Saab 99 LE ?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Saab 99 LE ?

  • Detta ämne har 23 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2009-03-13 19:58 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19704
    mr proud
    Deltagare

    Nu blev jag med bil ytterligare en gång :doh:
    Då den saknar emblem så sökte jag på nätet om 99 och fann att det fanns 99 l med insp.motor och aut. och le. Vad är det för skillnad mellan de två?
    För på min är det insp. motor med aut. servo och fyrdörras sedan. Även en konstig fyrkantig ram med blanksvart i mitten, ramen ligger uppepå instrumentbrädan (ca 5cm bred och 10 cm lång)? kanske lite mindre då jag kom hem med den för 1 timme sedan. kanske finns mer roliga saker på den. 😀
    Jo visst det är en -75 men togs i trafik först i okt -76:confused:
    Vad är det jag har fått tag i? Hoppas på svar.
    mvh Jonas

    #136821
    jambo
    Deltagare

    Hej Jonas,

    Har själv en -72 LE Automatic i trafik, och som du säger så är det inte allt för
    många kvar av dess. När det gäller skillnaden på din och min så har jag det första Borsch
    systemet (G-tronik) tror jag det heter, och efter -74 dvs din så heter systemet J-tronic.
    Vidare så fanns dessa system med både 1.85 L samt 2.0 L motorer, själv har jag 2.0 L motorn i min.
    När det gäller skillnaderna mellan L och LE, så tror jag att L inte hade
    insprutningsmotor, och att L stod för ”Lux” (dvs lite mera lull-lull instalerad från fabrik), och när det gäller LE så står det för ”Lux Electronic”, dvs electronisk insprutningen.

    Är ej helt säker på detta, det finns kanske någon som vet bättre.

    Mvh,

    #136823
    Morten S.
    Moderator

    og det er ikke en GLE?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #136824
    krister k
    Deltagare

    LE-bilar är väl överblivna US-bilar som tagits tillbaka till Sverige. Du har säkert en reflex långt bak på bakskärmarnas sidor?

    #136828
    hans h
    Deltagare

    En LE är väl rätt lik en EMS. Det skiljer bara på lite utrustning (EMS är ”sportigare”).
    Ett par kompisar hade LE på 80-talet och de gick som ett skott. Makalöst varvvilliga och starka.
    Jag träffade en av Saabs motorutvecklare på en militärövning senare och han beskrev de här gamla insprutningsmotorerna ungefär så här; ”två tredjedelar gick så dåligt att vi tvingades överge elektrionisk insprutning till förmån för mekanisk. Men den där sista tredjedelen – de gick alldeles fantastiskt bra”.

    Och en sån har du? Lyckost! 🙂

    Hans H

    #136830
    Lasse Nilsson
    Deltagare

    min första bil var en -74 le, fyradörrars manuell. det här var -81 och då tyckte man den gick så in i h…..e. jag hade för mig att le var en vanlig 99 med ems motor

    /Lasse

    #136831
    le20 thomas
    Deltagare

    Le är en finskbyggd bil tänkt för export.
    Före 75 har alla bilar med insprutning det elektroniska systemet och efter 75 det mekaniska. Det gäller ju alla saabar oavsett finsk eller svensk.

    En Le är i princip en L med tonade rutor och insprutning. Inget övrigt lull.
    Det finns bilar både med och utan hål för us-ljus (reflexen). Vissa förbereddes för export men återställdes till europ standard därav reflexer över hålen i bakskärmarna.
    Dessa bilar har även en plastram ovanpå instrumenteringen där det ska sitta en skylt med chassinummer som var ett krav over there.

    Har just nu imin ägo 3st Le….
    1st mörkblå 74a manuell 4d sedan med spår av us-ljus men återställd och svensksåld.
    1st vit 74a manuell 2d sedan utan exportingrepp.
    Dessa 2 är elktronsprutare.

    1st brunmet 75a automat 3d cc med mekaniskt sprut.

    Har i familjen även tidigare (när man bodde hemma) haft 2 st 2d 74or. Mamma och jag hade varsin. Båda utan us-ändringar.

    #136838
    jambo
    Deltagare

    Hej,

    När det gäller min -72 LE Automatic så är den byggd i Sverige, har inga reflexer bak, har som nämnts EMS motor (2.0L), enda skillnaden mellan EMS och min är ratten, fälgarna, växellådan (EMS är manuell),varvräknaren, samt diverse emblem. Lacken är kopparmetallik dvs den samma som EMS.
    Har forskat i detta tidigare men inte kommit längre, någon på Saab har sagt mig att min är en förseribil, men vet ej om detta stämmer.
    Är intresserad om någon vet mera.

    Mvh,

    #136839
    pettersson
    Deltagare

    På sjuttiotalet sålde FFV Överskott i Arboga blåa 99LE automat av 73års modell. Det var f.d. polisbilar antagligen civila sådana. De hade ett extra handtag på bakluckan och var försedda med spysäkra baksäten av galon. Jag antar att det satt en 110hk EMS-motor i dem.
    /Roland

    #136840
    le20 thomas
    Deltagare
    Jambo wrote:
    Hej,

    När det gäller min -72 LE Automatic så är den byggd i Sverige, har inga reflexer bak, har som nämnts EMS motor (2.0L), enda skillnaden mellan EMS och min är ratten, fälgarna, växellådan (EMS är manuell),varvräknaren, samt diverse emblem. Lacken är kopparmetallik dvs den samma som EMS.
    Har forskat i detta tidigare men inte kommit längre, någon på Saab har sagt mig att min är en förseribil, men vet ej om detta stämmer.
    Är intresserad om någon vet mera.

    Mvh,

    Hur ser ditt chassinummer ut ?
    Alla Le jag sett har vart byggda av valmet i finland.

    #136845
    jambo
    Deltagare

    Thomas,

    Här kommer chassie nr: 99722002041

    Vad jag vidare vet så var min bil en gåva från Saab-Scania till Borsch på Lusia 1972, hade något med elektroniksystemet att göra.
    Köpte den själv av sonen till Chefen för utbildningen hos Borsch då denne gick i pension,
    olyckliktvis så är personen ifråga bortgången, och det finns ingen på Bosch idag
    som vet något om bilen, kan bara gissa att den var donerad för expriment, utbildning,
    etc. men kan inte bekräfta detta, detta sagt pga att när jag övertog bilen så kom den
    med en stor tavla där med alla elektronik-komponeter monterade, vilka visar hur systemet fungerar, etc.
    Bilen är ganska udda med en hel del extra tillbehör, etc som är fabriksmonterade,
    och hade endast rullat 5600 km när jag fick tag i den.

    Mvh,

    #136847
    le20 thomas
    Deltagare

    Jambo…..
    eftersom din bil har ett ”svenskt” nr och är tidig så har du säkert rätt 😎

    det jag menade var att alla 5 Le jag och familjen haft varit finskbyggda med nr typ detta… 99756015687
    997460xxxxx
    60 betyder väl valmet finland

    #136850
    jean
    Deltagare

    Aha, Jonas, var det du som köpte den illgröna 99:an i Linköping? Jag var och kikade på den i torsdags, vi fick inte igång den, har du fått fart på den? Roligt att den kom till Småland iallafall. Hör av dig om du behöver hjälp med insprutningen, jag har lite litteratur m.m.

    För övrigt så hette insprutningen t.o.m -74 års modell D-jetronic, sedan kom den mekaniska K-jetronic.

    #136872
    mr proud
    Deltagare

    Jo Jean, jag köpte den tog med en bilkärra och fick hem den. Jag kollade lite på felet jag tvångskörde pumpen och lossade på slangarna till spridarna i början så kom det bensin med bubblor och efter ca 5-10 sec så var det bara luft som kom.
    Hur ser sugsidan ut på pumpen om det är ett rör upp till pump som kan lossna?
    För det är över halv tank enligt mätaren. Eller är det någon annan som har ideer.
    Bara den får startgas så startar den. så det är bränslet som strular.
    jag ska ut till bilen imorgon och fylla på lite bensin och testa så får vi se.

    Är det någon som har emblem till 99 le och även reflex eller lampa till sidan på amerikamodellen för jag såg de tre hålen på varje sida. Är det samma yttre dörrhandtag på alla 99 bakdörrarför det fattas höger på min.

    #136873
    walle
    Deltagare

    tank mätaren ska du inte lita på i de gammla 99orna fyll på 10 liter så kan den nog starta ska du se mvh niklas ps jag har en ny givare till tanken saab orginal pms om du är intresserad mvh

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng