Saab 99 LE som stått avställd 27 år
- Detta ämne har 19 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2024-11-16 14:19 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 99 LE som stått avställd 27 år
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 99 LE som stått avställd 27 år
Hej!
Jag skrev att det är bra att ha ett mål och ett syfte med sin insats, som i ditt fall innebär en räddning för objektet.
Jag tycker nog som saabgunnar – om det går att få igång orginalmotorn (eller eller en ersättare) med D-jetronic är det definitivt ett argument för att hålla sig till orginal-specifikationen. Argument – det är troligen väldigt få SAAB 99 LE med D-jetronic kvar. Eftersom objektet börjar bli sällsynt skapar det mer intresse.
Är nyfiken om du fick ut bilen ur ladan utan att ta bort bromsklossarna/bromsoken.
Därefter (skulle jag prova) om motorn går runt (vrid med 32-ans nyckel på remskivans bult). Lossa först på tändstiften och spruta in olja med t ex en oljekanna. Skulle någon kolvring ha nypit använd WD-40 eller 5-56 och låt verka.
Presentera objektet gärna med lite bilder, TACK!
Bästa Hälsningar
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
Hej. Vi håller tummarna för att motorn går runt. Om det blir affär så ser vi fram emot en projekttråd med många bilder. Mvh Bengt
Hej!
Det är hylsnyckel nr 32 till bulten i remskivan med långt skaft som gäller. Jag är dock inte övertygad att godtycklig hylsnyckel tillsammans med ett fast skaft kommer emellan torpedplåten och bulten.
Jag rekommenderar att du köper en skedformad böjd ringnyckel.
Håller tumme att motorn går runt.
När du ändå är där medtag tändstiftsnyckel och en oljekanna. Spruta in lite olja när du drar runt motorn.
Vi tar en sak i taget.
Berätta hur det gick.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem