Saab 99 King Size

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 265 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 3, 2015 kl. 14:49 #377574

      Hejsan!

      Hur går de med projektet? =)

        augusti 3, 2015 kl. 23:47 #377603

        Hejsan!

        Jag jobbar utomlands sedan april och är bara hemma ibland. Men när jag är hemma blir det i varje fall lite plock med bilen.
        Är just nu hemma en sväng och har bytt ut Konidämparna bak mot nya gula Bilstein som ju är mer originallikt. Koni kändes inte helt rätt helt enkelt.

        Har tagit mig an ena framdörren idag för att byta dörrsidan/dörrspegeln/dörrbladet. Som väntat dyker det upp en del annat som sinkar jobbet.
        Dörren vägrade släppa greppet om rutan, så jag beslutade att skära bort dörrsidan för att komma åt med värme o kyla om vartannat.

        Den gamla dörren tillsammans med en ny dörrsida.
        Den gamla dörren tillsammans med en ny dörrsida.

        Innan dörrsidan tas bort svetsar jag på en stadig hemtillverkad ram som minimerar risken att dörren skall skeva. Ramen är markerad med gult i bilden
        Innan dörrsidan tas bort svetsar jag på en stadig hemtillverkad ram som minimerar risken att dörren skall skeva. Ramen är markerad med gult i bilden

        Fördelen med den påsvetsade balken förutom stadgan är att det blir en barnlek att fixera dörren på arbetsbordet.
        Fördelen med den påsvetsade balken är att det blir en barnlek att fixera dörren på arbetsbordet.

        Dörrsidan borta. Som synes en hel del rost. Balken i mitten svetsade Saab dit som sidorkrockskydd redan på 70-talet. När Volvo gjorde det långt senare kallade man det ”SIPS” och slog på stora reklamtrumman…
        Dörrsidan borta. Som synes en hel del rost. Balken i mitten svetsade Saab dit som sidorkrockskydd redan på 70-talet. När Volvo gjorde det långt senare kallade man det

          augusti 6, 2015 kl. 14:30 #377677

          Ser ut att bli bra det där. Är bakdörrana lika ”dåliga”, samt är dem i samma dimension som originaldörrarna eller är den som og900cd förlängda?

          Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
          Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 900i ´88 "Prins Charles"
          Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

          Skämsbil:
          Renault Zoe ´22

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            augusti 6, 2015 kl. 22:00 #377697

            Bakdörrarna var värre. Jag skaffade nya 3d-dörrplåtar från Klokkerholm och tanken var att anpassa dem till bakdörrarna. Längden stämmer nämligen bra.
            Varje bakdörr består egentligen av en sammanfogad tredörrarsdörr och fyrdörrars bakdörr. Skarven ligger i framkant.

            Men pga dålig passform fick den tanken överges. Jag kände också att det var en stor risk att det skulle bli fult om jag skulle gjort det själv.
            Så därför lämnade jag bort det jobbet till plåtkonstnären Bengt Blad som bor 10 minuter härifrån.
            Han reparerade dörren som var i riktigt dåligt skick. Så sånär som på lack är dörren riktigt fin igen.
            Bengt besiktade dörrsidorna jag hade och dömde ut dem. Bland annat såg inte avrinningskanalerna i dörrbotten ut som på bilen, så han gjorde ett eget pressverktyg efter avrinningskanalerna på originaldörren.
            Häftigt med sådan yrkesmän! http://www.klassiker.nu/reportage/platguruns-masterverk

            Kanske kan återkomma med bild i morgon

              augusti 6, 2015 kl. 23:04 #377702

              En bild på vänster bakdörr i ”fyndskicket” Jag har markerat skarven mellan de två dörrarna med gula prickar.

              IMG_0231

              Attachments:
                juni 11, 2016 kl. 21:53 #398411

                Hur går det? Har du hunnit göra något med King Size? /patric

                  juli 16, 2016 kl. 09:50 #399914

                  Jajemän! Nu är bilen på lackverkstad?

                  Attachments:
                    juli 16, 2016 kl. 10:22 #399918

                    Tjolahoppsan!!
                    Mycket som hänt sedan förra uppdateringen då antar jag…

                      juli 16, 2016 kl. 11:25 #399919

                      Ja, det har hänt en del i varje fall.
                      Några bilder..

                      Två halvbra o två dåliga.

                      Börjar bli bättre. Här nedhasat först med 240, därefter 400, 600 och förhoppningsvis slutligen 800papper. Gäller hitta en balans mellan finish och att den kommande klarlacken skall fästa bra

                      • Det här svaret redigerades för 8 år, 10 månader sedan av Martin.
                      • Det här svaret redigerades för 8 år, 10 månader sedan av Martin.
                        juli 17, 2016 kl. 13:11 #399949

                        Några ”retrobilder” Den sista stora biten som svetsades fast var vänster framskärm.
                        Eftersom bilen var utrustad med vimpel/flagghållare och infästningarna för dessa var körda, blev det att rekonstruera dem.

                        Jag kom på att jag underskattat utmaningen att rekonstruera infästningarna för höger framskärm, men det var mycket lättare på höger eftersom den som synes var lös..

                        Jag ville ha en ordentlig fästpunkt och valde M8 mutternitar. Jag hade visserligen M6 och tillhörande mutternittång, men valde M8. Kanske överdimensionerat, men hellre det än åt andra hållet. Det innebar att jag fick komprimera mutterniten manuellt.
                        Sedan ville jag ha dem försänkta för att ge största möjliga spelrum mot huven.

                        Det blev med andra ord att ta upp ordentliga hål i skärmens översida.
                        Därefter klippa till plåtbitar och göra hål i dem för att montera niten
                        Punkta fast plåtbiten underifrån, grunda och lite försiktig spackling,

                        Nästa steg blir tillverkning av flagghållare, som jag nog lejer bort. Rostfritt går jag bet på..

                        De tre sista bilderna är referensbilder. De svartvita från 1976, den sista en bild från Saabmuseet i Nystad 2011 där jag hittade en liknande konstruktion.

                        Måttning och upptagning av tillräckligt stora hål för kommande vimpelfästen

                        M8 mutterniten på plats. Ordentlig genombränning underifrån

                        Grundning med grundprimer. Försänkningen blir precis så att mutterflänsen hamnar i höjd med skärmens översida

                        Inpassning av skärm. Kylarbalken och huven på plats för referens. Därefter punktning av skärmen

                        limousinflagga

                        limousin0009

                        IMG_2233l

                        • Det här svaret redigerades för 8 år, 10 månader sedan av Martin.
                        • Det här svaret redigerades för 8 år, 10 månader sedan av Martin.
                          juli 17, 2016 kl. 15:07 #399960

                          Iväglämnad på lack är ju ett stort steg framåt!

                          96 V4 1975 ”Bollen”

                            juli 17, 2016 kl. 15:26 #399961

                            Men det är bra att du ordnar fästen för ”mindre flaggstänger”. Har själv en 30-tals bil med flagga så jag vet hur det kan vibrera…

                              augusti 1, 2016 kl. 22:59 #400397

                              På väg hem från lack. Tyvärr blir det backjobb på taket och en skärm.
                              Men annars bra

                              Attachments:
                                augusti 2, 2016 kl. 09:24 #400408

                                Tjusigt….

                                  augusti 2, 2016 kl. 11:13 #400426

                                  Ajdå! Men det ska ju bli bra, så…

                                  96 V4 1975 ”Bollen”

                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 265 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.