredning. Den gamla förarstolen såg ju inte rolig ut. Grattis till godkänd besiktning. Mvh Bengt

        1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          april 18, 2024 kl. 10:11 #514729

          Grattis till besiktningen! Fantastiskt att du väckt liv i den gamla pärlan. Är nog inte många sådana som rullar idag. Var väl mer jobb och pyssel än det var tänkt? Tycker den ser charmig ut med alla tre fälgarna förresten. Fyll gärna på med fler bilder och inlägg framöver. Alltid kul att se. 🙂

          1 användare tackade författaren för det här inlägget.
            april 21, 2024 kl. 18:09 #514752

            Blev en längre tur igår. Vi åkte ner till Askersund för att kika på motortävling. Dottern var på besök hemma i Hedemora för att få sommardäck och nytt bakhjulslager monterat på hennes bruks-90 ’85, så hon hängde också på till Askersund. Blev nog närmare 50 mil då vi gjorde en avstickare på vägen hem för att hämta en vevaxelgivare till sonens 900 2.1 ’92.

            Hursomhaver gick 99an som en klocka hela resan, det enda som stör är att bromsen höger fram ligger på till å från. Ska kollas upp såklart. 🙂

            20240420_071822

              maj 27, 2024 kl. 20:13 #515466

              Det har hänt en del sedan senaste uppdateringen här.

              Jag har monterat dragkroken som följde med bilen, och har även hunnit med att testa den ordentligt inför regbes:

              20240517_200729

              Bilen gick jättebra efter vägen med biltrailer. Vi slutade på tredje plats i rallyt om ni funderar. 😊

              Om bilen ska klara regbes behövs lite rostlagning i bakänden. Jag blev färdig med vänster sida idag, monterade stänklapp som kronan på verket.

              Reservhjulsbaljan:

              20240526_130517
              20240526_213556

              Hjulhus:

              20240527_172653
              20240527_172659

              Lagade även framåt i hjulhuset, men där blev det ingen bild tagen.

              Efter färg och rostskydd monterades stänklappen:

              20240527_184959

              Som ni ser har Volvohjulen hamnat på bilen igen. Litade inte på de gamla torra däcken som sitter på plåtfälgarna när det skulle dras biltrailer. 🫣

              Extraljus har den fått åsså, inte inkopplade elektriskt än dock.

              20240509_202207

              Regbes är bokat på måndag nästa vecka, och på tisdagen kopplas husvagnen på, Saabs husvagnsbackspeglar monteras, för att tidigt på onsdagen glida neröver mot Trollhättan, ska visst vara nån Saabsammankomst där i slutet på nästa vecka… 😀

                juni 13, 2024 kl. 21:56 #515902

                Jaha, vad har hänt med denna bilen då de senaste veckorna..? Tja, en del har hänt iaf, lagat ihop höger bakre hjulhus bland annat då den skulle in på regbes för dragkroken:

                20240603_130928

                Regbesen gick finfint, inga problem.

                Som ni ser på bilden så har det bytts hjul igen, fotbolls/EMS-fälgar sitter nu monterat på bilen. 😊

                Vi har varit på besök i Trollhättan också. Husvagnen krokades på och takkorgen fylldes med alufälgar som skulle säljas på fredagens bakluckeförsäljning bakom Saabmuséet.

                20240604_140600

                Ekipaget gick stadigt och fint hela vägen ner.

                Blev lite körning på Kinnekulle på söndagen:

                FB_IMG_1718220785974

                Jag köpte mig en uppsättning kromade skärmkantslister på festivalen, så nu i veckan plockade jag fram polermaskinen och satte igång:

                20240612_153059

                Lacken blev ju faktiskt helt ok, och med skärmkantslisterna blev den riktigt trevlig att se på:

                20240613_190324

                Höger framdörr måste dock målas om:

                20240613_190234

                  september 15, 2024 kl. 22:30 #517738

                  Dags för en uppdatering här, blir mest lite bilder på vad bilen har varit med om denna sommar efter Saabfestivalen.

                  Servicebil på rallytävlingar:

                  20240816_201505

                  Kvällstripp med glassätning:

                  20240803_203447

                  Agerat husvagnsdragare till Ekebymarknaden i Eskilstuna:

                  20240823_163243
                  20240825_144118

                  Laståsna till Saabmarknaden i Norrköping:

                  20240908_063613

                  Räddning av ännu en 99:

                  20240913_164620

                   

                  1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                    september 20, 2024 kl. 09:59 #517830

                    Hej Krister!

                    Mycket trevlig läsning!  Tack!

                    Förstår att du har en yvig SAAB-entusiastverksamhet och kan reda väldigt mycket själv.

                    Du nämnde kromade hjulhuslister och att du hade köpt dom på marknad.  Jag skulle vad det lider behöva sådana till min DSF172.

                    Du har möjligen inte tagit kontaktinfo till säljaren och vet om denne har fler att sälja?

                    Bästa hösthälsningar

                    Adam Zdunek

                    Mvh Adam Zdunek
                    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
                    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

                      september 20, 2024 kl. 10:12 #517831

                      Hej igen!

                      Det måste ha varit du med din blå 99GLS på SAAB-marknaden i Norrköping i början av månaden. Synd att jag inte visste att det var Du. Det var jag som stannade till och kommenterade två-förgasarlösningen i bilen och du replikerade att du har instrument för att synka dessa.  Var det du som hade ett Simons svart sport 2-fläns avgasrör till salu? Jag frågade om det passar till SAAB 99.

                      Nu vet jag att den varianten på 2-flänsrör för 900 (som finns på SSK och som jag tyvärr har köpt) inte passar till 99-an. Din GLS -77 har väl ett 2-fläns grenrör?  Du råkar inte veta var man kan få tag på 2-fläns avgasrör med raka skänklar och en 90-graders böj (till SAAB 99)?

                      Mvh

                      Adam Zdunek

                       

                       

                      Mvh Adam Zdunek
                      SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                      SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
                      SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

                        oktober 1, 2024 kl. 22:05 #518042

                        Hej igen!

                        Det måste ha varit du med din blå 99GLS på SAAB-marknaden i Norrköping i början av månaden. Synd att jag inte visste att det var Du. Det var jag som stannade till och kommenterade två-förgasarlösningen i bilen och du replikerade att du har instrument för att synka dessa.  Var det du som hade ett Simons svart sport 2-fläns avgasrör till salu? Jag frågade om det passar till SAAB 99.

                        Nu vet jag att den varianten på 2-flänsrör för 900 (som finns på SSK och som jag tyvärr har köpt) inte passar till 99-an. Din GLS -77 har väl ett 2-fläns grenrör?  Du råkar inte veta var man kan få tag på 2-fläns avgasrör med raka skänklar och en 90-graders böj (till SAAB 99)?

                        Mvh

                        Adam Zdunek

                         

                         

                        Hej Adam! Trevligt att råkas på marknaden, hade ingen aning att det var du. 😊

                        Här är han jag handlat kromlister av;

                        https://www.saabworld.nl/Wielkastrand-Chroom

                        Saabklubben har väl sålt främre avgasrör med dubbel fläns, men de kanske är slut?

                          oktober 1, 2024 kl. 22:23 #518049

                          Hej Krister!

                          Tack för trevligt och ”listigt” svar -:)

                          ”Kromer” väl till pass.

                          SSK har för närvarade bara 2-flänsrör med dubbla (45 grader böjar) sådant som du hade på Kråkvilan.

                          Bästa Hösthälsningar Lycka till med Karolinerblå 99an

                          Adam Zdunek

                          Mvh Adam Zdunek
                          SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                          SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
                          SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

                            december 1, 2025 kl. 22:14 #525140

                            Uppdatering!

                            Målat om främre passagerardörren i somras när det egentligen var alldeles för varmt ute för att göra utomhus-lackjobb… Resultatet blev ”sådär”, men bättre än innan iaf.

                            20240613_162819
                            20250709_135609
                            20250709_135652
                            20250709_140204
                            20250709_144148
                            20250709_190404

                            Har även bytt bromsskivor fram, det var dags…

                            20250903_164508
                            20250903_170205

                             

                             

                              december 1, 2025 kl. 22:36 #525150

                              Hej!

                              Apropå målning av passagerardörren.  En bra karl reder sig själv brukar det heta.

                              Apropå byte av bromsskivor. Bra verktyg är hälften av jobbet brukar det också heta

                              Bor man i stan så blir möjligheterna snabbt begränsade.

                               

                              Sålde en B201 B-typ motor förra helgen som gått typ 10.000 mil till en yngre Saabklubbmedlem i ”nöd”.

                              Denne bor ännu närmare stan. Är lycklig över ett mekar-garage som inte är gratis per månad …

                              … Apropå kostsam ”hobby”

                              Mvh

                              Adam

                               

                              Mvh Adam Zdunek
                              SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                              SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
                              SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.