Saab 99 LE som stått avställd 27 år
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 99 LE som stått avställd 27 år
- Detta ämne har 50 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2025-02-05 09:52 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
december 23, 2024 kl. 19:43 #519306
Hej. Måste ställa en fråga. Visserligen saknar bilen varvräknare men färgen och fälgarna säger ju att det skulle kunna vara en EMS. Är du säker på att det är en LE? Framgår av registreringsbeviset.
Hej!
LE eller EMS. Motorn är vad jag förstår samma (för D-jet för sig 110 hk och K-jet för sig 118 hk).
Inredning och viss utrustning, däribland varvräknare, fälgar, stötdämpare, inredning (klädsel) skiljer.
Precis som påpekats så skiljer det i registreringsbeviset. Är man intresserad av värdet av bilen är det som står i registreringsbeviset centralt.
Är man bara intresserad av det lilla extra som insprutarna gav så är det lite egalt om det är en LE eller EMS. EMS har ju blivit mer sällsynt än Turbo vad
jag förstår. LE är därefter det näst högsta hönset. Om inte jag har fel så kom LE i automatutförande först. Hur många som kom med manuell låda har jag inte en susning om.
Det förvånar lite att bilen inte har varvräknare med tanke på att ägaren tydligen var ung.
T o m jag försåg min 99L med varvräknare. T o m -72 hade instrumenten vita visare. Därefter gula.
God Jul
Adam
PS Det finns dom som hävdar att det var mer pulver i D-jet bilarna än i K-jet trots den högre effekten. Det skulle ha med trögheten i det mekaniska systemet att göra.
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröddecember 23, 2024 kl. 21:42 #519309Hej. Jag ser att den har trippmätare också vilket EMS hade men det är möjligt att även LE hade det. LE är ju unik i sig men EMS är ju ännu mer unik och mer värd att bevara därav min fråga. När 2-litersmotorn kom så fanns även automat med förgasarmotor. EMS hade ingen speciell klädsel, samma stötdämpare etc. Det som var unikt var insprutning, lack, fälgar, varvräknare och trippmätare
december 24, 2024 kl. 09:12 #519310Hej igen. Man kan tycka att det var få extra på EMS men man ska inte glömma att den stora nyheten var ju 2-litetsmotorn
Klädseln är denna.
Hej!
Jag är inte expert på EMS detaljer! Senare EMS jag sett har haft liknande
inredning som Turbo. Ingen av 99-orna har haft helskinn, vad jag vet. EMS och
Turbo har haft klädsel med skinn-inlägg (sparsmakat) typ med korslagda skinn remsor och bättre plysch än standard 99-or.
Den klädseln som du visar upp liknar den jag har i min 99L -73. Min är Veronagrön och klädseln är mörk-grön plysch. Galon sidor och bakstycken om jag minns rätt, sittandes bakom skärmen.
Instämmer med saabgunnar. Den svenska 2.0L motorn var den stora nyheten (-72). EMS först D-jetronic sedan K-jetronic (-75?) och fånga upp lösa kronor i plånböckerna med LE var SAABs strategi. Jag har nog Sveriges sist skrotade 99L motor med automatväxellåda -73 (Borg-Warner) med förgasare som satt i taxi-varianten.
Annars tror jag som det sagts på Forumet att LE kom på varianten med automatväxellåda för att kompensera hk-bortfallet.
LE med manuell växellåda var typiskt SAAB marknadsföring för att öka försäljning mot slutet av modellens livslängd. Då kunde man inte ge kunden full EMS (extra-)utrustning.
Det finns flera sådana typiska fall 99 GLi (-80) med B201 B-typ K-jet insprutningsmotor var ett sådant tilltag.
900GLi (-84) B201 H-typ K-jetronic, var liknande efter att man tagit fram den modellen åt polisen.
God Fortsättning
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröddecember 27, 2024 kl. 07:13 #519324Hej och tack. Svårtydbar modellbeteckning men den avviker från min EMS. Första L:et visar nog att det är en L. Avslutande EM betyder nog Elektronisk Manuell och inte EMS. Dessutom saknas EMS-märket till höger om SAAB- märket nedanför handskfacket. Vi får nog besluta att det är en LE och inte en EMS. Tack för intressant diskussion😊
december 27, 2024 kl. 15:25 #519329Hej. Inser nu😫 att om det varit en EMS av 74 års modell skulle den ju inte varit kopparfärgad utan silvergrå. Kopparkulören fanns bara 72&73. Tänk att man alltid ska missa något…
Idag gav vi oss iväg med målet att få med 99an hem.
Och så blev även fallet!Det gick förvånansvärt enkelt. Jag trodde på mer strul. Var bara haka i bogserlina och dra ut den.
Otroligt att den stått där i nästan 30 år!
Nu börjar arbetet med att få den redo för besiktning.Attachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej!
”God Fortsättning” på alla de sätt.
GRATTIS till avsaknad av strul.
Ska bli intressant att följa Ditt projekt.
Måste fråga: Använde du ett vanligt släp fast med en vinsch? Ser så ut, på längden att döma.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegarödjanuari 27, 2025 kl. 19:12 #519661Hej! Aldrig behövt göra det men det finns ju universalwire att köpa samt nipplar så det borde väl vara en rätt enkel match ./Gunnar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.