Saab 99 King Size
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hejsan!
Jag jobbar utomlands sedan april och är bara hemma ibland. Men när jag är hemma blir det i varje fall lite plock med bilen.
Är just nu hemma en sväng och har bytt ut Konidämparna bak mot nya gula Bilstein som ju är mer originallikt. Koni kändes inte helt rätt helt enkelt.Har tagit mig an ena framdörren idag för att byta dörrsidan/dörrspegeln/dörrbladet. Som väntat dyker det upp en del annat som sinkar jobbet.
Dörren vägrade släppa greppet om rutan, så jag beslutade att skära bort dörrsidan för att komma åt med värme o kyla om vartannat.Den gamla dörren tillsammans med en ny dörrsida.
Innan dörrsidan tas bort svetsar jag på en stadig hemtillverkad ram som minimerar risken att dörren skall skeva. Ramen är markerad med gult i bilden
Fördelen med den påsvetsade balken förutom stadgan är att det blir en barnlek att fixera dörren på arbetsbordet.
Dörrsidan borta. Som synes en hel del rost. Balken i mitten svetsade Saab dit som sidorkrockskydd redan på 70-talet. När Volvo gjorde det långt senare kallade man det ”SIPS” och slog på stora reklamtrumman…
Attachments:
augusti 6, 2015 kl. 14:30 #377677Ser ut att bli bra det där. Är bakdörrana lika ”dåliga”, samt är dem i samma dimension som originaldörrarna eller är den som og900cd förlängda?
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Bakdörrarna var värre. Jag skaffade nya 3d-dörrplåtar från Klokkerholm och tanken var att anpassa dem till bakdörrarna. Längden stämmer nämligen bra.
Varje bakdörr består egentligen av en sammanfogad tredörrarsdörr och fyrdörrars bakdörr. Skarven ligger i framkant.Men pga dålig passform fick den tanken överges. Jag kände också att det var en stor risk att det skulle bli fult om jag skulle gjort det själv.
Så därför lämnade jag bort det jobbet till plåtkonstnären Bengt Blad som bor 10 minuter härifrån.
Han reparerade dörren som var i riktigt dåligt skick. Så sånär som på lack är dörren riktigt fin igen.
Bengt besiktade dörrsidorna jag hade och dömde ut dem. Bland annat såg inte avrinningskanalerna i dörrbotten ut som på bilen, så han gjorde ett eget pressverktyg efter avrinningskanalerna på originaldörren.
Häftigt med sådan yrkesmän! http://www.klassiker.nu/reportage/platguruns-masterverkKanske kan återkomma med bild i morgon
En bild på vänster bakdörr i ”fyndskicket” Jag har markerat skarven mellan de två dörrarna med gula prickar.
Attachments:
Jajemän! Nu är bilen på lackverkstad?
Attachments:
juli 16, 2016 kl. 10:22 #399918Tjolahoppsan!!
Mycket som hänt sedan förra uppdateringen då antar jag…Några ”retrobilder” Den sista stora biten som svetsades fast var vänster framskärm.
Eftersom bilen var utrustad med vimpel/flagghållare och infästningarna för dessa var körda, blev det att rekonstruera dem.Jag kom på att jag underskattat utmaningen att rekonstruera infästningarna för höger framskärm, men det var mycket lättare på höger eftersom den som synes var lös..
Jag ville ha en ordentlig fästpunkt och valde M8 mutternitar. Jag hade visserligen M6 och tillhörande mutternittång, men valde M8. Kanske överdimensionerat, men hellre det än åt andra hållet. Det innebar att jag fick komprimera mutterniten manuellt.
Sedan ville jag ha dem försänkta för att ge största möjliga spelrum mot huven.Det blev med andra ord att ta upp ordentliga hål i skärmens översida.
Därefter klippa till plåtbitar och göra hål i dem för att montera niten
Punkta fast plåtbiten underifrån, grunda och lite försiktig spackling,Nästa steg blir tillverkning av flagghållare, som jag nog lejer bort. Rostfritt går jag bet på..
De tre sista bilderna är referensbilder. De svartvita från 1976, den sista en bild från Saabmuseet i Nystad 2011 där jag hittade en liknande konstruktion.
-
Det här svaret redigerades för 8 år, 10 månader sedan av
Martin.
-
Det här svaret redigerades för 8 år, 10 månader sedan av
Martin.
Attachments:
juli 17, 2016 kl. 15:26 #399961Men det är bra att du ordnar fästen för ”mindre flaggstänger”. Har själv en 30-tals bil med flagga så jag vet hur det kan vibrera…
-
Det här svaret redigerades för 8 år, 10 månader sedan av
Andreas Hermansson.
På väg hem från lack. Tyvärr blir det backjobb på taket och en skärm.
Men annars braAttachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.